Ducati DesertX Discovery: klaar voor het grote avontuur
In principe is het gewoon een DesertX, maar dan in een andere kleurstelling en voorzien van een aantal accessoires die je ook zelf zou kunnen bestellen, maar we willen je vooral de marketingkreten die Ducati heeft bedacht om DesertX Discovery aan te prijzen niet onthouden.
Zo kun je volgens Ducati met de nieuwe DesertX Discovery "genieten van reizen als nooit tevoren", dankzij "onderdelen die zijn ontworpen om het comfort en de bescherming van motor en rijder te verhogen, en die zeker niet onopgemerkt zullen blijven met de ruige nieuwe Thrilling Black/Ducati Red kleurstelling."
De DesertX Discovery is gemaakt "om niet te stoppen op elk terrein" en is volgens Ducati om die reden standaard uitgerust met versterkte handkappen en valbeugels met bescherming voor de waterpomp, een radiatorrooster en een versterkte carterbeschermplaat om de motor te beschermen op de moeilijkste stukken. De kofferset krijg je d'r trouwens niet gratis bij, daarvoor moet nog eens € 1.254,56 worden afgetikt.
De verwarmde handvatten en het grotere windscherm moeten het comfort bij lage temperaturen. Hebben verhoogd, terwijl de middenbok de motorfiets stabieler maakt, waardoor de bagage makkelijker bereikbaar is tijdens stops en onderhoudswerkzaamheden aan de ketting en het achterwiel.
Nog zo'n mooie kreet: "De DesertX is de ideale reisgenoot, zelfs op de weg, dankzij een wendbaar en nauwkeurig chassis dat gemakkelijk en intuïtief rijden mogelijk maakt. Daarom leidt de Turn-by-Turn navigator, die kan worden gebruikt via de Ducati Link App, de rijder duidelijk naar zijn bestemming door de aanwijzingen direct op het dashboard weer te geven."
Om d'r daadwerkelijk de hele wereld mee rond te kunnen gaan zegt Ducati maar liefst 3 bandentypes te hebben gehomologeerd, variërend van volledig op het asfalt tot grotendeels offroad, maar dat is alleen interessant voor de landen waar daar daadwerkelijk op wordt gehandhaafd. Bij ons kijkt niemand daar naar en worden banden naar eigen keuze gemonteerd.
Of in het geval van de 21"/18" wielmaten van DesertX: welke beschikbaar zijn, want vanwege het grondstoffentekort zijn banden in deze maten momenteel wel een dingetje: fabrikanten verkiezen momenteel populaire (meest verkochte) bandentypes en bandenmaten boven de kleinere series. En in het geval van "Allroad" banden de 19"/17" combinatie boven de 21"/18" combinatie verkiezen, omdat er nu eenmaal veel meer motoren met 19"/17" dan 21"/18" zijn.
Het hart van de DesertX is de vloeistofgekoelde 937 cc Testastretta 11° desmodromische V-twin, die goed is voor een topvermogen van 110 pk bij 9.250 tpm en een maximumkoppel van 92 Nm bij 6.500 tpm. Wat elektronische gadgets betreft zijn drie rijmodi gewijd aan gebruik op de weg, terwijl er twee specifiek zijn ontworpen voor offroad rijden.
De DesertX Discovery heeft een meerprijs van € 3.400 ten opzichte van de standaard versie, die voor modeljaar 2025 alleen in de matte Star White Silk kleurstelling leverbaar blijft voor het prijskaartje vanaf € 19.690.. Beide versies zijn ook beschikbaar in 35 kW-uitvoering voor houders van een A2-rijbewijs, waarbij het topvermogen naar de maximum toegestane 95 pk (70 kW) is teruggeschroefd.