Pirelli roept Tourance Next, Next II en Scorpion Trail 2 terug: loopvlak kan loslaten
Op 9 september 2024 werd Pirelli & C. SpA, het moederbedrijf van Pirelli en Metzeler, door Triumph geïnformeerd over garantieclaims die het Britse merk vanuit meerdere Europese landen had ontvangen van de Tiger 1200 GT, GT Pro en GT Explorer met problemen met de achterband. Daarop werd door Pirelli meteen een onderzoek naar de oorzaak gestart.
Dat leerde Pirelli dat onder bepaalde gebruikscondities (bijvoorbeeld lage bandenspanning, zware belasting, toestand van de weg, kilometerstand op bijna de helft van de levensduur van de band, enz) onregelmatige bandenslijtage kan optreden, wat na verloop van tijd tot een breuk van de 0° gordel kan leiden.
Als deze aandoening zich voordoet, kunnen de volgende verschijnselen worden waargenomen:
- Overmatige onregelmatige slijtage in het centrale deel van het loopvlak kan visueel worden waargenomen.
- Plaatselijke vervorming van het loopvlak in het centrale deel van het loopvlak als gevolg van onderliggende scheurvorming kan trillingen van de band veroorzaken die tijdens het rijden waargenomen kunnen worden.
- Scheuren in de groefbasis, waardoor de onderliggende metalen koorden bloot komen te liggen, kunnen visueel worden waargenomen.
- Gebroken metalen koorden aan de basis van de groef kunnen visueel worden waargenomen.
Als deze toestand niet onmiddellijk wordt gedetecteerd, kan dit leiden tot het gedeeltelijk loskomen van het loopvlak en/of een plotseling spanningsverlies, wat kan resulteren in verlies van controle en een verhoogd risico op een crash.
Het probleem gaat tot de allereerste productieserie van de Tourance Next in november 2016 terug. Daarnaast hebben ook de Tourance Next II en de Pirelli Scorpion Trail II hetzelfde probleem.
Art.nr (SKU) | Product | Omschrijving | Fabriek ID | Afm. Code | Optionele code | Productiedata | |
begin | eind | ||||||
28033 | Tourance Next | 150/70R18M/CTL 70V TnextR | 1EB of EB | 0M | X033 | 4816 | 2424 |
39614 | Tourance Next II | 150/70R18M/CTL 70V Tnext2R | 1EB of EB | 0M | 614L | 3521 | 2624 |
42410 | Tourance Next II | 150/70R18M/CTL 70W Tnext2R | 1EB of EB | 0M | 410P | 3522 | 3524 |
28032 | Scorpion Trail II | 150/70R18M/CTL 70V Trai2R | 1EB of EB | 2M | X032 | 0117 | 4024 |
Pirelli vraagt motorrijders met bovenstaande banden om niet meer te rijden en zo snel mogelijk contact op te nemen met de Pirelli/Metzeler dealer of verkooppunt, om een afspraak te maken voor het vervangen van de band, en onderstreept dat het belangrijk is dat alle teruggeroepen banden zo snel mogelijk uit het verkeer worden gehaald.
Vervangende banden zullen naar verwachting in november 2024 beschikbaar zijn. Als je dealer geen vervangende band op voorraad heeft, kan er een band voor je besteld worden. De teruggeroepen band wordt gratis vervangen, inclusief montage en balanceren, als deze op of voor 31 juli 2025 wordt geretourneerd.
Deze terugroepactie loopt af op 31 juli 2025, dus het is belangrijk zo snel mogelijk actie te ondernemen om te bepalen of je band onder deze terugroepactie valt.