Zoeken

Updates voor 2025 F 900 R en F 900 XR

22 november 2024
Vijf jaar na de lancering van de nieuwe 900 paralleltwin heeft BMW Motorrad zowel de F 900 R als de F 900 XR geüpdatet. Naast dat er hier en daar wat op gewicht is bespaard hebben de Duitsers het elektronicapakket verbeterd.

"Geen echt wezenlijke verschillen, maar in detail verbeterd," is in een notendop wat BMW aan de 2025 F 900 R en F 900 XR heeft vernieuwd. Zo zeggen de Duitsers bij de 895cc paralleltwin, die net als voorheen wordt opgegeven voor een topvermogen van 105 pk - maar dan nu conform Euro 5+ - de standaard rijmodus Dynamic nieuw te hebben afgestemd, voor meer rijplezier en dynamiek bij een sportieve stijl. Wat ze hebben aangepast blijft echter onvermeld.

In tegenstelling tot het blok heeft BMW aan het rijwielgedeelte wel serieuze aanpassingen gedaan. Zo zijn beide modellen voorzien van een nieuwe 43 mm upside down voorvork die nu volledig instelbaar is, dus zowel qua in- en uitgaande demping als veervoorspanning. Interessanter zijn echter de nieuwe 17" aluminium gietwielen, waar ongeveer 1,8 kilo aan gewicht op is bespaard. Onafgeveerd gewicht, wat je met sturen zeker zult gaan merken. 

Als een ander nieuw onderdeel van de standaarduitrusting bieden de nieuwe F-modellen het BMW Motorrad ABS Pro. In tegenstelling tot het BMW Motorrad ABS gaat ABS Pro nog verder en biedt ook bij remacties in bochten meer veiligheid door ABS-ondersteund remmen in een hellingshoek mogelijk te maken.

Als een ander nu standaard veiligheidskenmerk biedt de Dynamic Brake Control (DBC) nog meer veiligheid bij het remmen, ook in moeilijke situaties, door onbedoelde gasbediening te voorkomen. 



Beide modellen zijn nu uitgerust met een 800 gram lichtere accu, terwijl aan de achterkant de knipperlichten geïntegreerde functionaliteit hebben gekregen. Dat betekent dus dat achterlicht en remlicht nu in het knipperlicht is ondergebracht. Persoonlijk zijn wij d'r geen voorstander van, maar bij BMW denken ze daar duidelijk anders over. 

De nieuwe BMW F 900 XR is standaard uitgerust met Headlight Pro inclusief dagrijverlichting en adaptieve bochtverlichting voor nog meer veiligheid bij nachtritten. Andere standaard nieuwe kenmerken van de BMW F 900 XR zijn de USB-C-oplaadpoort aan de rechterkant van het dashboard met een laadstroom van maximaal 2,4 A en handvatverwarming.

BMW Motorrad zegt verder de driehoeksverhouding tussen stuur-zadel-voetsteunen bij de nieuwe BMW F 900 R te hebben herzien door de posities van alledrie te veranderen, wat in een aanzienlijk sportievere en meer op het voorwiel gerichte zitpositie moet hebben geresulteerd. De verhoogde sportieve ambities van de nieuwe BMW F 900 R worden benadrukt door de zijbekleding van de koplamp, die in de kleur van de motor is gespoten.



De nieuwe BMW F 900 XR moet daarentegen volgens de Duitsers nog meer toer- en langeafstandscomfort bieden dankzij geoptimaliseerde aerodynamica aan de voorkant. Door de nieuw ontworpen winddeflector wordt de winddruk op de rijder verminderd, wat resulteert in aanzienlijk minder helmtrillingen en daarmee in nog meer rijcomfort. Verbeterde wind- en weerbescherming wordt ook geboden door de standaard handkappen in alle uitrustingsvarianten.

De nieuwe BMW F 900 R wordt aangeboden in drie aantrekkelijke kleurstellingen. Als basisvariant in de carrosseriekleur Snapper Rocks Blue metallic, in de variant Triple Black in Blackstorm metallic en in Lightwhite uni / Racingblue metallic als Sport variant.

Ook de nieuwe BMW F 900 XR gaat het komende motorseizoen in drie varianten en kleurstellingen van start. Als basisvariant in Racing Red uni, als Triple Black in Blackstorm metallic en als Sport variant in Lightwhite uni / Racingblue metallic.

Voor wat de prijzen betreft is de dynamische roadster BMW F 900 R beschikbaar vanaf een consumentenadviesprijs van €10.200,-  en de BMW F 900 XR vanaf €14.650,-. Let op, da's wel in de saaie standaard kleur blauw (R) en rood (XR) en exclusief de optiepakketten Comfort en Dynamic, waarin onder andere de cruise controle, de Dynamic Pro rijmodus, up/down quickshifter en Dynamic ESA is ondergebracht. Inclusief de opties zit je dan al tegen de 13.000 euro voor de R en 17.000 euro voor de XR. En dan heb je nog geeneens alle opties geselecteerd.