Zoeken

Uit de praktijk: Leatt-Brace STX nek brace

De praktijk

31 mei 2012
Inhoudsopgave
Uit de praktijk: Leatt-Brace STX nek brace
Goed beschermd
De praktijk
Wat er aan vooraf ging

IMG_0411

Het omdoen van de Leatt-Brace STX is even wennen, maar na van tevoren de brace los op tafel even goed te hebben bestudeerd is het na enige keren een fluitje van een cent. Dragen went snel, na enige tijd rijden hebben we nog amper in de gaten de brace te dragen, net zoals de veiligheidsgordels in je auto. Vreemd eigenlijk dat tot de komst van de brace de nek eigenlijk het enige lichaamsdeel was wat niet was beschermd, terwijl het wel een van de belangrijkste lichaamsdelen is. Bij uw redacteur is het in ieder geval deel van de standaarduitrusting geworden en merk ik nu, na ruim een half jaar intensief gebruik, mezelf naakt te voelen zodra ik zonder brace het pad op ga. Met vrouwlief achterop wil de ‘back-lower’ enigszins in de weg zitten wanneer je erg dicht op elkaar zit (zoals bijvoorbeeld bij fors remmen), maar dit heeft geen invloed op de beschermende werking van de brace. Bij een ongeval zal de duo vrijwel altijd loskomen van de bestuurder, waardoor de brace zijn werk probleemloos zal kunnen doen. Kijken door de bocht leverde geen enkele beperking op en ook bij hoge snelheden ondervonden we geen hinder aan de brace.

Bij het dragen van de Brace door vrouwlief ondervonden we echter dat bij het dragen van een dikke winterjas, in combinatie met een helm met Senna intercom, er bewegingsbeperking optrad aan de zijde waar de intercom is bevestigd. De brace werd door de dikke jas omhooggeduwd waardoor de ruimte tussen jas/brace/intercom te klein werd. IMG_0529Na enige aanpassingen, waarbij de intercom iets hoger aan de helm werd bevestigd was het probleem wel minder maar niet geheel opgelost. Een betere oplossing voor het monteren van de intercom is om geen gebruik te maken van een bevestigingsplaat waarmee de intercom als het ware aan de buitenschaal wordt geklemd, maar dubbelzijdig tape.

Gedurende de praktijktest werd ons duidelijk dat het handig is om spullen die je normaal gesproken meeneemt –indien mogelijk- in de buitenzakken op te bergen, aangezien het lastig is de rits van je jas of pak te openen als je de brace nog draagt. Ook wordt het kijken naar beneden belemmerd, wat voor mannen inhoudt dat afzetten voor het plassen wel zo handig is, om te voorkomen dat niet de hele wc onder water wordt gezet.

Dat de Leatt-Brace een flinke steen bij zou kunnen dragen voor wat betreft de passieve veiligheid van de motorrijder op straat, daar zijn wij op de redactie inmiddels wel van doordrongen. Door het dragen van een nek brace kan ernstig nek- en rugletsel worden voorkomen, wat ook het aantal dodelijke slachtoffers zou kunnen verminderen. Bovendien loop je ook minder kans op een gebroken sleutelbeen of rib, omdat de onderkant van de helm niet meer in staat is deze beenderen te raken.

Op straat was de STX tijdens het rijden geen enkel probleem, op het circuit leverde de brace een beperking op zodra er plat achter de ruit moest worden gedoken. Bij Leatt is men zich daar terdege van bewust, vandaar dat momenteel hard wordt gewerkt aan een RR versie, die speciaal voor gebruik op het circuit is bedoeld.

De Leatt-Brace STX kost €  395 incl. B.T.W. Dat zullen veel mensen misschien een hoop geld vinden, maar het biedt je wel extra veiligheid die niet in geld is uit te drukken. We zijn ons echter wel bewust dat het nog enige jaren zal duren voordat de gemiddelde motorrijder overtuigd is van het nut, en de nek brace gemeengoed zal gaan worden. Net als de rug protector dat inmiddels is.

  • draagcomfort, goede afwerking, verhoogde veiligheid, makkelijk aan te passen
  • geen Nederlandse handleiding, problemen bij dragen van dikke jas en intercom