Zoeken

Suzuki brengt DR-Z4S en DR-Z4SM terug op de markt

18 november 2024
Als gevolg van de alsmaar strengere emissie-eisen werden ze al meer dan 10 jaar geleden in Europa van de markt gehaald, maar het volgend jaar maken de DR-Z400S en DR-Z400SM hun comeback, maar dan onder de nieuwe namen DR-Z4S en DR-Z4SM. Net als voorheen is de S de Dual Sport versie van de twee, met 21" voorwiel en 18" achterwiel gericht op offroad gebruik, terwijl de SM versie met straatgeörienteerd 17" straatrubber is uitgerust.

Suzuki zegt de DR-Z4S te hebben ontwikkeld volgens het concept "Ready 4 Anything", om uit te drukken hoe veelzijdig dit model wel niet is. Het is de opvolger van de DR-Z400S, die in 2000 werd gelanceerd en in Europa al een behoorlijke tijd geleden van de markt werd gehaald, maar in de rest van de wereld nog wel tot 2019 leverbaar is geweest. Volgens Suzuki moet de nieuwe DR-Z4S niet zo toonaangevend zijn als het vorige model.

De nieuwe DR-Z4SM richt zich duidelijk meer op straatgebruik en is zoals gezegd de opvolger van de DR-Z400SM. Met 17-inch wielen en een lagere, meer naar voren gerichte zitpositie is dit een rasechte Supermoto. En dan met een prestatieniveau en vrijheid die het vertrouwen van elke rijder naar een hoger niveau tilt. Deze Supermoto is gebouwd om te domineren op de straat, met een ongekend rijgemak en volop rijplezier. Sla anders onze test uit 2005 er nog maar eens op na.

Net als de vorige DR-Z400 worden ook de twee DR-Z4 modellen aangedreven door dezelfde 398cc eencilinder, maar dan een versie die niet alleen grondig is herzien om onder andere aan de Euro 5+ emissie-eisen te voldoen (waaronder dubbele bougies en brandstofinjectie), maar ook nog eens van ride-by-wire gaskleptechniek en uitgebreide elektronica te voorzien. 

Lichtgewicht titanium inlaatkleppen en holle, met natrium gevulde uitlaatkleppen hebben  volgens Suzuki daarbij geholpen de verbrandingsefficiëntie en het vermogen te maximaliseren, evenals de nieuw ontworpen cilinderkop. Nieuwe nokkenas-profielen moeten de uitlaatemissies hebben beperkt en het koppel verhoogd. Met als resultaat een gretig karakter van de motor, met een sterke koppel bij lage toerentallen en een punch in de hogere regionen. 



Daarnaast verminderen nieuwe zuiger- en carter-designs de mechanische verliezen met 20 procent. De aanpassingen die Suzuki aan de eencilinder heeft doorgevoerd hebben wel een kleine impact op z'n prestaties gehad. Suzuki claimt nu een topvermogen van 38 pk bij 8.000 tpm en een maximumkoppel van 37 Nm koppel bij 6.500 toeren per minuut en dat is een fractie minder dan de 40 pk @ 7.600 tpm en 39 Nm @ 6.600 tpm van de DR-Z400.

Dat Suzuki de zaken grondig heeft aangepakt laat ook het uitgebreide elektronicapakket zien waarmee beide modellen zijn uitgerust. Nu valt er over het nut hiervan bij dit soort vermogens te discussiëren, persoonlijk zien wij er het voordeel niet van in, maar dat heeft Suzuki er niet van weerhouden om de nieuwe DR-Z4 van S.I.R.S te voorzien, afkorting voor het Suzuki Intelligent Ride System. 

Beide modellen beschikken over de SDMS Suzuki Drive Mode Selector met drie rijmodi (A, B en C), STCS Suzuki Traction Control System met de standen 1, 2, G voor offroad en Off, het Suzuki Easy Start System en instelbaar ABS. Bij beide modellen kan het ABS op het achterwiel worden uitgeschakeld, bij de DR-Z4S kan dat bovendien ook nog eens op het voorwiel.



