Zoeken

Werkt Kawasaki aan een EV-crosser?

16 juli 2024
Kawasaki lijkt te werken aan een nieuwe elektrische crosser met wisselbare batterijen. Het nieuws blijkt uit een tekening van wat een crosser lijkt te zijn, als bijlage van een patent dat Team Green heeft ingediend.

Als gevolg van wetgeving is in de automotive industrie de overstap naar elektrisch al volop in gang gezet, maar bij motoren is het op dat vlak nog angstvallig stil. Toch wordt ook hier aan elektrificatie gewerkt, getuige de patentaanvragen die zo nu en dan de revue passeren. Team Green loopt hier duidelijk voor, met dit jaar twee HEV modellen (Ninja 7 Hybrid en Z7 Hybrid) én twee EV modellen (Z e1 en Ninja e-1).

In eerdere berichtgeving schreven we al dat Kawasaki ook patent voor een Versys 7 Hybrid had aangevraagd - wat trouwens een zeer logische stap zou zijn, gezien de populariteit van het middenklasse 'Allroad' segment, en nu blijkt Kawasaki ook patent voor een offroad model met wisselbare batterijen. 

De patentaanvraag meldt geen specifiek model, maar gaat uitsluitend over een interessant stukje techniek: wisselbare batterijen. Deze uitneembare batterijen kunnen los van elkaar worden geladen, waarmee je in theorie dus meerdere batterijen zou kunnen hebben en deze continue wisselen zodra ze leeg zijn. 

Tot zover niets nieuws onder de zon. Kawasaki heeft exact hetzelfde bij de dit jaar gelanceerde Z e-1 en Ninja e-1 gedaan, ook die zijn voorzien van een dubbele batterij. In het nieuwe patent heeft Kawasaki nu de focus gelegd op een veiligheidsdevice dat de flow van de spanning van de batterij naar de elektromotor monitort, om te voorkomen dat de elektromotor te veel spanning voor z'n kiezen krijgt. 

De bij het patent ingediende illustraties doen vermoeden dat het nieuwe EV-model een elektrische crosser betreft, maar het zou ook maar zo een elektrische Versys kunnen zijn. De schets is té primitief om daar uitsluitsel over te kunnen geven. Maar getuige het feit dat Kawasaki al twee EV modellen heeft en dat geen van die twee als illustratie voor het patent heeft gediend, lijkt bij Kawasaki dus aan een EV offroad motor te worden gewerkt.