Zoeken

Honda roept CBR1000RR, CBR600RR en Goldwing terug om issue brandstofpomp

27 februari 2024
Honda heeft een terugroepactie uitgerold voor de 2018-2019 CBR1000RR Fireblade, de 2018-2020 CBR600RR en de 2018-2020 GL1800 Goldwing. De waaier van de brandstofpomp is mogelijk niet conform specificaties gegoten en kan daardoor vervormen, waardoor de motor geen brandstof meer krijgt en stilvalt.

Op 5 augustus 2019 ontving Honda een kwaliteitsrapport over de issue van vier motoren in de Verenigde Staten, die niet wilden starten nadat ze door de dealer uit de krat waren gehaald en rijklaar waren gemaakt, waarop meteen een onderzoek werd gestart.

Honda analyseerde de issue en concludeerde in de periode januari/februari 2020 in eerste instantie dat de brandstofpompen die de eerste 40 dagen van productie waren gemonteerd geen issues zouden ervaren en bleven de zaak monitoren. 

Op 25 juni 2020 concludeerde Honda dat bepaalde motoren die in Japan waren geproduceerd de issue niet zouden ervaren, vanwege het feit dat de benzinepomp binnen de eerste 40 dagen van productie waren gemonteerd. 

Ruim drie jaar later, op 18 oktober 2023, ontving Honda echter een kwaliteitsrapport over dezelfde issues bij motoren die waren voorzien van een brandstofpomp die wel binnen 40 dagen waren geproduceerd, en ging de zaak verder onderzoeken. 

Honda Powersports divisie nam contact op met de Honda Automobile divisie om de issues van de benzinepomp module te discussiëren en analyseren. Op 25 januari 2024 besloot Honda in Japan een terugroepactie uit te rollen, op 8 februari werd de terugroepactie naar andere landen uitgebreid. 

Wat is er aan de hand? Onderzoek bij toeleverancier DENSO heeft uitgewezen dat de kunststof waaier in de brandstofpomp niet goed is gegoten, waardoor het materiaal een (te) lage dichtheid heeft. Als het oppervlak van een waaier met lagere dichtheid gedurende langere tijd wordt blootgesteld aan oplosmiddeldroging tijdens de productie, kunnen oppervlaktescheuren ontstaan. 

Deze scheurtjes kunnen leiden tot overmatige brandstofabsorptie, resulterend in vervorming van de waaier, waarna de waaier in de behuizing mogelijk vastloopt en de brandstofpomp niet goed meer functioneert. Dat vertaalt zich naar een direct verlies van vermogen, problemen met starten of het afslaan van de motor.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de desbetreffende brandstofpomp in een drietal modellen is gemonteerd: de 2018-2019 CBR1000RR, de 2018-2020 CBR600RR (die in Europa niet leverbaar was) en de 2018-2020 GL1800 Goldwing. Eigenaren van de getroffen motoren zullen door Honda worden geïnformeerd en verzocht contact op te nemen met de Honda dealer. De dealer zal de motor inspecteren en indien nodig de brandstofpomp vervangen.