Zoeken

Triumph breidt Tiger familie uit met Tiger Sport 800

22 oktober 2024
Twee jaar na de lancering van de Tiger Sport 660 heeft Triumph de sportieve hoogpoter familie uitgebreid met de Tiger Sport 800, aangedreven door een volledig nieuw ontwikkelde 800cc driecilinder met een topvermogen van 115 pk bij een rijklaargewicht van 214 kg en een uitgebreid elektronicapakket.

Tijdens de online presentatie werd er met geen woord over gerapt en op de website van Triumph staat de in 2021 gelanceerde Tiger 850 Sport nog gewoon vermeld, maar we kunnen ons niet aan het idee onttrekken dat de nieuwe Tiger Sport 800 als de vervanger van die 850 mag worden gezien. Of in ieder geval tot een klassiek geval van broedermoord zal leiden.

Jazeker, met Marzocchi vering voor en achter, Brembo Stylema 4-zuiger Monobloc remklauwen en een fraai 5" TFT-kleurendisplay is de 850 Sport beduidend rijkelijker uitgerust dan de nieuwe Sport 800, maar daar staat tegenover dat 'ie € 700 euro duurder is en bovendien slechts 85 pk vermogen en 82 Nm koppel heeft. En waarom zou je in hemelsnaam meer betalen voor minder prestaties?

Dat gezegd hebbende denken we wel dat Triumph met de Tiger Sport 800 best wel eens een slimme zet kan hebben gedaan. De stuureigenschappen en frivoliteit van de Tiger Sport 660, maar dan voorzien van een beduidend sterker Triple motorblok - vierendertig paardenkrachten om precies te zijn, om nog maar te zwijgen van het 84 Nm koppel (64 Nm @ 6.250 tpm bij de 800) waarvan 90% in het middengebied beschikbaar is. 

Triumph spreekt trouwens van een compleet nieuw ontwikkeld motorblok, maar in principe is het wel van dat 660 blok afgeleid. De Britten zijn daarbij niet voor de gemakkelijke weg gegaan, door bijvoorbeeld alleen de boring of slag te veranderen, maar hebben beide vergroot (78 x 55,7 mm voor de 800 versus 74,04 x 51,1 mm voor de 660). Tijdens de presentatie benadrukt Triumph nog dat het nieuwe blok in de verste verte niets met het oude 800-blok op heeft.

De zesversnellingsbak is van een slip-assist koppeling voorzien, die enerzijds ervoor zorgt dat het koppelingshendel superlicht gaat en anderzijds voorkomt dat het achterwiel gaat stuiteren wanneer je bij hard remmen te snel terugschakelt. Nu zul je van dat eerste weinig merken, Triumph heeft de Tiger Sport 800 standaard namelijk van een up/down quickshifter voorzien, waardoor je het koppelingshendel alleen maar nodig hebt om weg te rijden.

Triumph Motorcycles Chief Product Officer Steve Sargent: 
“Het hart van de Tiger Sport 800 wordt gevormd door een nieuwe driecilinder die het vermogen en de opwinding levert die motorrijders willen, of ze nu dagelijks door de stad rijden of in het weekend genieten van een rit over een kronkelige landelijke weg.”
“We weten dat deze klant zeer veeleisend is en op zoek is naar een opwindende motor, die tegelijkertijd voldoet aan alle praktische criteria die hij nodig heeft. Daarom hebben we een aantrekkelijk pakket ontwikkeld met een soepele vermogensafgifte en een perfecte balans tussen wendbaarheid en stabiliteit, evenals een toegankelijke zithoogte, een comfortabele rechte zithouding en geïntegreerde bagagemogelijkheden. Dit alles is essentieel voor klanten in deze categorie.”
“We wilden dat de rijder bij elke bocht onmiddellijk de controle en precisie zou voelen. Dus is technologie zoals ride-by-wire, geoptimaliseerd bochten-ABS en tractiecontrole - naast drie rijmodi - essentieel voor het leveren van de beoogde prestaties. Dit alles wordt verder versterkt door Triumph Shift Assist en cruisecontrol, zodat de Tiger Sport 800 alles heeft wat nodig is voor een opwindende en comfortabele rit.”

Wat rijwielgedeelte betreft zijn de verschillen klein ten opzichte van de 660. Hetzelfde frame, maar dan op het vermogen van de 800 aangepast, een iets langere wielbasis (1.422 mm versus 1.418 mm) en een licht gemodificeerde balhoofdshoek en naloop van 23,8° en 99 mm (23,1° en 97 mm voor de 660). Het enige verschil dat je mogelijk zou kunnen merken is het rijklaargewicht dat 8 kilo zwaarder is dan de 206 kg die de 660 op de weegschaal zet. Hoewel je daar ook een iets grotere tankinhoud van 18,6 liter (17,2 liter voor de 660) voor terug. 

Net als de 660 is ook de Tiger Sport 800 van Showa veerelementen voorzien, met een 41 mm SFF upside down voorvork en een monoshock RSU met losse hydraulische draaiknop voor de veervoorspanning, beide met 150 mm veerweg. In tegenstelling tot de 660 is de vering van deze 800 uitgebreid instelbaar: in- en uitgaande demping voor en uitgaande demping en de genoemde hydraulische regelbare veervoorspanning achter. 

Ook wat de remmen betreft is Triumph bij de 800 level-up gegaan ten opzichte van de 660. De remschijven voor zijn met 310 mm diameter identiek, het verschil zit 'm in de remklauw waar Triumph bij de 800 voor de Nissin radiale 4-zuiger remklauwen heeft gekozen. Achter zit dezelfde 255 mm schijf met Nissin eenzuiger remklauw. Belangrijker nog dan die radiale remklauwen is het ABS dat nu van het type bochten-ABS is. 

Naast bochten-ABS heeft de Tiger Sport 800 hellingshoek afhankelijke tractiecontrole, dat is gekoppeld aan de rijmodi. Triumph geeft je de keuze uit de rijmodi Sport, Road en Rain, welke volgens de Britten met een druk op de knop beschikbaar zijn. Sport heeft daarbij een agressievere gasrespons en Rain juist een zachtere, met bijbehorende tractiecontrole. Fraai is ook dat de 800 van cruise controle is voorzien, da's echt superfijn voor op de snelweg. 

De Tiger Sport 800 is leverbaar in de kleuren Sapphire Black, Graphite, Cosmic Yellow en Caspian Blue, waarbij die laatste drie Sapphire Black elementen hebben. Leverbaar vanaf maart 2025 voor het prijskaartje vanaf € 13.695 in Nederland en € 12.695 in België.