Zoeken

Husvarna Vitpilen 801: Svartpilen 801 kopie

3 oktober 2024
Een half jaar geleden lanceerde Husqvarna de Svartpilen 801, op dat moment de dikste Husky Naked. Net als bij de kleinere 125, 401 en inmiddels uit productie genomen 701 families is daar nu ook een Vitpilen 801 aan toegevoegd. Een motor die volgens de Oostenrijkers opwinding op straat herdefinieert, maar wel heel erg veel op de Svartpilen lijkt.

Je had het natuurlijk op je klompen kunnen aanvoelen dat na de lancering van de Svartpilen 801 er ook een Vitpilen 801 aan zat te komen, de twee modellen zijn onmiskenbaar als Duo Penotti aan elkaar verbonden. De Svartpilen was de stoerdere variant à la een flat track racer, de Vitpilen de sportievere straatvariant à la een café racer. 

Clip-ons in plaats van een stuur voor een compleet andere zithouding en dat soort zaken maakte het verschil tussen de twee. Tuurlijk, de Start- en Vitpilen deelden heel veel zaken, waaronder het blok en het rijwielgedeelte inclusief vering en remmen, maar waren onderscheidend genoeg om elk een eigen persoonlijkheid te hebben.

We hadden ons dan ook op de komst van de Vitpilen 801 verheugd, maar zijn op z'n zachts gezegd teleurgesteld. De verschillen tussen de in maart gelanceerde Svartpilen 801 en de nu aangekondigde Vitpilen 801 zijn namelijk op een hand te tellen. Behalve een andere kleurstelling is het grootste verschil tussen de twee nu een foeilelijke halo-achtige LED-koplamp zoals de Oostenrijkers nu ook bij de KTM Duke hebben toegepast en die modellen er niet mooier op hebben gemaakt. 

Vooruit, de Vitpilen 801 heeft ook een uniek voorspatbord, radiatorkappen en bellypan en is voorzien van een iets lager stuur dan de Svartpilen 801. Maar voor de rest lijkt hij een op een over te zijn genomen van zijn stalgenoot. De tankplastieken en het kontje zijn identiek, net als de uitlaat en de vijfspaaks lichtmetalen velgen.

Wat technische specificaties betreft zien we geen verschil tussen de Vitpilen en de Svartpilen. Beide hebben hetzelfde chroom-molybdeen vakwerkbuisframe met instelbare WP vering en 140 mm (voor) en 150 mm (achter) veerweg en een opengewerkte achterbrug. De 17" wielen zijn voorzien van Michelin Road 6 banden en voor wat de remmen betreft heeft Husqvarna een beroep op het Spaanse J.Juan gedaan. 

Kloppend hart van de Vitpilen 801 is de bekende KTM 799cc LC8c paralleltwin, goed voor een topvermogen van 105 pk bij 9.250 tpm en een maximum koppel van 87 Nm bij 8.000 tpm. Uiteraard voorzien van meerdere rijmodi, ride-by-wire gasklepbediening en een IMU voor hellingshoek afhankelijke tractiecontrole en bochten-ABS. En -uiteraard- een Supermoto modus voor dat ABS. Een quickshifter is optioneel. 

De 2025 Vitpilen 801, die al vanaf volgende maand beschikbaar moet zijn, is opmerkelijk genoeg alleen leverbaar in de kleuren zilver of geel, maar niet in het wit. Da's best bijzonder voor een model dat wit in z'n naam heeft. Mocht je het niet weten, 'vit' is namelijk wit in het Zweeds.