Zoeken

Yamaha kondigt updates aan voor 2025 Tracer 9 familie, voegt Y-AMT toe

30 oktober 2024
Yamaha lijkt voor wat betreft de semi-automatische transmissie het licht te hebben gezien. Na de MT-09 en recent aangekondigde MT-07 is de Y-AMT Yamaha Automated Manual Transmission voor modeljaar 2025 nu ook op de Tracer 9 familie leverbaar. En dat is niet het enige dat Yamaha aan de 2025 Tracer 9 heeft aangepast.

"Een duidelijke stap in de richting van de toekomst", zo omschrijft Yamaha de updates de het aan de Tracer 9 familie heeft doorgevoerd, Yamaha's Sports Touring familie op basis van de CP3 Crossplane driecilinder lijnmotor. Te beginnen met het uiterlijk, dat Yamaha weer heeft opgefrist. Yamaha spreekt van een nieuwe gestroomlijnde kuip en een groter, verstelbaar windscherm dat is ontworpen om meer bescherming te bieden.

Meest in het oog springend is echter het nieuwe 7" TFT-kleurendisplay, dat drie verschillende thema's omvat met elk hun specifieke informatie. Daarnaast heeft het display extra lay-outs voor navigatie, muziek en telefoongesprekken. Het TFT-dashboard is ontwikkeld om de MotoRide-app van Garmin te integreren, die bij de GT en GT+ standaard een abonnement voor de volledige navigatieservice bevat, wat een grote live-kaartnavigatie-ervaring oplevert. Het dashboard is ook volledig geïntegreerd met alle standaard- en accessoirefuncties van de TRACER 9. 

Met het oog op comfort zegt Yamaha de ergonomie van de 2025 Tracer 9 te hebben aangepast, met een gewijzigde driehoeksverhouding tussen stuur, voetsteunen en zadel. Het nieuwe subframe is met 50 mm verlengd, waardoor men het duozadel wat ruimer heeft kunnen maken. Het zadeldeel voor de rijder is nu platter van vorm, maar wel met meer vulling, wat in een hogere zithoogte van nu 845 mm heeft geresulteerd. 



Alle drie de versies zijn voorzien van bochtenverlichting, waarbij de Tracer 9 GT en Tracer 9 GT+ met adaptieve Matrix LED-technologie zijn uitgerust. Dit systeem bestaat uit een matrix van meerdere LED's voor dim- en grootlicht die zijn gekoppeld aan een camera die op zijn beurt weer in het bovenste deel van de koplamp is geïntegreerd. 

De camera detecteert het verkeer, de natuurlijke lichtbronnen en de weersomstandigheden. Op basis van deze informatie wordt de helderheid en lichtverdeling dynamisch aangepast om altijd optimale verlichting te bieden. De adaptieve koplampen zijn volledig geautomatiseerd, maar je kunt ook zelf uit drie gevoeligheidsniveau's kiezen.

De Tracer 9 GT is verder uitgerust met elektronisch geregelde vering, een elektrisch verstelbaar windscherm, handvatverwarming, sleutelloos contact en cruise controle, terwijl het radar-ondersteunde pakket met adaptieve cruise controle, dodehoekdetectie en Front Collision Warning is voorbehouden aan de GT+, evenals de Unified Braking, Vehicle Hold Control en de bandenspanningscontrole. 

Elk van de drie versies is in 2025 ook leverbaar met Y-AMT, de semi-automatische transmissie die dit jaar voor het eerst op de 2025 MT-09 werd toegepast en recent ook op de 2025 MT-07 is aangekondigd. De Y-AMT werkt met twee servomotoren, een voor het bedienen van de koppeling en een voor de versnellingsbak. Het schakelen kan ofwel automatisch, waarbij je de keuze hebt uit D en D+ en waarbij in die tweede modus iets later wordt opgeschakeld (maar nog steeds te vlug volgens onze man die al met de MT-09 Y-AMT heeft gereden), of manueel via flippers op het stuur.