Zoeken

Dit is de nieuwe CFMOTO 675SR

21 juni 2024
Sinds de presentatie van het prototype tijdens de CFMOTO Day op het Zhuzhou International Circuit hebben de Chinezen mondjesmaat wat details van de 675SR vrijgegeven. Het echte model zal niet lang maar op zich laten wachten, voorafgaand aan de officiële lancering is het productiemodel opgedoken in het dossier van de typegoedkeuring.

 

De documenten onthullen niet alleen het definitieve uiterlijk van de motorfiets, die naar verwachting de eerste van een aantal modellen zal zijn met CFMoto's nieuwe driecilinder, maar ook belangrijke specificaties zoals vermogen, gewicht en afmetingen.

Het meest schokkende getal dat in de documenten staat vermeld is het cijfer 95, dat voor het topvermogen van CFMOTO's eerste driecilinder motorfiets staat. Da's een bak minder dan de 'meer dan 100 pk' die CFMOTO het afgelopen jaar op de EICMA in Milaan nog beloofde, waar het prototype werd onthuld. Dat doet vermoeden dat het hier om een geknepen versie gaat, want 95 pk, ofwel 70 kW, is het maximum vermogen dat conform de rijbewijsrichtlijn naar 35 kW voor het A2-rijbewijs mag worden teruggezet. 

Nu heeft CFMOTO al eerder met dit bijltje gehakt, met verschillende uitvoeringen bij kleinere sportmotoren, met hoger gespecificeerde "SR-R" varianten naast de standaard "SR" modellen. Dus is het niet ondenkbaar dat het bij de 675SR van hetzelfde laken een pak zal zijn. 

De bijna voltooide versie die onlangs werd getoond in de kleuren van het Aspar raceteam en uitgerust met onderdelen die alleen voor het circuit geschikt zijn, heette de 675SR-R, wat erop duidt dat deze naam zal worden gebruikt voor een high-spec variant. De motor met de nieuwe typegoedkeuring, codenaam CF650-10, lijkt echter de basisversie van de 675SR te zijn.

Vergeleken met de 675SR-R mist deze variant de verlengde winglets op de kuip en heeft hij een lagere achterkant met duozit en voetsteunen voor de passagier, en is hij compleet met extra's voor op de weg, zoals spiegels, een kentekenplaathouder en volledige verlichting. Uit het plaatje valt dus ook op te maken dat de knipperlichten (net als bij de 450SR) in de spiegels zijn ondergebracht. 

De koplampen zijn weggestopt onder de meer prominente, whoosh-vormige LED-dagrijverlichting in de neus. De koelkanalen voor de remmen aan de voorkant, die te zien waren op de eerdere prototypen, zijn echter gebleven en voeren lucht naar de radiale vierzuiger J.Juan remklauwen.

Verdere specificaties die in het goedkeuringsdocument worden bevestigd, zijn de precieze inhoud van de driecilinder van 674 cc en de codenaam "372MT" voor de motor. Die naam duidt op drie cilinders en een boring van 72 mm, wat betekent dat de slag 55,2 mm moet zijn. Een iets kleinere boring en langere slag dan de 675cc driecilinders van Triumph (boring 73 mm) en MV Agusta (boring 79 mm).

De rest van de 675SR is zoals verwacht, met wat een volledig instelbare KYB-voorvork lijkt te zijn, vergelijkbaar met die op de CFMoto 800NK, plus een aluminium achterbrug. De bevestigde afmetingen in de typegoedkeuring zijn een wielbasis van 1.400 mm, iets korter is dan bijvoorbeeld Honda's CBR650R, en een totale lengte van 2.019 mm. 

Het rijklaargewicht met volle tank is 194 kilo pond en de topsnelheid wordt geschat op 218 km/u. Maar als dit de geknepen versie is, zoals het vermogenscijfer doet vermoeden, is het aannemelijk dat de versie met vol vermogen sneller zal zijn.

Over drie weken is de 2024 CFMOTO Day en het zou ons niet verbazen als de 675SR van voor het eerst aan het grote (Chinese) publiek zal worden onthuld.