Zoeken

Yamaha vernieuwt YZF-R1 voor 2025

19 september 2024
Yamaha heeft de YZF-R1 voor modeljaar 2025 een flinke update gegeven. Tot zover het goede nieuws. Net als het huidige model zal ook de 2025-editie in Europa alleen als track-only leverbaar zijn, omdat de kosten van het aanpassen aan Euro5+ niet opwegen tegen de baten.

Dat racen in het DNA van Yamaha zit hoef je ons niet uit te leggen, het merk was in 1955 nog maar amper opgericht of de deelname aan de allereerste motorrace was al een feit. Met de Y-A1 - de allereerste Yamaha - werd deelgenomen aan de Mount Fuji Ascent Race, een race die ook nog eens meteen werd gewonnen.

Sindsdien zijn op nationaal en mondiaal niveau de nodige successen behaald in de wegrace Grand Prix en het WorldSBK. In de eerste jaren van dat WorldSBK met de super exclusieve FZR750RR OW01, die door een betaalbaardere YZF750SP werd opgevolgd. Het grote succes bleef echter uit, waarop Yamaha weer op de exclusieve toer ging met de YZF-R7, waarmee Haga de wereldtitel in de wacht had kunnen (en eigenlijk: moeten) slepen, ware het niet voor een dubieus dopingschandaal waarvoor hij enkele races werd geschorst.

De YZF-R7 was het tweede model van de nieuwe YZF-R-familie, waarvan de YZF-R1 in 1998 als eerste model op de markt werd gezet. De YZF-R1 sloeg in als een bom, net als Honda's Fireblade in 1993 had gedaan. Of beter gezegd: de overtreffende trap daarvan. Het zou echter tot 2009 duren voordat de R1 in het WorldSBK doorbrak, en hoe. De Amerikaan Ben Spies domineerde het seizoen en gaf Yamaha haar eerste rijders- en constructeurstitel in het WorldSBK. 

De 2009 YZF-R1 was de eerste R1 met crossplane vier-in-lijn, een mooi woord voor een krukas met verzette kruktappen, waardoor de R1 voelde en klonk als een V4 - een concept dat Yamaha al enkele jaren daarvoor in de MotoGP had toegepast en tot op de dag van vandaag bij zowel de R1 als de YZR-M1 MotoGP racer gebruikt. In 2015 kreeg de R1 dezelfde styling als de MotoGP racer. 

Sinds 2015 heeft de R1 een WorldSBK wereldtitel, twee EWC wereldtitels, acht All Japan Road Race kampioenschappen, acht MotoAmerica titels, drie BSB titels en twee IDM Superbike kampioenschappen gewonnen. En tot op de dag van vandaag strijdt de R1 voor podiumplaatsen en overwinningen in de WorldSBK en EWC kampioenschappen, maar ook voor titel glorie in verschillende nationale series.



De sterk teruggelopen verkoopcijfers in het Supersport segment deed Yamaha enkele jaren geleden besluiten om de R1 in Europa alleen nog als track-only fiets op de markt te zetten, omdat het niet meer rendabel was om de motor aan de steeds strenger wordende milieueisen aan te passen. In delen van de wereld met minder strenge eisen bleef de R1 (evenals de R6) gewoon leverbaar, bij ons in Europa werd het de R1 RACE - puur en alleen voor op het circuit. 

Meest in het oog springend aan de 2025 R1 RACE zijn de aerodynamische winglets, die zijn ontworpen en ontwikkeld op basis van de technische feedback van het Yamaha Factory Racing MotoGP-team. Volgens Yamaha moeten de winglets de effecten van de antiwheelie-elektronica maximaliseren en het gevoel en de feedback aan de voorkant tijdens remmen en insturen verbeteren. Uiteraard gemaakt van carbonfiber. 

Daarnaast heeft Yamaha de 43 mm KYB upside down voorvork volledig nieuw ontworpen, waarbij de demping nu is gescheiden: links de ingaande en rechts de uitgaande demping, beide in te stellen voor zowel de hi-speed als de low-speed demping. 

Elke vorkpoot heeft nu een basisklep, ontworpen om de druk in de cilinder te optimaliseren door de olieflow naar de bodem van de vork te beperken of zelfs helemaal te voorkomen. Deze nieuwe lay-out heeft volgens Yamaha geresulteerd in een verbeterde demping, een beter gevoel en een betere stabiliteit. Naast de nieuwe voorvork heeft Yamaha ook de remmen verbeterd, met nu Brembo Stylema monobloc remklauwen en een Brembo radiale rempomp. 





Ook aan de 998cc CP4 vierinlijn heeft Yamaha enkele aanpassingen doorgevoerd, hoewel die geen effect op het maximum vermogen hebben gehad - dat is nog steeds 'maar 200 pk, waarmee de R1 ondanks 'track-only' de minst krachtige eenliter Supersport is op de markt. Zelfs een straatlegale ZX-10R levert meer vermogen. Yamaha zegt voor de 2025 editie wel het inlaatsysteem te hebben aangepast, evenals de sleeptuimelaars en de nokprofielen. 

Voor wie de gewone R1 RACE niet dik genoeg is, is er de R1 GYTR, dat voor Genuine Yamaha Technology Racing staat. Je zou het misschien niet zeggen, maar de GYTR-onderdelen zijn er inmiddels al meer dan 10 jaar. De GYTR-modellen worden in speciale GYTR PRO Shops gebouwd en geleverd, om te voldoen aan de FIM Superstock 1000-reglementen. 

Met een verbeterd vermogen over het hele toerenbereik biedt de R1 GYTR verfijnde circuitgerichte prestaties voor alle niveaus en met een breed scala aan instelmogelijkheden in de ECU kunnen aanpassingen aan het gevoel van de rijder en specifieke prestatiedoelen gemakkelijker worden bereikt.



De ideale rijpositie kan worden verbeterd door een verstelbare GYTR-rem/schakelset en GYTR-clipons, terwijl de gewichtsbesparing van elk GYTR-onderdeel de wendbaarheid van de R1 GYTR ten goede moet zijn gekomen. De met carbon versterkte, lichtgewicht en aerodynamische GYTR racekuip, inclusief de nieuwe winglets, is verkrijgbaar in zwarte primer en bevat ook een GYTR stickerset, terwijl een racezadel de wendbaarheid van de rijder op de motorfiets verder verbetert.

Verbeterde remprestaties op raceniveau worden geboden door de nieuwe Brembo Stylema remklauwen te combineren met Z04 raceblokken, waarbij de verbinding verder wordt verfijnd met de R1 GYTR remleidingen.

Uitgerust met de GYTR Racing ECU en racekabelboom is de R1 GYTR een verfijnd, circuitgericht wapen. In een verdere inspanning om de prestaties te verbeteren, wordt de R1 GYTR geleverd met een Akrapovič uitlaatdemper (< 100 DB), 15/42T 520 tandwielen en een R-Series 520-raceketting.

De R1 GYTR is volledig sleutelloos, met de circuitgerichte GYTR aan/uit-schakelaar, en het gemak in de pitbox wordt vergroot door de montage van GYTR-bobbins, waarbij elke R1 GYTR wordt geleverd met een R-Series Racing achterbok.