Ducati onthult 2025 Panigale V2: 35 pk minder
Toen Ducati het eind van de Superquadro V-twin aankondigde leek daarmee het lot van de Panigale V2 bezegeld, maar insiders bevestigden dat het eind van de Superquadro niet het eind van de Panigale V2 betekende. Er zat een nieuwe V-twin in de pijplijn en dat zou het kloppend hart worden van de nieuwe Panigale V2.
We waren op z'n zachtst gezegd dan ook enorm teleurgesteld toen Ducati recent de nieuwe V2 aankondigde, weliswaar de lichtste V-twin ooit in Borgo Panigale geproduceerd, maar wel met een bak minder vermogen. Afhankelijk van de toepassing levert de nieuwe 90° V-twin slechts 115 of 120 pk topvermogen. En alsof dat niet erg genoeg is heeft Ducati haar handelskenmerk, de desmodromische klepaandrijving, bij het grof vuil gezet en voor 13-in-een-dozijn klepveren ingeruild. Omdat klepveren veel goedkoper zijn.
De 120 pk versie van die V2 is nu het kloppend hart geworden van de 2025 Panigale V2, die behalve de naam helemaal niets met z'n voorganger deelt. Voorzien van een nieuw lichtgewicht aluminium monocoque frame (slechts 4 kilo) is de 2025 versie volgens Ducati de allerlichtste Panigale V2 ooit. Ducati claimt dat de V2 S versie 15 kilo lichter is dan het vorige model en noemt een gewicht van 176 kilo rijklaar zonder benzine (179 kilo voor de standaard V2), ofwel 187 kilo met volle tank, waar de vorige (155 pk sterke) Panigale V2 voor 200 kg rijklaar werd opgegeven.
Het ontwerp van de Panigale V2 is geïnspireerd op dat van de Panigale V4, met "de typische strakke en zuivere lijnen van Ducati toegepast op de nette en verfijnde oppervlakken van de kuip." Aldus Ducati. Aan de binnenzijde van de kuip zorgt een passief ventilatiesysteem ervoor dat frisse lucht naar de rijder wordt geleid en dat de warme lucht van de radiateur wordt afgevoerd. Dit moet volgens Ducati voor meer thermisch comfort zorgen, waardoor rijden in de stad op een zomerse dag een stuk aangenamer moet zijn.
De voorkant wordt gekenmerkt door een duidelijke verwijzing naar de Panigale V4. De Full-LED koplamp met dubbele dagrijverlichting zorgt voor dezelfde assertieve en doortastende “look” en wordt omlijst door gelakte oppervlakken op het onderste gedeelte, een van de nieuwe stijlkenmerken van de Panigale familie.
Het ontwerp van de tank, bestudeerd in termen van afmetingen en oppervlakken om de rijder te ondersteunen bij sportief rijden, herinnert ook aan dat van de Panigale V4, aangepast aan de nieuwe mechanische basis en de andere ergonomische driehoek. Deze laatste is gedefinieerd met als doel de belasting op de polsen te verminderen en tegelijkertijd een uitstekend gevoel aan de voorkant te behouden in de bochten.
De achterkant heeft ook een styling update gekregen die is geïnspireerd op zijn “grote zus” en gaat naadloos over in de tank, waardoor een monolithisch effect ontstaat dat duidelijk is geïnspireerd op de 916. Het full-LED achterlicht is verdeeld in twee delen, geheel in lijn met de traditie van Ducati sportmotoren. De uitlaat, die eindigt met twee dempers onder het zadel, grijpt terug op de racetraditie van de Panigale en onderstreept de sportieve ziel van de motorfiets.
Het ontwerp van de nieuwe gespaakte velgen met een “Y”-profiel is een moderne herinterpretatie van de iconische drie-spaaks look van Marchesini. De zwarte kleur zorgt voor een contrasterend effect met de volledig Ducati Red kleurstelling. Helaas heeft - net als bij de Panigale V4 - de kenmerkende en oogstrelende enkelzijdige achterwiel ophanging het veld moeten ruimen voor een foeilijke dubbelzijdige achterbrug. Het tweede handelskenmerk dat over de schutting is gegooid.
Volgens Ducati heeft de 2025 Panigale V2 tijdens circuittesten prestaties geleverd die overeenkomen met die van het vorige model, maar dat nemen we graag met een korreltje zout. De nieuwe V2 mag dan 15 kilo lichter zijn, hij heeft ook 35 pk minder vermogen en dat krijg je op circuit met wat minder kilo's toch echt niet gecompenseerd. Neemt niet weg dat voor de doorsnee motorrijder de nieuwe Panigale juist vanwege dat mindere vermogen veel gemakkelijker te rijden zal zijn.
Net als z'n voorganger beschikt de 2025 Panigale V2 over een uitgebreid elektronicapakket met 4 rijmodi (Race, Sport, Road en Wet), die elk naar eigen geur en smaak kunnen worden aangepast. Daarnaast heb je beschikking over bochten-ABS met slide-by-brake functionaliteit, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Engine Brake Control en de nieuwe Ducati Quick Shift 2.0, dezelfde als die van de Panigale V4.
Naast de standaard Panigale V2 is er ook een Panigale V2 S, die met betere betere vering is uitgerust. Een 43 mm Öhlins NIX-30 upside down voorvork en een Öhlins achtershock - beide volledig instelbaar, uiteraard - waar de standaard vesie met een 43 mm Marzocchi upside down voorvork en Kayaba monoshock is uitgerust. Ook hier beide volledig instelbaar. Wat remmen betreft is er geen verschil, met Brembo M50 monobloc remklauwen en 320 mm schijven voor en een 245 mm schijf met tweezuiger remklauw achter.
Goedkoop is de nieuwe Panigale V2 allerminst. Voor de standaard versie moet € 20.490 op tafel worden gelegd, bij de S versie is dat € 22.790. Dat is een behoorlijk pittige prijs voor een fiets die een bak minder vermogen heeft dan z'n voorganger. Bij onze zuiderburen liggen de prijzen op € 18.890 voor de V2 en € 21.190 voor de V2 S.