Zoeken

Ducati onthult 2025 Panigale V4

26 juli 2024
In de eerste 2025 episode van de sinds COVID-19 geïntroduceerde premières via YouTube heeft Ducati de zevende generatie van Ducati Superbikes aangekondigd: de 2025 Panigale V4, die volgens de Italianen een paar kilo lichter en een halve paardenkracht sterker dan z'n voorganger is. Maar of 'ie d'r ook mooier op is geworden?

We horen je al denken: "De zevende generatie? Maar hey, wacht eens even. Ducati heeft sinds de 851 toch veel meer dan 7 modellen op de markt gezet?" Dat klopt, vanuit het model-oogpunt gezien komen we inderdaad uit op 11 (tel maar mee: 851, 888, 916, 996, 998, 999, 1098, 1198, Panigale 1199, Panigale 1299 en Panigale V4), maar wanneer je het vanuit design oogpunt bekijkt zijn het er slechts 6: de 851/888, de 916/996/998, de 999, de 1098/1198, de Panigale 1199/1299 en tot slot de Panigale V4. 

De nu aangekondigde zevende generatie draagt weliswaar dezelfde naam als z'n voorganger (wat op zich al een unicum is in de geschiedenis van Ducati), maar is qua styling wel compleet anders. Het is de eerste Ducati Superbike sinds de 999 die van een dubbelzijdige achterbrug is voorzien. De reden hiervoor is simpel: een dubbelzijdige achterbrug is lichter en goedkoper. Qua design is het als je 't ons vraagt 10 stappen terug, maar qua stuureigenschappen - en dan met name op raceniveau - is het een behoorlijke stap vooruit. 

De nieuwe achterbrug vermindert de laterale stijfheid (-37% vergeleken met de vorige enkelzijdige achterbrug) en het gewicht dankzij de twee grote verlichtingssleuven, waardoor de tractie bij het uitkomen van bochten en het gevoel van de rijder tijdens het accelereren worden verbeterd. De met een achterbrug gesmede achtervelg weegt 2,7 kg minder dan de vorige en brengt het vermogen effectiever over op de grond. Op de Panigale V4 S wegen de gesmede aluminium velgen met vijf tangentiële spaken, geïnspireerd op die van de Desmosedici GP, slechts 2,95 en 4,15 kg.

Het Frontfame is lichter (3,47 kg in vergelijking met de vorige 4,2) en heeft een nieuwe stijfheid gekregen in vergelijking met het vorige model (-40% lateraal). Daardoor moet het nog meer vertrouwen bieden onder hellingshoek en moet het effectiever zijn bij het nemen van de apex en het afronden van de bocht. 



De derde generatie van de elektronisch geregelde Öhlins NPX/TTX-vering van de Panigale V4 S heeft een breder afstelbereik en biedt comfortabelere instellingen voor gebruik op de weg en is effectiever wanneer er tussen de stoepranden van een circuit wordt gereden. Tegelijkertijd zorgt de grotere snelheid van de hydraulische kleppen voor een nauwkeurigere en preciezere respons in elke rijsituatie.

De nieuwe Ducati Panigale V4 is de eerste motorfiets ter wereld die is uitgerust met Brembo HypureTM remklauwen voor. De Brembo HypureTM remklauwen zijn lichter (-60 gram per paar) en leveren betere prestaties. Ze voeren de warmte die vrijkomt bij het remmen effectiever af en bieden consistentere prestaties, waardoor de rijder effectiever zijn eigen grenzen kan opzoeken. 

Een andere belangrijke wereldpremière is het Race eCBS-systeem, ontwikkeld door Bosch in samenwerking met Ducati. In de niveaus voor circuitgebruik kan deze laatste de achterrem activeren volgens strategieën die de technieken van professionele rijders nabootsen en dus experimenteren met de mogelijkheid om het rempunt op het circuit te vertragen in vergelijking met de afwezigheid van het systeem. Het systeem blijft met name de achterrem activeren, zelfs na het loslaten van de voorrem bij het ingaan en nemen van bochten, zoals professionals dat doen met de stuurbediening.

