Zoeken

Eerste update voor 2025 CB750 Hornet

12 november 2024
Amper twee jaar na z'n marktintroductie heeft Honda de CB750 Hornet al weer onderhanden genomen. Meest in het oog springend is het nieuwe neusje met dubbele koplampunit, maar da's niet het enige dat Big Red voor 2025 heeft aangepast.

Een nieuwe koplampunit, een nieuw 5 inch TFT-kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit en verbeterde Showa vering, dat zijn in een notendop de aanpassingen die Honda aan de in 2023 gelanceerde CB750 Hornet heeft doorgevoerd, de eerste Hornet in meer dan een decennium.

De CB750 Hornet was het eerste model van een compleet nieuw 750-platform, met een eveneens nieuw ontwikkelde 755cc paralleltwin als gemene deler. Op basis van datzelfde blok werd niet veel later de XL750 Transalp op de markt gezet, het tweede model waarbij een naam met veel historie een nieuw leven in werd geblazen. 

Wat afmetingen betreft leek de CB750 haast een blauwdruk van de CB500, met nagenoeg dezelfde geometrie voor wat betreft de wielbasis, balhoofdshoek en naloop (1.420 mm, 25° en 99 mm voor de CB750 versus 1.410 mm, 25,5° en 102 mm voor de CB500). De zithoogte was met 785 mm exact gelijk, terwijl voor wat betreft het rijklaargewicht het verschil minimaal was: 192 kilo voor de CB750 versus 190 kilo voor de CB500.

Dat deed ons vermoeden dat de CB750 Hornet net zo'n leuk speeltje als de CB500 zou zijn, maar dan met beduidend meer spierballen: 92 pk bij 9.500 tpm versus 47 pk bij 8.500 tpm en 75 Nm bij 7.250 tpm versus 43 Nm bij 7.000 tpm. Een eerste test in eigen land bij temperaturen net boven vrieskou leek de Hornet echter niets van dat en moest echt de bocht in worden gestuurd, maar na een grondige analyse bleek een te lage bandenspanning hier (deels) de oorzaak te zijn. 



Nu zouden we natuurlijk kunnen stellen dat Honda onze kritiek ter harte heeft genomen en de vering nog eens goed heeft geanalyseerd, maar we denken eerlijk gezegd dat ze ons daar niet voor nodig hebben gehad. Honda zegt voor 2025 de dempingsinstellingen van zowel de Showa SFF-BP (Seperate Function Fork Big Piston) alsmede de Showa Pro-Link achtershock te hebben geoptimaliseerd om het contactvlak van het voorwiel te maximaliseren, voor een dynamischer, sportiever en boeiender rijgedrag.

Het meest opvallend is echter het nieuwe neusje met nu dubbele koplampunit met LED-verlichting. Een koplampunit die zeker vanaf de voorkant gezien met de bekende Sugomi saus van de Japanse concurrent uit het Groene Kamp lijkt te zijn overgegoten, maar dat is onze mening. Van het vorige neusje waren we niet gecharmeerd en eerlijk gezegd zijn we d'r nog niet over uit of deze update nu echt een verbetering is. Maar goed, niets zo persoonlijk als smaak.

Naast het nieuwe neusje heeft Honda ook een nieuw 5" TFT-kleurendisplay voorzien. Het nieuwe TFT is optisch gebonden, wat de zichtbaarheid in fel zonlicht moet hebben verbeterd. Door de ruimte tussen het afdekglas en het TFT-scherm af te dichten met hars, wordt schittering verminderd en de lichtdoorlatendheid verbeterd. 

Het TFT heeft -uiteraard- Bluetooth connectiviteit, via Honda RoadSync en een gemakkelijk te gebruiken vierrichtingsschakelaar aan de linkse stuurhelft krijgt je toegang tot turn-by-turn-navigatie, terwijl via een Bluetooth-headset oproepen en muziek kan beheerd worden. Maar dat was bij de huidige ook al het geval.



Honda onderstreept nog dat de Hornet gebruik maakt van een Controller Area Network (CAN) en Body Control Unit (BCU) en dat de knipperlichten achter over een noodstopsignaalfunctie beschikken. Bij snelheden boven de 56 km/u gaan deze knipperen zodra de remvertraging groter is dan 6 m/s2. En mocht het ABS moeten ingrijpen, dan is dit al bij 2,5 m/s2. 

Nu vinden wij dat knipperen vooral hoogst irritant, omdat met een beetje hard remmen je al snel boven die 6 m/s2 zit, maar we snappen wel dat het wel een veiligheidsdingetje is, om onoplettende automobilisten erop te attenderen dat je hard aan het remmen bent. 

Daarentegen zijn we wél enorm gecharmeerd van de autocanceling functie van de knipperlichten, die voorkomt dat een auto vlak voor je neus afdraait omdat 'ie in de veronderstelling was dat jij zou afdraaien, simpelweg omdat je was vergeten het knipperlicht uit te zetten. Ons is dat in ieder geval al meer dan eens gebeurd. 

De 2025 CB750 Hornet is leverbaar in de kleuren Mat Ballistic Black over Mat Ballistic Black Metallic, Digital Silver Metallic over Mat Ballistic Black Metallic en Glint Wave Blue Metallic over Mat Ballistic Black Metallic. De kleur Mat Pearl Glare white over Cuprite Red Metallic is overgenomen van dit jaar.