Kawasaki roept Z7 Hybrid en Ninja 7 Hybrid terug om programmeerfout transmissie
Bij ons heeft 'ie tijdens onze uitgebreide test geen klap verkeerd gegeven, maar eind mei 2024 ontving Kawasaki Motors, Ltd (KML) informatie van zowel de Europese distributeur (KME, Kawasaki Motors Europe) alsmede Kawasaki Motors Corp., U.S.A. (KMC) dat bij een van de motoren van de distributeur de versnellingsbak bij het opschakelen van de 1e naar de 2e versnelling in neutraalstand was geschoten.
De getroffen motoren werden naar Japan verscheept, waar deze door de Quality Assurance Division van KML werden onderzocht om het probleem te achterhalen. In juli ontving KML nog een tweede raport van de Europese distributeur, ditmaal had een van de motoren het probleem bij het opschakelen van de 4e naar de 5e versnelling gehad.
Onderzoek wees uit dat het probleem werd veroorzaakt door een onjuiste programmering van regelsysteem van de elektronische transmissie. Omdat het in principe een veiligheidsissue is (het wegvallen van de transmissie kan in theorie leiden tot een crash) heeft Kawasaki de verkoop nu tijdelijk stilgelegd.
Kawasaki zegt desgevraagd dat de softwareupdate in de tweede helft van november beschikbaar zal zijn, zodra de update beschikbaar is zal de verkoop weer worden opgestart.