Kawasaki breidt Modern Classic familie uit met W230 en Meguro S1
Wat Mutt Motorcycles kan kunnen wij ook, zullen ze ongetwijfeld bij Kawasaki hebben gedacht toen het idee op tafel kwam om een nieuwe lijn lichte retro-klassieke modellen te ontwikkelen. Lichte rechttoe rechtaan no-nonsense modellen met eenvoudige techniek, die daardoor oer en oer betrouwbaar zijn. Een passende naam erbij om het erfgoed te onderstrepen en succes gegarandeerd.
Kloppend hart van beide modellen is een luchtgekoelde 233cc eencilinder, die Kawasaki als robuust en karaktervol omschrijft. Het motorblok is ontworpen met de focus op koppel, wat in een vlakke koppelkromme moet hebben geresulteerd. Hoewel je dat natuurlijk wel in perspectief moet zien.
Kawasaki claimt een topvermogen van 18 pk bij 7.000 tpm en een maximumkoppel van 18,6 Nm bij 5.800 tpm en dat zijn nou niet bepaald zeer indrukwekkende cijfers. Van de andere kant wijkt dit niet veel af van de luchtgekoelde 250cc eencilinder Mutt Motorcycles modellen, waarvan we weten dat je daar nog steeds best een leuk ritje binnendoor mee kunt doen. En dat zal bij deze twee nieuwe Kawasaki's niet anders zijn.
Niet in de laatste plaats vanwege z'n zeer lage rijklaargewicht van 143 kilo met volle 12 liter benzinetank. Kawasaki claimt dat ze daarmee tot de lichtsten in hun categorie behoren en dat zou best wel eens zo kunnen zijn. En nog even over het blok, volgens Kawasaki is het bouwen van een mooi blok een sleutelbegrip in het ontwerp geweest, wat is gerealiseerd door enkele stylingaccenten toe te voegen.
Dan het rijwielgedeelte. De luchtgekoelde eencilinder is gemonteerd in een stalen dubbel wielframe, met aan de voorkant een 37 mm telescoop en aan de achterkant dubbele achtershocks met in 5 standen instelbare veervoorspanning. De wielbasis is met 1.415 mm lekker kort, terwijl de balhoofdshoek van 27° en de naloop van 99 mm helemaal in lijn zijn met het concept van de fiets. Aan comfort waarschijnlijk geen gebrek, gezien de veerwegen van 117 mm voor en 95 mm achter.
De W230 en Meguro S1 onderscheiden zich door een iets andere styling én een iets andere zithoogte. Bij de W230 is die 745 mm, terwijl de zithoogte van de Meguro S1 slechts 740 mm is. Waardoor dat verschil wordt gemaakt, geen idee, maar we vermoeden dat het zadel van die Meguro S1 iets platter is. Hoewel dat verschil natuurlijk ontzettend klein is, we vragen ons af of iemand dit zal merken.
Volgens Kawasaki is het design van de W230 van de oer-W afgeleid, terwijl dat van de Meguro S1 direct afkomstig is van de Kawasaki 250 Meguro SG uit 1964. Zo heeft de Meguro een verchroomde brandstoftank met gelakte panelen en een Meguro badge. Zelfs het uiterlijk van het instrumentarium en de afwerking van het zadel zijn gewijzigd ten opzichte van de W230.
De nieuwe W230 is leverbaar in de kleur Metallic Ocean Blue/Ebony en de Meguro S1 in Ebony met chrome accenten. Prijs en levertijd zal binnenkort bekend worden gemaakt.