Zoeken

KTM: nokkenas-probleem LC8c is geen probleem (maar wel opgelost)

22 juli 2024
Hoewel KTM bij hoog en laag blijft ontkennen dat er technische issues zijn met de LC8c paralleltwin, blijft het aantal klachten omtrent overmatige slijtage van de nokkenassen toenemen. Tegenover de Britse collega's van MCN heeft KTM nu voor het eerst officieel gereageerd.

 

Al vanaf de lancering van de eerste 790 Duke en 790 Adventure regent het bij KTM klachten met betrekking op overmatige slijtage van de nokkenassen - een probleem dat door de Oostenrijkers eerst in alle toonaarden werd ontkend, om vervolgens te stellen dat het probleem zich alleen bij 790-modellen van voor 2021 zou voordoen. 

Het probleem - de overmatige slijtage van het nokkenasprofiel - zouden vermoedelijk worden veroorzaakt door een slechte olietoevoer op modellen van voor 2020 en te smalle sleeptuimelaars op motoren van voor 2021, problemen die volgens KTM zijn verholpen. "De nokkenassen die worden gebruikt op het LC8c-platform hebben geen structureel defect", vertelde een woordvoerder van KTM aan MCN.

KTM zegt voor modeljaar 2021 bredere sleeptuimelaars te hebben geïntroduceerd en een extra oliefilm voor modeljaar 2020, om de algehele prestaties en kwaliteit van de paralleltwin te verbeteren. Met de twee innovaties zouden de genoemde problemen - die officieel dus geen probleem zijn - zijn opgelost. 

De officiële reactie van KTM komt na toenemende druk van eigenaren online. Een Facebook-pagina genaamd "KTM Failed Camshafts - 790/890 & 901" heeft inmiddels 7.800 leden. Volgens KTM zijn er in het Verenigd Koninkrijk 29 defecte nokkenassen geweest, welke onder garantie zijn opgelost. KTM benadrukt dat wereldwijd zo'n 55.000 790 Dukes en 790 Adventures zijn gebouwd. 

Tegenover MCN zegt KTM desgevraagd geen terugroepactie te hebben overwogen, omdat het kleine aantal gevallen per geval kan worden behandeld. De situatie vormt geen veiligheidsrisico voor klanten, de symptomen (afname van vermogen, ongebruikelijk motorgeluid) treden over een langere periode op. "Als een klant dergelijke symptomen ervaart, kan hij of zij naar de plaatselijke KTM-dealer voor een inspectie."

KTM zegt de problemen te hebben opgelost, maar het Oostenrijkse engineering- en analysebedrijf Coober GmbH heeft nu online beelden gedeeld van een 890 motor uit 2023, waarop te zien is wat volgens hen overmatige slijtage aan de nokkenas is. Een van de belangrijkste werkgebieden van de firma zijn laboratoriumdiensten voor motorontwikkeling. 

MCN sprak ook met de Senior Technical Officer van de Universiteit van Queensland, Blaire Knight,  die op zijn 790 problemen met de nokkenas ondervond. Nadat de ingenieur zijn eigen nokkenas had geanalyseerd, stelde hij dat het onderdeel zelf onvoldoende oppervlaktehardheid had. 

"We hebben een booganalyse uitgevoerd op mijn nokkenas en het koolstofgehalte was lager dan ik had verwacht," zei Knight. "De Rockwell-test (een test voor de hardheid van metaal) kwam uit op 51, terwijl hij 58 tot 60 zou moeten zijn om echt slijtvast te zijn."

KTM antwoordde dat: "KTM beschikt niet over de persoonlijke onderzoeksresultaten van de heer Blaire Knight en kan daar geen commentaar op geven. Alle KTM-producten worden tijdens de ontwikkeling uitvoerig getest en na verkoop op de markt zorgvuldig gecontroleerd. Uiteraard is het onderwerp nokkenas ook zorgvuldig onderzocht door KTM."

Charlie Cottle uit Oxfordshire dat hij problemen met de nokkenas had bij KTM 2020 790 Adventure met 15.870 mijl op de klok. "Toen we het blok openmaakten, zat er vier à vijf millimeter slijtage in het carter. Het zag eruit alsof hij 200.000 kilometer had gereden," vertelde hij MCN. "KTM had het kunnen repareren op basis van goodwill, maar in plaats daarvan moest ik 2.900 pond betalen."

Tegenover MCN geeft KTM ook over deze zaak geen commentaar. ""We kunnen geen informatie geven over individuele garantie-/goodwillaanvragen van onze klanten. Elk geval wordt individueel onderzocht en alle aspecten van het individuele geval worden beoordeeld en meegenomen in het besluitvormingsproces."

Het lijkt dat KTM het probleem met de nokkenassen van de LC8c paralleltwin zoveel mogelijk onder de pet probeert te houden, door de zaak te bagataliseren, om te voorkomen door rechters en overheden te worden gedwongen een kostbare terugroepactie uit te rollen. KTM zegt dat eigenaren die hebben gemerkt dat de prestaties afnemen of dat het motorgeluid toeneemt, contact kunnen opnemen met hun lokale KTM-dealer, maar weet ook dat het gemiddeld kilometrage per jaar zo laag is, dat het wel even kan duren voordat de problemen zich manifesteren.