BMW onthult R20 Concept op oncorso d'Eleganza Villa d'Este
Als onderdeel van het befaamde Concorso d'Eleganza Villa d'Este, beroemd om zijn elegantie en historische betekenis voor buitengewone voertuigen, toont BMW Motorrad de legendarische lucht-oliegekoelde Big Boxer motor als "centraal sculpturaal element". Aldus BMW.
Markus Flasch, hoofd van BMW Motorrad beschrijft het concept als volgt:
"De BMW R20 concept is een mechanisch meesterwerk. De Big Boxer is het middelpunt. Onderscheidend BMW Motorrad."
Nog zo'n mooie quote uit de hoge hoed van de chef-PR, dat in dit geval ook voor PRietpraat had kunnen staan: "De BMW R20 concept is een motorfiets die indruk maakt met een krachtige verschijning in een casual gentleman stijl, terwijl hij voldoet aan de typische kenmerken van BMW Motorrad: klassiek design en uitstekende techniek gecombineerd met opwindende mechanica."
"De expressieve tank presenteert zich als een sculptuur en de achterzijde is gereduceerd tot het essentiële om de strakke lijnen en de kracht van de motorfiets te benadrukken."
Alle gekheid op een stokje, eens kijken wat 't concept nou precies omvat. Te beginnen met het frame, dat nieuw is ontwikkeld en uit dubbelloops chroom-molybdeen stalen buizen als ruggengraat is opgebouwd. Aan de achterkant is een zwart massief 6,25 inch breed wiel gemonteerd, voorzien van een 200/55 R 17" achterband mm is gemonteerd, terwijl aan de voorkant een een 17" spaakwiel met zwarte spaken en 120/70 R 17" voorband gemonteerd mm voor.
De BMW Paralever ophanging is uitgevoerd in een nieuwe twee-armige variant, waarbij de achterbrug is gemaakt van chroom-molybdeen staal en de Paralever veerpoot van aluminium. De kinematica is zo ontworpen dat het aandrijfkoppel volledig in balans is. De twee gefreesde aluminium achterasdragers zijn een ander hoogwaardig detail.
De blootliggende aandrijfas, conceptueel overgenomen van de R18 - het visuele hoogtepunt van de bekende R 18-modellen - is ingekort voor integratie in de architectuur van de roadster. Wat de vering zelf betreft hebben de Duitsers voor en achter van volledig instelbare Öhlins Blackline toegepast.
De R20 Concept heeft een wielbasis van 1.550 mm en een balhoofdshoek van 27,5°. Radiaal gemonteerde ISR-remklauwen voor en achter zorgen voor de vertraging, met zes zuigers voor en vier zuigers per remklauw achter.
De kern van de BMW R20 concept blijft de luchtgekoelde Big Boxer motor, nu met een cilinderinhoud van 2.000 cc. Voor de conceptmotor werden nieuwe kleppendeksels, een nieuw deksel voor de tandriem en een nieuwe oliekoeler ontwikkeld om de olieleidingen gedeeltelijk verborgen te kunnen monteren.
Een bijzonder hoogtepunt is het zijaanzicht: Het oog volgt het pad van de lucht die door de open inlaatkanalen naar de gasklephuizen en cilinders stroomt, voordat deze ontsnapt via het open uitlaatsysteem en de uitlaatpijpen in megafoonvorm, waardoor het typische Big Boxer geluid ontstaat.
De aluminium tank kreeg een nieuw design en presenteert zich in de vooruitstrevende kleur "hotter than pink" uit de jaren 1970. Het BMW R20 concept is qua kleur afgestemd op de kleppendeksels, het deksel van de distributieriem en de inlaatkelken van gepolijst en geanodiseerd aluminium, evenals de Paralever veerpoot, de voetsteunen en de ISR-remklauwen in brons.
Het achterlicht is geïntegreerd in het eenzits zadel, dat bekleed is met gewatteerd zwart Alcantara en fijnkorrelig leder. De moderne LED-koplamp wordt gepresenteerd in de vorm van een 3D-geprinte aluminium ring met geïntegreerde dagrijverlichting.
"De R20 concept is een gedurfde interpretatie van het BMW Motorrad DNA," zegt Alexander Buckan, Hoofd Design BMW Motorrad. "Hij combineert moderne technische elementen met een klassiek roadster design. Zijn oversized proporties en minimalistische esthetiek geven hem een onmiskenbaar karakter."