Uit de praktijk: Leatt-Brace STX nek brace
Goed beschermd
Inhoudsopgave |
---|
Uit de praktijk: Leatt-Brace STX nek brace |
Goed beschermd |
De praktijk |
Wat er aan vooraf ging |
De Leatt-Brace is een uitvinding van Zuid-Afrikaan Dr. Chris Leatt, die in 2001 begint met het ontwerpen van verschillende nek brace prototypes nadat tijdens een wedstrijd getuige is van de dood van een motorcrosser. Dr. Leatt, op dat moment nog bezig met zijn opleiding tot neuroloog, assisteerde bij de behandeling van het slachtoffer, die nog op de baan als gevolg van een vermoedelijk gebroken nek komt te overlijden. Het was een ervaring die Chris nooit meer mee wilde maken, en met zijn eigen vierjarige zoon een week daarvoor met motorcross begonnen besluit hij zijn studie te beëindigen en zich volledig te richten op de ontwikkeling van wat uiteindelijk de Leatt-Brace zal gaan worden.
In 2004 wordt de eerste Leatt-Brace in Zuid-Afrika verkocht, maar de nek protector wordt wereldwijd pas bekend nadat hij in 2006 op de Intermot in Keulen wordt gepresenteerd en datzelfde jaar op de EICMA in Milaan door BMW wordt gedocumenteerd. Niet veel later start de verkoop van de protector, waarna het allemaal erg snel gaat. In 2007 krijgt de Leatt-Brace de ‘Product of the Year’ Award toegewezen door RacerX magazine en doet een ernstig verwondde David Bailey in een video een oproep aan alle rijders om de Leatt-Brace te gaan dragen. In 2008 wordt het Leatt Lab opgericht, in 2009 krijgt Leatt de SAMIA Award voor buitengewone prestatie op het gebied van veiligheid, is het de winnaar van de 2009 Innovations Award bij Eurobike en wordt het product door de lezers van Motocross Action tot ‘product van het decennium’ gekozen.
De Leatt-Brace STX
Tot zover de geschiedenis van de Leatt-Brace, nu de hamvraag: hoe werkt het? De nek brace is, net als bijvoorbeeld het HANS systeem in de autosport, ontwikkeld om ongecontroleerde bewegingen van de nek in te perken. In combinatie met de helm zorgt de brace ervoor dat bij een overmatige en/of ongecontroleerde beweging van je hoofd de krachten die daardoor normaal gesproken op je nek worden uitgeoefend via de brace over je gehele torso worden verdeeld. Waardoor je hoofd gecontroleerd wordt afgeremd. De bewegingen kunnen zich in diverse richtingen voordoen. Ook wanneer de helm aan de bovenzijde wordt geraakt biedt de brace bescherming, door middel van breekstukken die de ontstane compressiedruk over het hele lichaam verdelen. Hierdoor kan ernstig nek- en rugletsel of zelfs een vroege dood worden voorkomen.
De door ons geteste STX versie, die speciaal voor het rijden op straat is ontwikkeld, is leverbaar in de kleur grijs/geel en ziet er zondermeer netjes en qua afwerking verzorgt uit. De brace is aan beide zijden te openen, waardoor het niet uitmaakt of je rechts- of linkshandig bent. De sluitingen van de brace hebben ook tot doel snel door hulpverleners te kunnen worden geopend, waardoor eenvoudig en zonder risico in het geval van een ernstig ongeval de brace kan worden verwijderd. Een Nederlandse beschrijving is niet bijgeleverd, wat wel jammer is, maar niet onoverkomelijk.
De Leatt-Brace STX kan zowel in combinatie met een integraal als een jethelm worden gedragen, hoewel bij een jethelm vanwege het ontbreken van een kinstuk er alleen bij achterwaartse en zijdelingse bewegingen sprake is van beschermende werking. Belangrijk bij het dragen van de nek brace is dat hij goed staat afgesteld en aansluit op je motorkleding. Verander je van motoroutfit, bijvoorbeeld van –over het algemeen dikker- textiel naar leer, dan zal je de brace opnieuw af moeten stellen. Hiervoor zijn meerdere afstandhouders bijgeleverd, die gemakkelijk te wisselen zijn.