Het rijwielgedeelte is niet het enige dat Ducati aan de 2025 Panigale V4 grondig heeft aangepakt, ook de styling van de kuip is volgens de Italianen compleet vernieuwd. Van de vorige aanpak, gebaseerd op een aerodynamisch pakket toegepast op een motorfiets met een al compleet ontwerp, zegt Ducati te zijn overgestapt op een methode van aerodynamisch ontwerpwerk en geïntegreerd ontwerp, door middel van een globale visie waarin de aerodynamische profielen naadloos aansluiten op de lijnen van de motorfiets.



Met als resultaat dat de nieuwe kuip de aerodynamische weerstand met 4% heeft verminderd en je  in een rechte lijn effectiever beschermt, door je in een soort "luchtbel" van kalme lucht te houden. De zeer efficiënte winglets met dubbel profiel zijn perfect geïntegreerd in de vormen van de voorkant, waardoor de bijdrage op het gebied van downforce ongewijzigd blijft ten opzichte van het vorige model. 

Door de voorrand van de kuip naar achteren te verplaatsen ten opzichte van het voorwiel wordt de motorfiets wendbaarder bij het veranderen van richting op snelheid, terwijl de verbetering van de vorm van het spatbord en de transportband stroomopwaarts van de radiateurs de effectiviteit van het koelsysteem vergroot, met name de oliekoeler.

Voor het ontwerp van de nieuwe Panigale V4 heeft het Centro Stile Ducati zich laten inspireren door de legendarische Ducati 916. Het doel van de ontwerpers was om inspiratie te halen uit de iconische motorfiets van het bedrijf Borgo Panigale en de ergonomische en aerodynamische oplossingen van de Desmosedici GP te integreren, die nodig zijn om te voldoen aan de huidige rijstijl op het circuit. 

Het zijaanzicht van de nieuwe Panigale V4 vindt de balans tussen voor- en achterzijde die typerend is voor de 916, met een meer horizontale algemene lay-out die meer lijkt op die van de MotoGP-motoren van de afgelopen jaren. De onmiskenbare lijn van de 916 was ook de inspiratie voor het ontwerp van de koplampen, waarbij de assertieve uitstraling wordt onderstreept door de dubbele V-vormige DRL die typerend is voor de Borgo Panigale sportmotoren. Tot slot is de luchtinlaat nu enkel en centraal, verborgen onder de kuip, terwijl het kontje, breder en langer, de ruimte voor de rijder heeft vergroot.



De zitpositie van de nieuwe Panigale V4 is ontwikkeld met het tweeledige doel om een maximale integratie van de rijder in de aerodynamica van de motorfiets te garanderen en de controle over het voertuig in de belangrijkste fasen van het rijden op het circuit te verbeteren. De zit-tankcombinatie biedt dankzij de grotere ruimte meer bewegingsvrijheid in lengterichting en vergemakkelijkt de positionering in de kuip, mede dankzij een diepe uitsparing in het bovenste gedeelte van de tank die interferentie met de kinbeschermer van de helm voorkomt.

Tegelijkertijd ondersteunt het achterste gedeelte van de tank, in combinatie met de zijkappen en de vorm van het zadel, de rijder beter tijdens het remmen, het insturen en het nemen van bochten, zonder de lichaamsbewegingen in de andere fasen te beperken. De rijder kan zich gemakkelijker met zijn knieën verankeren om de vertraging tegen te gaan en uit het zadel leunen zodra de motorfiets een bocht neemt, waardoor de belasting op de armen en dus de algehele vermoeidheid afneemt. 

De voetsteunen zijn 10 mm naar binnen verplaatst ten opzichte van de huidige Panigale V4, waardoor de bodemvrijheid is vergroot en de aerodynamische penetratie is verbeterd doordat de rijder zijn voeten en benen meer naar binnen kan plaatsen.

De Panigale V4, krachtiger en lichter dan het vorige model, is gemaakt om liefhebbers ongeëvenaarde sensaties te geven. De Desmosedici Stradale is volgens Ducati strikt genomen afgeleid van de MotoGP machine, waarmee hij tal van technische oplossingen deelt, te beginnen met de architectuur. Het is een 90° V4 met desmodromische distributie, tegengesteld roterende krukas en Twin Pulse timing, wat de Panigale V4 een geluid geeft dat helemaal lijkt op dat van de Desmosedici GP.

