Zoeken

BMW Motorrad Concept F 450 GS: toekomstige A2-GS

19 november 2024
Met de bijna productieklare Concept F 450 GS biedt BMW Motorrad een blik op een BMW GS voor de A2-rijbewijsklasse en hoe een hele nieuwe modelserie tussen de BMW G 310 en F 800/900 eruit zou kunnen zien.

Lag pak 'm beet 10 jaar geleden het accent nog volledig op "de zware is je ware", is het accent inmiddels volledig op licht en wendbaar gelegd. Enerzijds gedreven door de nieuwe generatie motorrijders met A2-rijbewijs en anderzijds door ervaren rotten die het helemaal hebben gehad met die zware fietsen die je in een woonwijk nog amper achterom in je schuurtje krijgt.

Waar in de beginjaren van het A2-rijbewijs, dat in 2013 werd gelanceerd als onderdeel van de derde (Europese) rijbewijsrichtlijn, het nog een wirwar aan modellen was die met het oog op A2 waren gebouwd, is dat de laatste jaren steeds meer richting een 450-paralleltwin aan het ontwikkelen. Honda was daarin pionier met het 471cc CB500-platform, maar inmiddels hebben ook Aprilia, CFMOTO en Kawasaki een 450-modellijn. 

Ook bij BMW Motorrad lijken ze nu het voordeel van een 450-platform te hebben ingezien, getuige deze nieuwe Concept F 450 GS, een A2 versie van de BMW GS, die volgens de Duitsers al behoorlijk productieklaar is. 

“Wat voor ons bijzonder belangrijk was bij de ontwikkeling van de nieuwe BMW Concept F 450 GS was om het beste rijgedrag voor dit segment te bereiken en dat te combineren met sterke prestaties en optimale toegankelijkheid. Het rijplezier op de weg en in het terrein is een topprioriteit voor deze A2 BMW GS,” zegt Sepp Mächler, Product Manager.

“De BMW Concept F 450 GS draagt het karakteristieke DNA van de GS familie,” zegt Alexander Buckan, Hoofd BMW Motorrad Design. “We zijn erin geslaagd de Concept te ontwerpen met de sportieve dynamische aantrekkingskracht van ons grote offroad icoon in een bijzonder compacte vorm.”



Net als bij de Trophy versie van de BMW R 1300 GS moet het kleurenschema van blauw, wit en rood met als basiskleur Racing Blue metallic niet alleen de hoogste prestaties en kwaliteit vertegenwoordigen, maar ook het zeer dynamische en off-road gerichte karakter. De BMW Concept F 450 GS moet volgens BMW Motorrad de belofte van premium kwaliteit ook technisch inlossen.

De tweecilinder lijnmotor werd volledig nieuw ontwikkeld en is dankzij een speciale, nooit eerder toegepaste ontstekingsinterval bijzonder karaktervol en gretig op toeren. Daarmee hint BMW dus een andere interval dan de 180° bij (onder andere) Kawasaki) en 270° bij (onder andere) Aprilia. Conform de A2-klasse levert het blok de volle 48 pk en een superieur koppel, zelfs bij lage toerentallen. In hoeverre dat volle vermogen een impact zal hebben op het gewicht is de vraag, conform A2 is de verhouding tussen gewicht en vermogen namelijk begrensd. 

Dat neemt niet weg dat BMW Motorrad spreekt van een "uitstekende verhouding tussen cilinderinhoud en vermogen en het lage gewicht", resultaat van innovatieve oplossingen en het gebruik van lichtgewicht materialen, zoals magnesium, en dankzij de "extreem compacte afmetingen" van het motorblok. Ook op het gebied van chassis zegt BMW met de Concept F 450 GS met premium technologie nieuwe maatstaven in dit segment te zetten. 



“We konden met een schone lei beginnen aan de ontwikkeling van dit voertuig. Het doel was om uitstekende terreincapaciteiten mogelijk te maken en tegelijkertijd een wendbaar en precies weggedrag op de weg. Daarom is de BMW Concept F 450 GS uitgerust met een volledig instelbare upside-down voorvork en een schokdemper met lastafhankelijke demping, gebaseerd op technologie uit de rally- en endurosport. Door het gerichte gebruik van lichtgewicht constructies en andere state-of-the-art oplossingen, kunnen we een sensationeel lichte wagen creëren die dicht in de buurt komt van het minimumgewicht van 175 kg in de A2 klasse,” zegt Marc Weber, hoofdingenieur van de BMW Concept F 450 GS.

Geïnspireerd door zijn grotere broer, de BMW R 1300 GS, zet de Concept F 450 GS ook nieuwe standaarden op het gebied van veiligheid en functionaliteit in zijn klasse. De relevante voorzieningen variëren van BMW Motorrad ABS Pro (bochten-ABS) tot instelbare rijmodi. Met BMW Connectivity aan boord en een 6,5 inch TFT display kunnen de motorfiets, de smartphone en andere accessoires in een netwerk worden opgenomen.

De vraag die opkomt bij het bekijken van de BMW Concept F 450 GS is: Wat kunnen we verwachten in een productieversie? Johann Simon, projectmanager van de Concept F 450 GS, legt uit: “Zeker geen compromissen. In navolging van de zeer sportieve offroadfocus van de Concept F 450 GS, zullen we de motor zo dicht mogelijk bij dit concept implementeren. We passen alleen de zithoogte aan voor een betere toegankelijkheid en eenvoudiger rijgedrag. Als alternatief voor de kruisspaaks wielen (19 inch voor, 17 inch achter) zijn ook lichtgewicht maar zeer sterke gegoten aluminium wielen met dezelfde afmetingen denkbaar.”

BMW Motorrad is van plan om de productieversie van de Concept F 450 GS in 2025 te presenteren.