Moto Morini breidt 750-platform uit met Corsaro GT
We moeten je eerlijk bekennen dat we d'r reikhalzend naar uit hadden gekeken om het been over het zadel te kunnen gooien van de vorig jaar op de EICMA gepresenteerde nieuwe Corsaro 750 en Corsaro Sport, een supervette Naked en dito Supersport, aangedreven door een compleet nieuw ontwikkelde 750cc V-twin, die in het najaar van 2024 op de markt zouden worden gezet.
Die marktintroductie is het echter nog steeds wachten op - we zouden haast zeggen 'in goed Italiaanse traditie want het is niet voor het eerst dat een Italiaans merk nieuwe modellen presenteert die pas jaren later daadwerkelijk op de markt worden gezet - maar dat heeft Morini er niet van weerhouden om een jaar na de onthulling van dat nieuwe Corsaro platform daar een derde model aan toe te voegen: de Corsaro GT.
Morini spreekt van een Touring Crossover en in alle eerlijkheid dekt dat de lading veel beter dan wanneer je het een Allroad zou noemen, want de enige gemene deler in deze is het feit dat de Corsaro GT hoog op de poten staat. En ook dat is nog maar relatief, want hoewel er in de summiere persinformatie met geen woord over de veerwegen wordt gerapt, zullen die niet van 'Allroad'-niveau zijn.
Goed, wat weten we wel? De Corsaro GT wordt aangedreven door een 90° V-twin met 749cc cilinderinhoud, verkregen uit een boring x slag van 90 x 58,9 mm, een behoorlijk overvierkante waarde die doet vermoeden dat het blok een behoorlijk sportieve vermogensafgifte heeft. De gouden regel in deze is: korteslag staat voor hoogtoerig en vermogen bovenin, langeslag staat voor laagtoerig en koppel onderin.








Voor wat de prestaties betreft houdt Morini voorlopig nog de kaarten voor de borst, het enige dat wordt genoemd is het topvermogen van 96 pk, naar het toerental en het maximumkoppel is het vooralsnog gissen. Het ontbreken van die cijfers geeft eigenlijk aan dat het blok nog volop in ontwikkeling is en op dit moment nog niet aan Euro5+ voldoet.
De 750 V-twin is gemonteerd in een frame dat bestaat uit een stalen vakwerkframe met aluminium panelen, met aan de voorzijde een volledig instelbare upside down voorvork en en aan de achterzijde een dubbelzijdige aluminium achterbrug met centraal geplaatste monoshock met progressief linksysteem. Voor en achter zijn 17" aluminium wielen, voorzien van Pirelli Diablo Rosso IV banden in de maten 120-70-R17 voor en 180/55-R17 achter.
Zoals het een echte Italiaan betaamd zijn de remmen voor rekening gekomen van de firma Brembo, met dubbele 320 mm schijven en radiale Monobloc remklauwen voor en een enkele 255 mm schijf met eenzuiger remklauw achter. Uiteraard voorzien van bochten-ABS.
Volgens Morini zijn de kuipdelen van de GT ontworpen om de aerodynamische efficiëntie te verbeteren, de windweerstand te verminderen en de stabiliteit te verbeteren. Om Morini te citeren: "Met zijn perfecte balans tussen elegantie, prestaties en comfort is de Corsaro GT de ideale metgezel voor lange reizen en onvergetelijke avonturen."
Wat weten we nog meer? Vanuit het zadel heb je zicht op een 7 inch groot TFT-kleurendisplay dat alle essentiële informatie in een intuïtief format moet weergeven. Via Bluetooch connectiviteit kun je je smartphone koppelen om toegang te krijgen tot de multimedia functies, waaronder het geïntegreerde navigatiesysteem. Het windscherm is trouwens in hoogte instelbaar.
De Corsaro GT is volgens Morini in de tweede helft van 2025 bij de dealers te verwachten, maar als je het niet erg vindt houden we hier nog even een slag om de arm. Dat zeiden ze vorig jaar ook van de Corsaro 750 en Corsaro Sport (maar dan 2024) en daar is het nog steeds wachten op.