Zoeken

KTM ontwikkelt geluidsmonitor

3 juni 2024
Geluid begint in Europa een serieus dingetje te worden, waardoor op steeds meer trajecten een -al dan niet tijdelijk - motoren de toegang wordt ontzegd. KTM is bezig met de ontwikkeling van on-board monitors om de geluidsemissies te meten en vervolgens de rijder te informeren over het niveau of actief te verminderen.

Er is een groeiende beweging in Europa in de richting van strengere geluidslimieten voor motorfietsen en de toepassing van handhavings-technologieën, waaronder geluidsgevoelige camera's om overtreders te betrappen. Waarbij op sommige plaatsen de lokale overheden nog een stap verder gaan dan de wettelijke EU-normen zoals die in de typegoedkeuring zijn vastgelegd, met als gevolg dat motoren die aan de Europese typegoedkeuring voldoen kunnen worden geweerd. 

Nu zit 'm een deel van het probleem in de manier waarop het geluid voor de typegoedkeuring wordt gemeten - bij een constante snelheid en in een bepaalde versnelling. Alle gehomologeerde modellen hebben deze tests doorstaan en zijn dus volledig legaal, terwijl ze bij hogere toerentallen nog steeds aanzienlijk luider zijn. 

Nu op steeds meer plaatsen de roep om maatregelen steeds luider wordt en op populaire motorwegen en binnensteden geluidsflitspalen worden geïntroduceerd, staan motorrijders voor de uitdaging om hun eigen geluidsemissie te controleren om boetes te vermijden.

Dat is waar het nieuwe idee van KTM om de hoek komt kijken. De Oostenrijkers redeneren dat als je een snelheidsmeter hebt om je eigen snelheid te controleren en te voorkomen dat je de snelheidslimieten overtreedt die van plaats tot plaats verschillen, waarom zou je dan geen geluidsmeter toevoegen waarmee je je geluidsniveaus in de gaten kunt houden? 



De simplistische illustraties van het patent laten zien dat het realtime geluidsniveau van de motorfiets aan de rijder kan worden doorgegeven via een meter of via een waarschuwingslampje dat gaat knipperen als je een vooraf ingestelde drempel overschrijdt. KTM suggereert zelfs dat er een haptisch systeem zou kunnen worden gebruikt, dat de rijder waarschuwt via vibratiemotoren. Ironisch genoeg zegt het patent ook dat er een geluidssignaal zou kunnen worden gebruikt om je te waarschuwen als je de geluidslimiet overschrijdt.

Het systeem omvat sensoren op de motorfiets zelf die het geluidsniveau in realtime monitoren, gemonteerd rond de motor en de uitlaat en rond de carrosserie en het chassis. KTM suggereert dat deze kunnen luisteren naar luchtgeluiden of trillingen door de structuur kunnen meten. Ze zijn verbonden met een regeleenheid die ook is gekoppeld aan het motormanagement van de motorfiets.

Vanaf hier is er een keuze uit verschillende werkingsmodi. In de eenvoudigste vorm kunnen de sensoren de motorrijder gewoon waarschuwen over het geluidsniveau en hem laten beslissen of hij het toerental of de opening van het gas moet verminderen om binnen de wettelijke limiet te blijven. In wezen is dat hetzelfde als een snelheidsmeter. 

De tweede werkingsmodus is actiever. Hiermee kan een vooraf ingestelde geluidslimiet worden ingesteld en vervolgens wordt voorkomen dat de motor deze limiet overschrijdt door in te grijpen en het openen van het gas of het toerental te beperken. Het idee is dat je, wanneer je een gebied binnenrijdt waar de geluidsniveaus streng bewaakt of beperkt worden, op een knop kunt drukken om er zeker van te zijn dat de motor de geluidslimiet niet zal overschrijden. Zie het als het instellen van een cruisecontrol of een tijdelijke snelheidsbegrenzer.

Aangezien de Europese trend in de richting gaat van geluidsbeperkingen in specifieke gebieden, suggereert het KTM-patent ook dat het systeem kan worden gekoppeld aan een GPS-sensor, zodat de motorfiets zijn geluidsniveaus automatisch kan aanpassen in gebieden die de rijder eerder heeft geselecteerd, of uit een bredere database met grenswaarden die online of in de computer van de motorfiets zelf zijn opgeslagen.