Ducati Panigale V4 Triocolore: eerbetoon aan Made in Italy
De nieuwe asymmetrische livery van de Panigale V4 Tricolore, ontworpen door Aldo Drudi in samenspraak met het Centro Stile Ducati, is een moderne reïnterpretatie van de livery van de 1984 750 F1, de fiets die exact 40 jaar geleden aan de basis van moderne sportfietsen uit Borgo Panigale heeft gestaan. In de jaren daarna is de Tricolore livery voorbehouden geweest aan de meest prestigieuze versie van de verschillende generaties Ducati Superbikes, sinds de allereerste 851 Desmoquattro in 1988.
De Panigale V4 Tricolore de het laatste nieuws van 2024, wat voor Ducati een ongelooflijk jaar is geweest. Voor de derde keer op rij heeft Ducati alle drie de wereldtitels in de MotoGP (rijders-, constructeurs- en teamtitel) gewonnen, met negentien overwinningen uit twintig Grand Prix. Daarbij kwamen nog de wereldtitel bij de constructeurs in Superbike, de rijderstitel in het WK Supersport en de Italiaanse titel bij het debuut met de 450 MX in de Italiaanse Motocross.
Er waren ook veel nationale overwinningen, waaronder de Italiaanse Superbike en de Amerikaanse Superbike, die Ducati's terugkeer naar de overwinning in de VS betekende na 30 jaar. En last but not least, de historische successen in het Japanse Superbike-kampioenschap van de Panigale V4 van het Kagayama-team.
De exclusieve motorfiets werd aan het publiek onthuld tijdens een off-site evenement, georganiseerd in samenwerking met partner Eataly, in het kader van de Art Basel week in Miami Beach, de overzeese editie van de meest prestigieuze kunstbeurs van het oude continent. Dit is een context waarin Ducati zich nu thuis voelt, omdat het al voor de derde keer meedoet.
Deze wereldpremière werd bijgewoond door Vice President Global Sales Francesco Milicia en Director Strategy & Style Center Andrea Ferraresi, die zeiden: “In Miami en op Art Basel in het bijzonder voelen we ons thuis. Ducati is het enige motormerk dat niet alleen geavanceerde technologie en sensuele schoonheid weet te combineren, maar ook de typische schema's van sportkleuren weet te doorbreken om kunstwerken te creëren, waarbij de motorfiets als canvas wordt gebruikt.”
De Panigale V4 Tricolore is gebaseerd op de voor 2025 compleet vernieuwde Panigale V4. De witte, rode en groene kleurstelling, die voor het eerst in een asymmetrische versie op de motor wordt aangeboden, viert de kleuren van de Italiaanse vlag door ze te combineren met het zwart en wit van de geblokte vlag, het symbool van de overwinning, op het onderste deel van de kuip. De nummerplaten met het cijfer één, aan de voorkant en aan de zijkanten van de kuip, moeten doen denken aan die van de sportiefste en meest verfijnde Ducati's, zoals de Panigale V4 R of de Multistrada Pikes Peak.
Een kleurstelling die de aerodynamische oppervlakken van de motorfiets benadrukt, met strakkere lijnen die de verandering in stijl benadrukken die, met de Panigale V4 2025, de overgang markeerde van de zesde naar de zevende generatie Ducati Superbikes. De basis van de Panigale V4 Tricolore is zoals gezegd de nieuwe V4 die afgelopen juli werd gepresenteerd tijdens de World Ducati Week, met een volledig herzien chassis en innovatieve elektronische oplossingen zoals de Ducati Vehicle Observer (DVO) en het Race eCBS.
Voor het eerst in de geschiedenis van Ducati is een Tricolore verrijkt met onderdelen die de prestaties op het circuit moeten verbeteren, waardoor deze motorfiets nog unieker wordt. De Panigale V4 Tricolore is namelijk uitgerust met vijfspaaks carbon wielen die het gewicht met 0,950 kg verlagen ten opzichte van de gesmede velgen van de Panigale V4 S, waardoor het traagheidsmoment aan de voorkant met 12% en aan de achterkant met 19% is verlaagd. En dat zul je zeker merken met omgooien van het ene op het andere oor, dat beduidend gemakkelijker zal gaan.
De nieuwe Panigale V4 Tricolore is de eerste productiemotor ter wereld die is uitgerust met het Front Brake Pro-remsysteem aan de voorkant, bestaande uit twee Brembo T-Drive-schijven met lamellen met een diameter van 338,5 mm en een dikte van 6,2 mm, die het remvermogen en de consistentie van de prestaties vergroten.
Deze schijven, getest door Ducati Factory Riders in de 2024 Race of Champions, zijn afgeleid van de raceschijven die gemonteerd zijn in het Superbike World Championship op de meest veeleisende circuits en zijn gekoppeld aan Hypure remklauwen. De remklauwen hebben een titanium anodisatiebehandeling en een oversized Brembo-logo. Tot slot is de rempomp aan de voorzijde een MCS 19.21 met remhendel-positieverstelling op afstand, zoals ook het geval is in de MotoGP en Superbike.
De speciale uitrusting van de Tricolore wordt gecompleteerd door een droge koppeling, verstelbare voetsteunen van massief aluminium en een GPS-module. Wie de Panigale V4 Tricolore op het circuit wil gebruiken, heeft ook de beschikking over een racetankdop van massief aluminium, carbon airducts voor de remklauwen en een open koppelingsdeksel, en een kit voor het verwijderen van de kentekenplaathouder, allemaal standaard meegeleverd. En dan is er nog het Alcantara zadel, het raceplexiglas ruitje en de speciale animatie van het dashboard bij het inschakelen.
Uiteraard is elke Tricolore voorzien van een unieke bovenste, uit massief aluminium gefreesde, kroonplaat waarin de naam en het unieke serienummer van het model zijn gegraveerd. De motor wordt geleverd met een certificaat van echtheid en een speciale motorhoes, die worden geleverd in een speciale gepersonaliseerde doos die bij de kleurstelling past. Het modelnummer staat ook op het aluminium plaatje van de contactsleutel.
Tot slot wordt het unieke karakter van de Tricolor versterkt door de optie, voorbehouden aan eigenaren, om hun look compleet te maken met een limited edition helm en jack met een kleurenschema dat overeenkomt met dat van de motorfiets.