Zoeken

Triumph 2025 Speed Twin 1200: updates plus RS-model

17 september 2024
Triumph heeft voor modeljaar 2025 de Speed Twin 1200 onderhanden genomen. En er tegelijkertijd een nieuw, naar eigen zeggen nog dynamischer model aan toegevoegd: de Speed Twin 1200 RS, die volgens de Britten nog meer gefocust moet zijn en nog scherper moet reageren, en daarmee nog meer moet aanspreken.

Een Marzocchi voorvork en dubbele Marzocchi achtershocks, een opgefrist blok dat 5 paarden extra tot z'n beschikking heeft en nieuwe rijhulpmiddelen als Optimised Cornering ABS en tractiecontrole, dat zijn in een notendop de vernieuwingen die Triumph aan de 2025 Speed Twin heeft doorgevoerd. Dat plus de styling die is opgefrist. 

Het nieuwe RS-model doet daar nog een schepje bovenop. Te beginnen met een sportievere ergonomie, dankzij een andere zitpositie en naar achteren geplaatste voetsteunen. Daarnaast zijn -uiteraard- premium onderdelen voorzien, waaronder een volledig verstelbare Marzocchi voorvork, Öhlins achtershocks en Brembo Stylema remklauwen. Een paar Metzeler Racetec RR K3-banden zijn standaard gemonteerd en Triumph Shift Assist is voor het eerst op een Modern Classic gemonteerd.

Triumphs Chief Product Officer Steve Sargent: 
“De nieuwe Speed Twin 1200 RS is nog meer gefocust, nog meer innemend en met nog scherpere reacties. Hij is ontworpen voor rijders die het allerbeste willen op het gebied van dynamische prestaties, met een klassiek sportief uiterlijk.

De updates van de nieuwe Speed Twin 1200 zijn een belangrijke evolutie voor dit geliefde model en zoals altijd hebben we ervoor gezorgd dat we het superieure rijgedrag en de klassieke stijl die iedereen bewondert behouden, terwijl we extra vermogen en technologie introduceren die de rijervaring naadloos verbeteren.”

 

Voor de Speed Twin 1200 zijn er twee tweekleurige ontwerpen, met een opvallende '1200'-tankafbeelding die een Crystal White of Carnival Red bovenkant scheidt van een Sapphire zwarte onderkant die volgens de Britten een slankere look creëert door de tank ondieper en langer te laten lijken. Er is ook een meer klassiek geïnspireerde Aluminium Zilver optie met discrete '1200'-nummering en dubbele zwarte strepen.

De Speed Twin 1200 RS is verkrijgbaar in twee kleuren; fel Baja Orange of subtiel Sapphire Black, beide met RS-stickers in goud die de geanodiseerde componenten aanvullen.

Naast de opvallende kleurstelling hebben de Speed Twin 1200 en het RS-model elk hun eigen specifieke zithouding en onderdelen-keuze. Ten opzichte van z'n voorganger heeft Triumph het stuur hoger en verder naar voren geplaatst, voor een ruimtelijkere zit. De 43 mm Marzocchi voorvork en dubbele Marzocchi achtershocks zijn geüpgraded. Die laatste hebben nu Piggyback reservoirs en instelbare veervoorspanning. 

Volgens Triumph moeten de aanpassingen die aan het rijwielgedeelte zijn doorgevoerd de wendbaarheid hebben vergroot. Nieuwe radiale remklauwen voorzien van Triumph logo moeten in combinatie met de 320 mm schijven voor uitstekende remkracht zorgen, samen met de standaard gemonteerde Metzeler Sportec M9RR banden.



Voor rijders die op zoek zijn naar nog dynamischere prestaties en extra sensatie, heeft de nieuwe Speed Twin 1200 RS een meer betrokken en gefocuste zithouding. Met de achterkant van de motorfiets omhoog, neemt de zithoogte iets toe. Het stuur blijft op dezelfde hoogte als bij de vorige generatie, maar schuift verder naar voren, terwijl de voetsteunen iets hoger en verder naar achteren staan.

De vering met topspecificaties past bij de dynamische houding van de RS, met volledig instelbare Marzocchi-vorken en Öhlins-achtervering. Extra finesse wordt geleverd door dubbele Brembo Stylema-remklauwen op 320 mm remschijven en standaard high performance Metzeler Racetec RR K3-banden.

Dan het blok. Triumph heeft van de 1200 twin de compressieverhouding verhoogd, evenals het topvermogen dat nu 105 pk bij 7.750 tpm is - een plus van 5 pk. De 270° twin heeft een maximumkoppel van 112 Nm, dat al bij 4.250 tpm wordt afgegeven. Uiteraard kan de gasrespons met rijmodi worden aangepast. Bij de standaard versie heb je de keuze uit Road en Rain, met Optimised Cornering ABS en tractiecontrole. 

De sportievere RS heeft nog een extra Sport rijmodus, met een fellere gasrespons en sportievere tractiecontrole. De RS Speed Twin 1200 RS heeft nog een heuse primeur, het is het eerste model van het Bonneville platform dat met de Triumph Shift Assist quickshifter met autoblipper is uitgerust. 



De Speed Twin 1200 is in Nederland verkrijgbaar vanaf € 16.995, voor de Speed Twin 1200 RS moet € 19.495 op tafel worden gelegd. In België is dat respectievelijk vanaf € 15.295 en € 17.595.