Kawasaki maakt prijs bekend van 2025 Z900 en Z900 SE
Het is een van de presentaties die ons altijd bij is blijven staan, die van de Z900 in het voorjaar van 2017 ergens in Spanje. "Dit is de eerste Kawasaki die niet als een Kawasaki rijdt", zei testrijder Janik Kaufmann destijds tegen ons en we waren 't roerend met 'm eens. Waar Kawasaki's altijd een eigenzinnig karakter hadden gehad en dus met stevige hand moesten worden gestuurd, hoefde je bij de Z900 maar met je ogen te knipperen om van richting te veranderen.
Naast dat de Z900 stuurde als een malle had Kawasaki de 948cc viercilinder een Dr Jekyll en Mr Hyde karakter gegeven. Tot pak 'm beet 8.500 toeren per minuut was de Z900 Dr Jekyll, maar had je het lef om daarboven vol op het gas te gaan, dan veranderde de Z in Mr Hyde, agressief het voorwiel in de lucht lancerend. Tel daar bij op dat de Z900 nog was gevrijwaard van elektronische hulpjes en je snapt dat je d'r je handen vol aan kon hebben. Maar dat was ook meteen de uitdaging.
Voor modeljaar 2020 kreeg de Z900 z'n eerste update, waarbij het foeilelijke display was vervangen door een nieuw 4,3" TFT-kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit, waarmee je kon connecten met de Kawasaki Rideology app. Inderdaad, het display dat sindsdien over bijna alle Kawasaki modellen is uitgerold.
Daarnaast was Kawasaki er niet onderuit gekomen om ook de Z900 van elektronische rijhulpjes te voorzien. Niet omdat het moest, maar omdat de markt die kant op aan het bewegen was. En dus kreeg de Z900 rijmodi (Sport, Road, Rain en Rider) en instelbare tractiecontrole, die gelukkig ook kon worden uitgezet. Een jaar later werd een sportievere Z900 SE aan het gamma toegevoegd, met sportievere vering (Öhlins S46 monoshock achter) en Brembo M4.32 Monobloc remklauwen met 300mm schijven en staalomvlochten remleidingen.
Voor modeljaar 2025 is Kawasaki wat elektronica betreft nog een stap verder gegaan met de introductie van de 6-assige IMU, die de Roll, Pitch en Yaw van de motor nauwkeurig monitort en daar de ECU op aanstuurt. In combinatie met de nieuwe ride-by-wire gasklepbediening heeft dat meer dynamische rijmodi mogelijk gemaakt, met hellingshoek afhankelijke tractiecontrole. Dat plus een up/down quickshifter en cruise controle. En toepassing van Kawasaki Cornering Management Function (KCMF), in de volksmond beter bekend als bochten-ABS.
Kawasaki zegt verder nog wat aanpassingen aan het rijwielgedeelte te hebben doorgevoerd voor nog betere stuureigenschappen, daarnaast is nu een volledig nieuw 5" TFT-kleurendisplay voorzien met "turn-by-turn" navigatie. De SE versie heeft daarnaast nog een USB-C aansluiting en een luxe zadel gekregen.
Al die updates hebben echter geen wezenlijk effect op de prijs gehad. Voor de Metallic Spark Black uitvoering hoeft 'slechts' € 11.199 te worden afgetikt en zeker wanneer je dat tegen de eerste Z900 afzet is dat een koopje. Voor de Metallic Carbon Gray/Red en Metallic Moondust Gray/Lime Green kleuren moet € 11.399 op tafel worden gelegd. Tot slot de Z900 SE, alleen leverbaar in de kleur Metallic Matte Graphite Gray, die is er vanaf € 13.499. Leverbaar vanaf februari 2025.