Husqvarna vernieuwt Vitpilen 401 en Svartpilen 401
Je zult ze waarschijnlijk naast elkaar moeten hebben staan om de verschillen tussen de 2023 en de 2024 versies van de Vitpilen en Svartpilen 401 te spotten, maar ze zijn in Mattighofen wel degelijk van top tot teen aangepast.
Te beginnen met het blok, waarvan de cilinderinhoud iets is vergroot tot 399 cc (was 375 cc) door de slaglengte van 60 tot 64 mm te vergroten. Dat heeft geresulteerd in een iets groter vermogen van nu 45 pk bij 8.500 tpm (was 44 pk @ 9.000 tpm) en 39 Nm kopen. Bij 7.000 tpm (was 37 Nm @ 7.000 tpm).
Voor wat betreft de cilindercoating is KTM van Nicasil overgestapt naar een plasmacoating, een proces waarvoor volgens de Oostenrijkers minder chemicaliën nodig zijn, wat het productieproces iets duurzamer heeft gemaakt. Een nieuwe positie van de thermostaat moet voor een betere warmtehuishouding en een snellere opwarmtijd hebben gezorgd.
Voor een betere flow van het lucht/brandstofmengsel hebben de nokkenassen meer lift gekregen, de tuimelaars zijn voorzien van een LDC coating voor minimale frictie en maximale duurzaamheid, de zuiger is van luchtgewicht aluminium. Voor wat betreft de injectie is KTM van Bosch naar Dell'Orto overgestapt. KTM claimt schonere emissies dankzij een fijnere atomisering en een verbeterde hoek voor inspuiting.
Het motormanagement wordt trouwens nog wel door een Bosch EMS met ride-by-wire gasklepbediening geregeld, dat de hellingshoek afhankelijke tractie controle aanstuurt. Het systeem heeft 2 modi en is bovendien uitschakelbaar. Ook het in- en uitlaattraject is volledig op de schop gegaan, met een nieuwe airbox, luchtinlaat en een compleet nieuw uitlaatsysteem.
Tot slot de versnellingsbak, waarvan de overbrengingsverhoudingen hetzelfde zijn gebleven, maar waaraan wel enkele updates aan de schakelwals zijn doorgevoerd om de bak lichter te laten schakelen. Hoewel dat dankzij de up/down quickshifter sowieso geen issue is.
Het compleet vernieuwde blok is gemonteerd in een eveneens vernieuwd frame dat nu een iets langere wielbasis van 1.368 mm heeft, hoewel dat nog steeds lekker kort is. In het nieuwe ontwerp is de positie van de achtershock uit het midden verplaatst om ruimte te maken voor een grotere airbox en tegelijkertijd de zithoogte te verlagen van 835 mm naar 820 mm. Naast het nieuwe frame heeft de 2024 401 een nieuwe aluminium achterbrug.
Wat de vering en de remmen betreft zijn beide modellen uitgerust met WP APEX vering (43 mm upside down voor en een monoshock achter) die instelbaar is, ByBre (Brembo's die in India zijn gemaakt) remmen (320 mm schijf voor en 240 mm schijf achter) en Bosch bochten-ABS met Supermoto modus.
We zeiden het al, de nieuwe Svartpilen 401 en Vitpilen 401 hebben een iets lagere zit, wat de ergonomie absoluut ten goede zal zijn gekomen doordat je zeker op de Vitpilen minder voorovergebogen zult zitten. Volgens de ontwerpers uit Mattighofen sturen beide modellen echter net zo flitsend, licht en direct als voorheen. Oh ja, vanuit het zadel heb je trouwens zicht op een compleet nieuw 5" TFT kleurendisplay.