Zoeken

Ola Roadster: 200 km/u EV-motorfiets voor nog geen 3000 euro

21 augustus 2024
Hij kost minder dan 2.700 euro en haalt bijna 200 km/u. En alsof dat nog niet genoeg is wordt een actieradius van 579 kilometer geclaimd. De Ola Roadster zou wel eens de doorbraak kunnen betekenen voor elektrische motorfietsen.

Wanneer je naar de cijfers kijkt zou je denken dat het hier een gevestigde fabrikant betreft, maar niets is minder waar. Ola Elektric heeft pas eind 2021 z'n allereerste model gelanceerd., de S1 scooter die in drie versies leverbaar is en waarvan er sinds die lancering maandelijks meer dan 30.000 over de toonbank zij gegaan. 

De fabrikant richt zich op de ontwikkeling en productie van EV technologiën en componenten. Alleen al op de R&D afdeling zijn 959 medewerkers werkzaam, die in totaal 304 patenten in India en 74 geregistreerde ontwerpen hebben ontwikkeld. De R&D is verspreid over India, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, de productie vindt plaats in een meer dan 170 hectare groot fabriekscomplex in Krishanagiri, Tamil Nadu.

Na de lancering van de elektrische scooter hebben de Indiërs nu ook een eerste elektrische motorfiets aangekondigd: de Roadster, die in drie verschillende versies op de markt zal worden gezet: standaard, X en Pro.

Er zijn drie batterijen beschikbaar voor de standaard: 3,5, 4,5 of 6 kWh. De X-versie daarentegen wordt aangeboden met accu's van 2,5, 3,5 en 4,5 kWh. De krachtigere Pro gaat tot 16 kWh. Veel technologie aan boord, zoals botswaarschuwing, rijassistentie, tractiecontrole, bochten-ABS, anti-wheelie en anti-stoppie. Aan verwarmde handvatten en zadel geen gebrek. Kortom, rijkelijk uitgevoerde modellen.



De standaardversie zal volgens Ola naar verwachting de best verkochte worden. De motor levert tot 13 kW piekvermogen en haalt een topsnelheid van 126 km/u. Er zijn vier rijmodi: Hyper, Sport, Normaal en Eco. Wat zuinigheid betreft, hebben we het in Eco en met een accupakket van 6 kWh over bijna 250 km. Er is natuurlijk ABS en dat is instelbaar in drie standen: Race, Urban en Rain. Er is ook een 6,8 TFT touchscreen display met 5G/Wi-Fi connectiviteit.

De X-versie is het instapmodel. De monoshock wordt vervangen door twee schokdempers achteraan. Geen ABS en een klein 4,3 inch LED-display. Het piekvermogen daalt naar 11 kW en de topsnelheid naar 124 km/u. Met de 4,5 kWh batterij in Eco-modus stopt hij op ongeveer 200 km actieradius.

De Roadster Pro is gezegd de topversie. De motor 'levert' 52 kW en de topsnelheid wordt geschat op 194 km/u. De accu is 16 kWh en in de Eco-modus is de actieradius 579 km. Hij biedt hetzelfde als de standaardversie, maar het touchscreen wordt 10 inch, zodat het beter zichtbaar is.

Dan komen we nu bij de prijzen, die uiteraard lager zijn voor de binnenlandse (Indiase) markt dan wanneer ze in Europa zouden worden geïmporteerd. De standaard Roadster begint bij 104.999 roepies, wat iets meer is dan 1.130 euro. De Roadster X kost 74.999 roepies, oftewel 810 euro. Het topmodel ten slotte, de Roadster Pro, kost 250.000 roepies, oftewel bijna 2.700 euro. 

De modellen kunnen in India inmiddels worden gereserveerd, de start van productie staat voor eind 2025 gepland, de marktlancering voor de locale markt zal daarna begin 2026 volgen. Maar met de genoemde prijskaartjes zal het niet lang duren voordat ze ook naar de rest van de wereld zullen worden geëxporteerd.