Zoeken

Honda V3 Concept: redding van de ICE?

6 november 2024
Als het aan Brussel ligt is er over 10 jaar alleen nog maar elektrische mobiliteit, maar dat heeft Honda er niet van weerhouden om in de ICE verbrandingsmotor te blijven investeren. Op de EICMA in Milaan werd een nieuw concept onthuld dat door Big Red zelfs baanbrekend wordt genoemd: een 75 V3 met elektrische compressor.

Waar in de automotive industrie de turbo gemeengoed is geworden zijn de hogere toerentallen bij motorfietsen altijd een stuikelblok geweest, omdat er altijd sprake van een vertraging in de stuwkracht is - de zogenaamde turbolag. Alternatief voor de turbo is de supercharger, die rechtstreeks door de krukas wordt aangedreven, maar ook daar kleven weer zoveel nadelen aan dat het in de motorindustrie maar mondjesmaat is toegepast.

Honda heeft nu een nieuw concept bedacht waarbij de compressor niet door uitlaatgassen of rechtstreeks wordt aangedreven, maar via een elektromotor. Dat heeft als grote voordeel dat de inlaatdruk volledig onafhankelijk van het toerental kan worden geregeld. In de Formule 1 wordt die techniek al sinds 2014 gebruikt en Mercedes heeft al een aantal auto's met deze techniek op de markt gezet, waarbij de benodigde stroom door een elektrische turbo wordt opgewekt. 

Het door Honda nu getoonde ICE concept beschikt alleen over een elektrische compressor,  maar zegt niet hoe de daarvoor benodigde energie wordt opgewekt - in het uitlaatsysteem zijn geen elektrische turbo's voorzien en er wordt ook niet gesproken over een hybride aandrijving. 

De watergekoelde 75° V3-motor is volgens Honda nieuw ontwikkeld voor machines met een grotere cilinderinhoud en is extreem slank en compact ontworpen. Het concept is 's werelds eerste motorfiets-ICE met elektrische compressor, die zoals gezegd los van het toerental de compressie van de inlaatlucht kan regelen, wat betekent dat een hoogresponsief koppel kan worden geleverd, zelfs vanaf een laag toerental.

Bovendien zorgt de elektrische compressor voor een hoge mate van vrijheid bij de plaatsing van alle componenten in de beperkte ruimte die beschikbaar is op een motorfiets, en voor een efficiënte centralisatie van de massa. Er is ook geen intercooler nodig.

Honda trekt met het V3 concept een vergelijk met de laatste V3 voor op de weg, de destijds baanbrekende NS400R tweetakt uit het midden van de jaren '80 van de vorige eeuw. Nu, 40 jaar later - en in een compleet andere wereld - is het potentieel van deze nieuwe richting duidelijk, met "adembenemende mogelijkheden op het gebied van toekomstige modellen."

Het is nog maar een concept, maar volgens Honda gaat de ontwikkeling door om dit in productiemodellen toe te gaan passen.