Zoeken

Moto Morini lanceert Calibro en Calibro Bagger

3 juli 2024
In het middenklasse Cruiser segment heeft de Vulcan S jarenlang het rijk alleen gehad, maar dat is in ras tempo aan het veranderen. Moto Morini heeft haar gamma namelijk uitgebreid met de Calibro, die bovendien in twee verschillende uitvoeringen op de markt wordt gezet: Standard en Bagger.

Volgens Morini is de Calibro een motor met twee gezichten. Enerzijds hebben de Italianen met de Calibro willen teruggrijpen naar de Amerikaanse Cruiser-stijl die wordt gekenmerkt door lange ritten op de Amerikaanse highways met oneindig lange vergezichten. Anderzijds is de Calibro van een snufje Italiaanse peperoni voorzien via een sportief en dynamisch rijwielgedeelte. Aldus Morini. 

Morini zegt dat de Calibro ideaal moet zijn voor rijders die op zoek zijn naar een karaktervolle motor, zonder compromissen. En dat 'ie aansluit bij Morini's traditie van elegante motorfietsen die basten van de passie voor het rijden. Waar uiteraard ook aandacht voor performance op de weg bij hoort, het blijven natuurlijk wel Italianen. De naam Calibro is dan ook niet voor niets gekozen: ‘Gekalibreerd’ oftewel accuraat en precies uitgemeten, net als de motorprestaties die hij levert. Aldus Morini hè.

Alberto Monni, Moto Morini General Manager:
“De lancering van de Calibro is voor ons een kans om opnieuw contact te maken met de rijders in het custom segment. We hebben een product neergezet dat een hoop onmiskenbare Italiaanse karakteristieken heeft, maar dat toch ook doet denken aan de origine van de customs uit de Verenigde Staten. De sterke punten van de Calibro zijn het uitgesproken design, de betrouwbaarheid en de balans tussen het rijden en het genieten van zijn mechanische schoonheid.” 

 

De Moto Morini Calibro is ontworpen in het Italian Style Center in Trivolzio. De motor zal beschikbaar zijn in twee uitvoeringen, Standard en Bagger, waarbij de laatste extra uitgerust is met harde zijtassen van 19 liter en een “batwing” windscherm. De metalen 15 liter benzinetank en full LED-koplamp vallen meteen op als designkenmerken van Moto Morini.
 
Kloppend hart van de Calibro is een nieuwe 693 cc paralleltwin, die z'n cilinderinhoud uit een boring x slag van 83 x 64 mm heeft gehaald. Da's 54 cc meer dan Kawasaki's Vulcan S en Morini's eigen X-Cape 650 en Seiemmezzo, dankzij een 4 mm langere slaglengte. Morini claimt een topvermogen van 69 pk bij 8.500 tpm en een maximumkoppel van 68 Nm bij 6.500 tpm en dat ligt een bak hoger dan de 61 pk en 63 Nm van die Vulcan S. 

In tegenstelling tot Kawasaki heeft Morini de Calibro bovendien van riemaandrijving voorzien, wat niet alleen een stuk gebruiksvriendelijker in onderhoud is, maar tevens het mechanische geluid vermindert en voor extra souplesse tijdens het rijden zorgt. En veel beter bij de uitstraling van een Cruiser past dan een kettingaandrijving. 
 
Wat remmen betreft heeft Morini aan de voorkant een enkele 320 mm schijf voorzien met tweezuiger remklauw, terwijl het achterwiel door middel van een 255 mm schijf met eenzuiger remklauw wordt afgeremd. Het BOSCH ABS zorgt voor alle vertrouwen tijdens het remmen een optimale veiligheid. Brede banden moeten voor de typische custom look én een optimale grip in alle omstandigheden zorgen.


 
Moto Morini’s belangrijkste kenmerk is het strakke en precieze chassis. Het dubbelwiegframe beschermt niet enkel de paralleltwin, maar moet ook ook voor uitstekende stuureigenschappen hebben gezorgd. Verder is de Calibro uitgerust met lichtmetalen tubeless wielen in de maten 18” voor en 16” achter. De vering wordt verzorgd door een klassieke voorvork en stereo schokbrekers achter.

De lage zadelhoogte is ook één van de pluspunten van de Calibro. Met 725 mm zithoogte is de motor toegankelijk voor rijders van ieder formaat, terwijl ook het duozadel een klassevolle extra verbergt. Je kan het namelijk heel gemakkelijk verwijderen, en optioneel is er ook een afdekkapje beschikbaar dat de lijn van het achterste spatbord extra accentueert.
 
Tot slot is er nog een digitaal display dat mooi ingewerkt zit in het analoge dashboard. Hierop wordt niet alleen het benzinepeil en de tripmeters getoond, maar ook een handige versnellingsindicator. Verder is er nog een USB-aansluiting waarmee je nog verdere digitale toestellen kan laden.

De Calibro is beschikbaar in twee kleuren, Fire Red en Shark Grey, de Calibro Bagger alleen in de kleur Quartz Black. Naast vol vermogen is de Calibro ook leverbaar in 35 kW trim voor het A2-rijbewijs. Leverbaar vanaf eind augustus, met prijzen vanaf € 8.699 voor de Calibro en € 9.699 voor de Calibro Bagger.