KTM lanceert 1390 Super Duke GT
Met een cilinderinhoud van 1350 cc en dezelfde LC8 V-twin als de KTM 1390 Super Duke R EVO 2024, zijn de prestaties nog verder geoptimaliseerd. Een centraal geplaatste luchtinlaat, een opnieuw ontworpen luchtbox en een bredere radiateur zijn slechts enkele van de verbeteringen die zowel het vermogen als de efficiency verhogen en de capaciteiten naar een hoger niveau tillen.
Rijders zullen volgens KTM optimaal kunnen profiteren van de herziene vertanding, met kortere overbrengingsverhoudingen van de 5e en 6e versnelling, welke nu niet langer als overdrive worden beschouwd. Het doel was duidelijk: een uitzonderlijk snelle wegmotor maken met serieuze ambities voor het circuit, die topprestaties levert in elk scenario.
KTM zegt dat het ontwerpteam van Kiska aan elke hoek heft gewerkt en een "superieure, compactere ergonomie" ontwikkeld die rijders in staat moet stellen lange uren in het zadel door te brengen, terwijl ze ook de mogelijkheid behouden om de verbeterde prestaties op het circuit te benutten.
Een geheel nieuwe kenmerkende LED koplamp en een vereenvoudigd remlicht met geïntegreerde richtingaanwijzers dragen bij aan de gedurfde styling van de motorfiets, compleet met een lager profiel dat het meest moderne chassis benadrukt.
Op het gebied van rijeigenschappen beschikt de 2025 KTM 1390 Super Duke GT over het nieuwste chassis van de 2024 KTM 1390 Super Duke R EVO. Dit rijwielgedeelte biedt meer torsiestijfheid en een lager zwaartepunt, waardoor de feedback van de voorbanden optimaal is voor superieure controle.
De stabiliteit, gecombineerd met een wendbaar, sportief rijgedrag, is verder verfijnd door de toevoeging van de nieuwste generatie WP APEX Semi Active Technology (SAT)-ophangingscomponenten voor en achter.
Ook verbeterd is de sterk herziene Comfort Mode voor de langere dagen in het zadel - dit was een belangrijk aandachtspunt in de ontwikkelingsfase en het zal volgens KTM voor rijders als het grootste verschil voelen met z'n voorganger. Deze instelling verbetert de gevoeligheid en responsiviteit en biedt meer aanpassingsmogelijkheden, voor een dynamischere en beter aanpasbare rijervaring.
Wat remmen betreft heeft KTM aan de voorkant een set Brembo Stylema monoblock 4-zuiger remklauwen met zwevende 320 mm remschijven voorzien, terwijl de achterkant is uitgerust met een Brembo zwevende remklauw met twee zuigers en een remschijf van 240 mm voor nauwkeurig en gecontroleerd remmen. Een nieuw MCS (multi-click-system) remhendel aan de voorzijde zorgt voor een betere afstelbaarheid, terwijl Cornering ABS, Supermoto ABS en de nieuwe Supermoto+ en Sport ABS-modi rijders meerdere opties bieden om "THE LONG DISTANCE BEAST" onder controle te houden.
Uitgerust met lichtgewicht Michelin Power 6 banden met dual compound technologie, is de grip op rechte stukken en bochten verbeterd. Daarnaast stelt een nieuw bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) met verbeterde functionaliteit rijders in staat om een aangepaste bandenspanning voor circuitritten in te stellen.
Er is een state-of-the-art elektronicapakket ontwikkeld en ingebouwd dat toonaangevende rijhulpsystemen en een nieuw Ride Mode-concept biedt. Het 8,8-inch TFT (H88) touchscreen-dashboard kan niet over het hoofd gezien worden. KTM zegt ook de rijmodi volledig te hebben herzien, welke nu bestaan uit Rain, Street, Sport en een geheel nieuwe Custom modus als standaard, naast optionele 2 Custom configuraties en een optionele Track Mode die de mogelijkheid tot personaliseren nog verder uitbreidt.
Om de technische ervaring op een hoog niveau te houden, is er een Front Radar toegevoegd die een groot aantal functies toevoegt, zoals Adaptive Cruise Control, Brake Assist, Distance Assist en Group Riding. De Demo-modus is ook beschikbaar voor de eerste 1.500 km, zodat klanten alle beschikbare technologie kunnen uitproberen om een geïnformeerde beslissing te nemen over welk technologie pakket het beste bij hun behoeften past.
