Uit de praktijk: Sena 20S headset
Ongekende mogelijkheden
Inhoudsopgave |
---|
Uit de praktijk: Sena 20S headset |
Ongekende mogelijkheden |
Conclusie |
De vorig jaar door Sena gelanceerde 20S kan als opvolger van de SMH10 worden gezien, waarbij men duidelijk van de minpunten van de eerste headset heeft geleerd. Uniek aan de SMH10 was de Joggle draaiknop waarmee de Sena kan worden bediend, maar door z’n vorm was ‘ie wel onhandig breed. Daar hebben de Koreanen met deze 20S duidelijk beter over nagedacht: de unit is weliswaar nog steeds niet supercompact, maar wel slanker dan het oorspronkelijke model, terwijl het bedieningsgemak van de Joggle er enorm op vooruit is gegaan: door te klikken en te draaien kan eenvoudig door het menu worden gescrolld.
Het hart van de 20S bestaat uit een dual-core processor, die samen met het Bluetooth 4.0 protocol voor ongekende mogelijkheden zorgt. Zo is de tijd van muziekonderbreking bij een intercom gesprek verleden tijd: als multitasken is geactiveerd speelt de muziek op de achtergrond door terwijl je met je compagnon aan het ouwehoeren bent. Communiceren kan met acht rijders tegelijk over een afstand van twee kilometer, maar wat deze 20S uniek maakt is dat hij ook met andere systemen communiceert, ook die van andere merken dus. Een gouden zet van het Koreaanse bedrijf, dat daarmee in één klap de markt van de concurrentie binnendringt.
Ondanks dat de set in een jet helm was ingebouwd kregen we geen klachten voor wat onze hoorbaarheid betreft, zelfs niet met het vizier omhoog en de microfoon dus vol in de wind. Wel waren we in eerste instantie de windhoes om de microfoon al snel kwijt, maar bij de 20S worden een viertal windhoezen meegeleverd. Nadat de tweede windhoes was gemonteerd kwam het probleem niet meer voor, waardoor we eerder het idee hebben dat het verliezen van de eerste hoes aan onze eigen lompigheid te danken is. De Advanced Noise Control doet in ieder geval wat ‘ie moet doen, volgens de andere kant van de lijn waren we zoals gezegd te allen tijde goed te verstaan.
Uiteraard kan de 20S aan je navigatie en smartphone worden gekoppeld, maar het is wel belangrijk dat je daar op voorhand goed over nadenkt. Rijdt je altijd met navigatie dan is de meest logische keuze om je telefoon m
et de navigatie te verbinden en je navigatie vervolgens met de 20S. Voordeel is dat inkomende gesprekken in het display van je navigatie zichtbaar zijn. Wij kozen ervoor om de telefoon primair in te stellen en de navigatie er parallel naast, maar hiervoor is het wel belangrijk dat het juiste protocol wordt gevolgd. Zonder eerst de handleiding te hebben bestudeerd deden wij het de eerste keer uiteraard verkeerd, maar op een parkeerplaats langs de snelweg kon de fout met behulp van de handleiding in pdf formaat de fout eenvoudig worden hersteld.
Uniek aan de Sena 20S is dat er een FM-tuner is ingebouwd, waardoor je - net als in de auto - een radio tot je beschikking hebt. En dat heeft veel voordelen ten opzichte van muziek via je smartphone luisteren: de accu van je telefoon is niet binnen no-time leeg, je Spotify muziekkeuze zal altijd beperkter zijn dan wat op de radio wordt gedraaid en je hebt ook nog iets als file informatie binnen handbereik. Via een speciaal voor de 20S ontwikkelde app kunnen de zenders eenvoudig worden ingesteld en kan met hetzelfde gemak de laatste firmware worden geïnstalleerd.
Het bereik van de FM-tuner is gewoon goed, mits je het juiste continent voor wat betreft de FM frequentie hebt geselecteerd. Wij hebben de 20S naast Europa ook in Azië en de Verenigde Staten getest en ook daar was de radio-ontvangst perfect. In de unit is een kleine antenne ingebouwd die kan worden uitgeklapt, maar zelfs met ingeklapte antenne was de ontvangst prima voor elkaar. Naast de FM zenders kunnen een drietal telefoonnummers voor speeddial worden geprogrammeerd en kan de unit naar eigen geur en smaak worden geconfigureerd. Dat laatste kan uiteraard ook via de unit zelf, maar via de app is gemakkelijker, overzichtelijker én sneller.