CFMOTO 800MT-X klaar voor productie
In november lichtte CFMOTO op de EICMA in Milaan met een handjevol conceptfietsen al een tipje van de sluier op voor wat de nabije toekomst zoal te verwachten is. Een van die concepten was de MT-X Adventure fiets en slechts een paar maanden later hebben we een eerste glimp van hoe de productieversie eruit zal komen te zien dankzij officiële ontwerp registraties van het aanstaande model.
Uiteraard heeft CFMOTO nog geen enkele informatie vrijgegeven van de nieuwe 800 MT-X, maar daarmee is niet gezegd dat er geen informatie is. Net als de 800MT zal ook de nieuwe MT-X worden aangedreven door de KTM 799cc LC8c paralleltwin, die momenteel ook in de huidige 800MT serie wordt gebruikt.
Al enkele jaren zijn CFMOTO en KTM partners in crime, de ontwikkeling van het blok is dan ook een gezamenlijk project geweest en bovendien worden alle LC8c modellen in CFMOTO's productiefabriek om China geassembleerd.
Het partnerschap tussen KTM en CFMOTO heeft eerder al in de 800MT Touring en Sport geresulteerd, maar die zijn duidelijk op asfalt georiënteerd, waardoor er dus best wat ruimte was voor een avontuurlijker model. Gezien het verkoopsucces van de Yamaha Ténéré 700 geen vreemde gedachte.
Hoewel afgaand op de animaties de nieuwe MT-X overduidelijk MT-genen heeft, zien we ook overeenkomsten met de KTM 790 Adventure, die zoals gezegd net als alle andere LC8c KTM's door CFMOTO worden geproduceerd. Alleen al de laaggeplaatste benzinetank lijkt rechtstreeks van KTM te zijn overgenomen.
De ontwerptekeningen laten zien dat CFMOTO ten opzichte van het MT-X conceptmodel enkele aanpassingen heeft doorgevoerd. Zo had het concept kappen om de remschijven die op de animaties ontbreken. Daarnaast lijkt de Akrapovic einddemper het veld te hebben geruimd voor een langere demper, terwijl ook aan het plaatwerk hier en daar kleine aanpassingen zijn gedaan. Ook lijkt het productiemodel een wat dikker zadel te hebben, evenals stevige handgrepen voor de duopassagier.
Gebleven zijn echter dezelfde spaakwielen in de maten 21" voor en 18" achter (19/17" bij de huidige 800MT-modellen), en Brembo remklauwen voor (J.Juan bij de 800MT). Ook het 8" TFT-display in portretvorm van het conceptmodel is naar het productiemodel overgezet, samen met de styling en LED-koplamp.
Op de EICMA in Milaan zei CFMOTO al dat de MT-X "binnenkort" beschikbaar zou zijn, nu het ontwerp is geregistreerd lijkt dat inderdaad aanstaande te zijn.