Zoeken

CFMOTO onthult 675 SR-R: 95 pk 175 kg Supersport

14 juli 2024
Op het Zhenjiang International Circuit is tijdens de CFMOTO Day de langverwachte nieuwe 675 SR-R onthuld. CFMOTO's eerste driecilinder, die qua styling als twee druppels water op de 450 SR lijkt, heeft een topvermogen van 95 pk bij een rijklaargewicht van 175 kilo.

Het is een publiek geheim dat bij CFMOTO hard aan een nieuwe driecilinder werd gewerkt. Tijdens de 2023 editie van CFMOTO Day werd op het Zhenjiang International Circuit al een prototype rijdend het aanwezige publiek getoond, wat de geruchtenmolen op volle toeren liet draaien 

Ter ere van de eerste CFMOTO zege in de Moto3 in Le Mans werd daarna tijdens de Catalaanse Grand Prix de CFMOTO ASPAR SPECIAL EDITION onthuld. In het persbericht werden enkel de details van het spuitwerk uitgelicht en werd met geen woord over het type motorfiets gecommuniceerd, maar al snel werd duidelijk dat het de nieuwe driecilinder was.

De nieuwe 675 SR-R wordt, zoals de naam al doet vermoeden, aangedreven voor een nieuwe 675cc driecilinder lijnmotor, die wordt opgeven voor een topvermogen van 95 pk bij 10.250 tpm en een maximumkoppel van 70 Nm bij 6.250 tpm. CFMOTO heeft het vermogen bewust op 95 pk, ofwel 70 kW, gehouden om de motor toegankelijk te maken voor het A2-rijbewijs - net als bijvoorbeeld Honda met de CBR650 heeft gedaan, die toch wel als concurrent mag worden gezien. 

Wat het rijwielgedeelte betreft is de 675 SR-R opgebouwd uit een lichtgewicht chroommolybdeen stalen buisframe met aangeschroefd lichtgewicht subframe en een aluminium achterbrug die aan de uitlaatkant een banaanvormig is. CFMOTO heeft de wielbasis met 1.400 mm heerlijk kort gehouden, waardoor 'ie in combinatie met een balhoofdshoek van 23,7° en een naloop van slechts 93,2 mm ongetwijfeld heerlijk wendbaar zal zijn. 

Zeker wanneer je ook nog eens bedenkt dat 'ie een rijklaargewicht van 175 kilo heeft. Absoluut geen verkeerde waarde en doet ons wel vermoeden dat je van die 'slechts' 95 pk op een bochtige weg niets zult merken. CFMOTO claimt trouwens dat 'ie de wendbaarheid van een 250cc motorfiets heeft. De gewichtsverdeling is trouwens 50-50%.

Wat weten we nog meer? Aan de voorkant is een instelbare upside down voorvork gemonteerd, terwijl het achterwiel met een eveneens instelbare centraal geplaatste achtershock met progressief linksysteem wordt afgeveerd. Wat styling betreft heeft CFMOTO de 675 SR-R van forse winglets voorzien à la de vorige generatie Fireblade, waarmee de nodige downforce wordt gerealiseerd en met name bij het remmen voor extra stabiliteit zorgen.

De remmen zijn afkomstig van het Spaanse J.Juan, met een radiale 4-zuiger remklauw voor. In het oog springend zijn de airducts die zijn voorzien om de remmen af te koelen. Dat lijkt misschien overdreven, maar met de extreme temperaturen van hier in China begrijpen we dat wel. 

De 675 SR-R wordt standaard geleverd met High-performance SCT banden die speciaal voor de motor zijn ontwikkeld en volgens CFMOTO 8% lichter zijn, 12% meer grip moeten bieden en daarbij ook nog eens 10% duurzamer moeten zijn. De banden hebben een sportief profiel dat semi-slick is op het grond contactvlak en full-slick op de zijkanten.