Zoeken

Comeback Honda CBR400RR aanstaande?

10 september 2024
Het spreekwoord "als er een schaap over het hek is..." zou wel eens een waarheid als een koe kunnen zijn. Tot het moment dat Kawasaki de Ninja ZX-4RR aankondigde leek de comeback van de kleine viercilinder voor de Europese markt een utopie, maar het ziet er naar uit dat Team Green niet lang het alleenrecht heeft. Honda heeft namelijk een handelsmerk aanvraag ingediend voor de "CBR400R Four".


De motor die de wereld op z'n kop zette: de 1988 CBR400RR

Het was een regelrechte, maar wel verdomd aangename shock toen Kawasaki de Ninja ZX-4RR voor de Europese markt aankondigde, tot dat moment leek de comeback van de kleine viercilinder een utopie. Team Green had al de superkekke ZX-25RR 250cc viercilinder op de markt gezet als tegenhanger van Honda's CBR250RR, maar die was - net als de Honda - uitsluitend voorbehouden voor de Aziatische markt. 

Toen de eerste geruchten naar buiten kwam dat er een Ninja ZX-4R op handen was, vreesden we in eerste instantie dat ook die motor exclusief voor Azië zou zijn, tot documentenuitwezen dat die motor ook in Europa op de markt zou worden gezet. Wat een klinkend succes mag worden genoemd, de eerste productieserie was binnen no-time uitverkocht, niet in de laatste plaats dankzij de waanzinnig vette ZXR400-replica kleuren. 

Na Kawasaki blijkt ook Honda nu met het idee te spelen om een weer een 400cc viercilinder "Screamer" op de markt te gaan zetten. Big Red heeft op 27 augustus een aanvraag voor de handelsnaam "CBR400R Four" ingediend bij het Japanse bureau voor intellectueel eigendom.

De aanvraag heeft betrekking op het gebruik van het woordmerk voor “twee- en driewielige auto's en hun onderdelen en accessoires, auto's en hun onderdelen en accessoires”, maar je kunt het echt niet anders interpreteren dan als een vierinlijn sportmotor.


De motor waarmee het allemaal begon: de 1983 CBR400F

De originele CBR400 modellen (en de eerste Honda CBR's, wat dat betreft) werden voor het eerst geïntroduceerd in 1983. De 1983 CBR400F werd aangedreven door een luchtgekoelde 399cc viercilinder die van een unieke REV (Revolution Modulated Valve Control) klepaandrijving was voorzien, dat bij hoge toerentallen 4 kleppen bediende en bij lage toeren en het middengebied 2 kleppen. Inderdaad, de voorloper van het VTEC systeem. 

Was de CBR400F (van Four) nog een sportieve Naked geweest, in januari 1988 werd daar een supersportieve CBR400RR aan toegevoegd, die al snel waanzinnig populair werd. Tot op de dag van vandaag zijn CBR400RR's in mint condition heel erg veel geld waard. 

Vandaag de dag heeft Honda een CBR400R voor de Japanse markt, maar dat is een kleinere versie van de tweecilinder CBR500R, De CBR400R heeft dezelfde boring van 67 mm, maar dan met een kortere slag van 56,6 mm in plaats van de 66,8 mm van de CBR500, waarmee de cilinderinhoud van 471cc naar 399cc is verkleind. 


Speciaal voor de Japanse markt, de tweecilinder CBR400R, het kleinere broertje van de CBR500R

Voor de Japanse markt super interessant, want dankzij die kleinere cilinderinhoud valt de CBR400R in een andere rijbewijsklasse. Door nu “Four” aan de handelsmerknaam toe te voegen, probeert Honda duidelijk een onderscheid te maken met de bestaande Twin, en gezien het feit dat "Four" bij Honda altijd voor een viercilinder heeft gestaan kan het haast niet anders dan dat hiermee een 400cc viercilinder wordt bedoeld. 

NU is het deponeren van een handelsmerk nooit een garantie dat het ook wordt gebruikt voor een eindproduct, laat staan of 'ie in Europa op de markt zal worden gezet, maar het vertelt ons wel waar een bedrijf aan heeft gewerkt. Het is nog veel te vroeg om te zeggen of en wanneer Honda daadwerkelijk een CBR400R Four op de markt zal brengen, en of dat deze geëxporteerd worden naar Europa, maar we hebben nu bewijs dat het project ver genoeg gevorderd is voor Honda om namen te gaan reserveren.


De andere baanbrekende motor van Honda: de 1987 VFR400R