QJMotor SRK 921 RR: 163 pk Supersport met MV-genen
Veel is er nog niet bekend - het enige dat officieel is gecommuniceerd is de specsheet met technische informatie - maar dat plus een uitgebreide beeldgalerij inclusief details is al genoeg om een aardig beeld te kunnen vormen van de SRK 921 RR, het tweede Supersport model van QJMotor voor de Europese markt dat deze week op de EICMA in Milaan is onthuld.
De SRK 921 RR wordt aangedreven door de 921cc viercilinder lijnmotor die in samenspraak met MV Agusta is ontwikkeld en door de Italianen het afgelopen jaar al is toegepast in het übervette 921 S prototype. De nieuw ontwikkelde viercilinder die z'n 921cc inhoud uit een boring x slag van 78 x 48,2 mm haalt, wordt opgegeven voor een topvermogen van 163 pk bij 13.600 tpm en een maximum koppel van 90 Nm bij 11.000 tpm.
Da's genoeg om binnen no-time hoogst illegale snelheden te rijden, behalve dan op de Duitse Autobahn, maar niet té om er geen klap mee aan te kunnen vangen op straat. Zeker niet wanneer je het rijklaargewicht van 223 kilo in ogenschouw neemt, voor Supersport begrippen is dat best veel, hoewel dat ook van de huidige SRK 800 RR kan worden gezegd en ook die is ons op circuit alleszins meegevallen.
Het blok lijkt te zijn voorzien van een uitgebreid elektronicapakket, getuigde de detailfoto met knop op het stuur voor launch control. Als dát al standaard is voorzien, dan kan het niet anders dan dat 'ie ook over meerdere rijmodi met zaken als instelbare tractiecontrole zal beschikken. Al dan niet door een IMU geregeld en dus hellingshoek afhankelijk gemaakt, maar gezien de samenwerking met MV gokken we erop dat 't met IMU zal zijn.
Wat design betreft heeft de SRK 921 RR enerzijds trekjes van de SRK 800 RR, maar zijn er ook duidelijk MV-invloeden terug te vinden. De vorm van de zijdelings geplaatste einddempers bijvoorbeeld, of de enkelzijdige achterwielophanging en en bijzonder fraaie achterwiel. De afwerking oogt op MV-niveau en ook het forse TFT-kleurendisplay oogt ontzettend fraai en is getuige een van de afbeeldingen met je smartphone te verbinden.
Wat weten we nog meer. De SRK 921 RR is (net als de 800 RR) met premium spullen uitgerust: een volledig instelbare Marzocchi upside down voorvork, een eveneens instelbare Marzocchi monoshock achter, gemonteerd in een frame dat uit een combinatie van aluminium schetsplaten en een chroommolybdeen stalen vakwerkbuisframe bestaat. Inderdaad, zoals MV dat al sinds jaar en dag doet.
De remmen komen voor rekening van Brembo, met dubbele 320 mm schijven en radiale Monobloc vierzuiger remklauwen voor en een enkele 260 mm schijf met eenzuiger remklauw achter. Uiteraard voorzien van ABS. De SRK 921 RR is standaard van een stuurdemper voorzien (eveneens uit huize Marzocchi), en dankzij dat stukje gereedschap heeft QJ de wielbasis met 1.425 mm best kort kunnen houden voor een 163 pk Supersport. Tot slot kunnen we melden dat de SRK 921 RR een zithoogte van 835 mm heeft, da's 20 mm hoger dan de SRK 800 RR.