Op de Desmosedici Stradale van de nieuwe Panigale V4 is het distributieschema herzien, met nokken met een ander profiel en een hogere lift. De dynamo en oliepomp zijn dezelfde als die op de Panigale V4 R, terwijl de schakelwals van de versnellingsbak dezelfde is als die op de Superleggera V4. De variabele lengte van de inlaatkelken heeft een grotere uitslag, met een waarde van 25 mm in de korte configuratie (-10 mm) en 80 in de lange (+5 mm).

De Desmosedici Stradale-motor, gehomologeerd volgens Euro5+, levert 216 pk bij 13.500 tpm en een maximumkoppel van 12,3 Kgm bij 11.250 tpm**. Waarden die toenemen in circuitconfiguratie: met de Ducati Performance race-uitlaat van Akrapovič stijgt het maximumvermogen naar 228 pk.



Ducati Vehicle Observer 

De voortdurende toewijding aan elektronische innovatie heeft Ducati ertoe aangezet de Vehicle Observer (DVO) te ontwikkelen. De Ducati Vehicle Observer simuleert de input van meer dan 70 sensoren en verfijnt zo de elektronische regelstrategieën, die een ongekende effectiviteit kunnen bereiken in serieproductie. De extreme precisie van deze functionaliteit stelt de besturing in staat om op een bijna voorspellende manier in te grijpen om direct te voldoen aan de verzoeken van de rijder in de zoektocht naar maximale prestaties.

De DVO, ontwikkeld door Ducati Corse in de MotoGP, maakt een schatting van de grondkrachten die op de motorfiets werken en van de belastingen die de motorfiets kan dragen in verschillende rijomstandigheden, waarbij de informatie van het IMU traagheidsplatform op een nog nauwkeurigere manier wordt geïntegreerd.

De 2025 Panigale V4 is uitgerust met een compleet pakket elektronische bedieningselementen: Ducati Traction Control DVO, Ducati Slide Control, Ducati Wheelie Control DVO, Ducati Power Launch DVO, Engine Brake Control en Ducati Quick Shift 2.0. Het DQS 2.0 systeem maakt gebruik van een strategie die uitsluitend is gebaseerd op de hoekpositiesensor van de versnellingspook, waardoor een schakelstang zonder microschakelaars kan worden gebruikt en de rijder dus een directer gevoel krijgt met minder slag.



Ook het display is compleet vernieuwd, het is 6,9" breed met een ratio van 8:3. Het beschermend glas maakt gebruik van zogenaamde Optical Bonding Technology om de leesbaarheid ook te optimaliseren, ook overdag in de zon. Nieuw is ook een van de MotoGP-racer afgeleid Track-display. De interface voor gebruik op het circuit is in feite ontworpen om de rijder te ondersteunen in zijn zoektocht naar maximale prestaties. Dankzij het formaat en de "brede" vormfactor van het nieuwe dashboard kan een reeks nieuwe parameters aan één kant van het scherm worden weergegeven:

- "g-Meter", die in realtime de waarde van de laterale versnelling aangeeft wanneer je overhelt, en in lengterichting tijdens accelereren en remmen.
- "Vermogen en koppel", dat het percentage vermogen en koppel weergeeft dat op dat moment wordt geleverd ten opzichte van de maximaal beschikbare waarden in de ingeschakelde versnelling.
- "Hellingshoek", die de actuele hellingshoek weergeeft, samen met de mate waarin het gas is geopend en de druk op de rem.

De Info Mode Track kan chronologische prestaties in real-time weergeven. Het dashboard maakt gebruik van het GPS-systeem om rondetijden weer te geven en kan drie tussentijden verwerken, die door de rijder kunnen worden ingesteld met de flashknop tijdens de eerste sessie. Het dashboard geeft de sectietijden weer, met T1, T2 of T3 iconen die de prestaties in die sector van het circuit aangeven met dezelfde kleurcodes - wit, grijs, oranje, rood - die in de MotoGP worden gebruikt.

De 2025 Panigale V4, die standaard wordt geleverd als eenzitter met een duozit-kit beschikbaar als accessoire, zal vanaf september 2024 leverbaar zijn.