Zoeken

Indian roept 4 stuks 2022 FTR terug, kleinste recall ooit?

26 november 2024
Polaris, het moederbedrijf van Indian, heeft in de Verenigde Staten voor de 2022 FTR 1200 een terugroepactie uitgerold, voor slechts 4 units. Het betreft 4 motoren die waren gewijzigd nadat ze certificeringstests hadden ondergaan en waarvan de gemodificeerde benzinetank kan gaan lekken.

Bij terugroepacties denk je meteen dat het om enorme aantallen gaat, maar Recall #24V-860 van de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) zou wel eens als de allerkleinste terugroepactie de geschiedenis in kunnen gaan. 

Wat is er aan de hand? Op 26 september 2024 ontving de Indian Motorcycle Company een dealer report over een gat in de benzinetank. Op 10 oktober 2024 bekeek IMC de interne dossiers en constateerde dat de desbetreffende motor tijdens de certificeringstests was gewijzigd. 

Vervolgens werd een aanvullende controle uitgevoerd van eenheden die dezelfde certificeringstests hadden ondergaan, wat resulteerde in de identificatie van in totaal 4 motoren die werden omgebouwd voor verkoop in de VS nadat ze certificeringstests hadden ondergaan. 

Op 24 oktober 2024 begon IMC een onderzoek. IMC heeft geen meldingen van brand of verwondingen in verband met het probleem gevonden en heeft geen NDFR's geïdentificeerd. Op 7 november 2024 besloot IMC's Executive Review Committee dat het probleem met de gewijzigde brandstoftank resulteerde in een veiligheidsgerelateerd defect.

De terugroepactie betreft 1 unit van de 2022 FTR1200 R Carbon, 1 unit van de 2022 FTR 1200 Rally, 1 unit van de 2022 FTR 1200 S en 1 unit van de standaard versie, de 2022 FTR1200.