Dan het rijwielgedeelte. De geometrie en de zitpositie zijn gericht op optimale stabiliteit en controle. Voor de DR-Z4S betekent dit dat de handvatten iets hoger en iets dichter bij het lichaam zijn geplaatst, terwijl de voetsteunen verder naar voren staan. Het resultaat is een rechte zithouding die het verkennen van offroad-paden vergemakkelijkt. Op de DR-4SM is de zithouding meer in de aanvalshouding en daarmee uitermate geschikt voor gebruik op het asfalt.

Beide modellen hebben een volledig nieuw ontwikkeld twin-spar frame van stalen buizen dat volgens Suzuki stijf, sterk en soepel genoeg is om op ruwe ondergrond uit te blinken. Ook het lichte, aluminium subframe biedt stevige ondersteuning, terwijl de speciaal gevormde aluminium achterbrug de respons verbetert. Het rijklaargewicht van de DR-Z4S bedraagt 151 kg, de zithoogte is 920 mm. De DR-Z4SM weegt rijklaar 154 kg en heeft een zithoogte van 890 mm.

De DR-Z4S heeft een voorwiel van 21 inch en een achterwiel van 18 inch met IRC GP-410 banden (80/100-21M/C voor, 120/80-18M/C achter). Deze banden zijn geoptimaliseerd voor zowel offroad-paden als rijden op de weg en zijn voorzien van grote centrale nokken die zorgen voor een stevige grip.



De DR-Z4SM is uitgerust met 17-inch velgen voor en achter met Dunlop SPORTMAX Q5A banden (120/70R17M/C voor, 140/70R17M/C achter). Deze prestatiegerichte straatbanden hebben een interne constructie en profiel die exclusief zijn ontworpen voor de DR-Z4SM. De banden hebben ook een sportief langgroefpatroon dat bijdraagt aan een wendbare en sportieve handling en zorgt voor een stevige grip, zelfs onder natte omstandigheden.

Beide modellen hebben volledig instelbare KYB upside down voorvork, maar met elk hun eigen  weerwegen. Voor de DR-Z4S meet de veerweg een ruime 280 mm voor, terwijl de monoshock achter een veerweg van 296 mm biedt. De grondspeling bedraagt maar liefst 300 mm. Voor de DR-Z4SM is de bodemvrijheid 260 mm en beslaat de veerweg aan de voorzijde 260 mm, achter bedraagt deze 277 mm. Zowel de voor- als achtervering biedt de mogelijkheid om de in- en uitgaande demping aan te passen.

De styling van beide modellen met een focus op ergonomie vloeit voort uit een evolutie van prestaties en esthetiek. De motorfietsen vallen op door de krachtige horizontale lijn die van de voorzijde langs de zijkanten naar de achterzijde loopt. Functionele onderdelen zijn goed te zien, wat het ergonomische ontwerp benadrukt en de algehele visuele aantrekkingskracht verhoogt. Het minimalistische tekent zich af in de compacte heldere LED-projectorkoplamp. Ook de richtingaanwijzers en het achterlicht zijn voorzien van LED-verlichting.



Een rechte zitpositie was het uitgangspunt voor maximale controle. Ook is het zadel smal om staand op de voetsteunen tijdens het rijden op onverhard terrein geen hinder te ervaren. Het conisch gevormde, aluminium stuur is licht, sterk en flexibel. Het is voorzien van specifiek geprofileerde handvatten die daardoor een stevige grip bieden. 

De spiegels hebben een stoer parallellogram-ontwerp. De brandstoftank is compact en aan de bovenzijde vlak. De inhoud bedraagt 8,7 liter. Brede voetsteunen bieden stevige steun en grip. Een aluminium beschermplaat onderop het frame beschermt het motorblok en geeft een extra stoer voorkomen.

De cockpit omvat een LCD-display die licht, compact en opvallend goed afleesbaar is. De display toont onder meer snelheid, toerental, versnelling, gekozen rijmodus, gekozen modus van de tractiecontrole, brandstofverbruik, tijd en resterende tankinhoud.

De marktintroductie van de Suzuki DR-Z4S en DR-Z4SM is naar verwachting in de tweede helft van 2025. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.