Zoeken

Aprilia RSV4 X ex3ma: 230 pk 165 kg extreme racer

24 september 2024
Na drie op zich al zeer speciale X-versies op de markt te hebben gezet is Aprilia met de RSV4 X ex3ma nóg een stap verder gegaan. Met een topvermogen van 230 pk bij 165 kilo, en uitgebreide aerodynamica inclusief spoiler onder de achterbrug voor het zogenaamde grond-effect is de RSV4 X ex3ma de meest extreme circuitmotor ooit. Er zullen slechts 30 exemplaren beschikbaar zijn voor een exclusieve prijs van 80.000 euro.

De Aprilia Racing afdeling in Casa di Noale heeft een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de Aprilia X avontuur, dat in 2019 begon met de RSV4 X. Na de RSV volgde de Tuono X, waarna in 2022 de RSV4 X Thirty werd gelanceerd. Waar de eerste RSV4 en Tuono X in een superexclusieve oplage van slecht 10 stuks op de markt waren gezet, wat dat aantal bij de X Thirty naar 30 stuks opgevoerd. Ook het vierde X-hoofdstuk, de RSV4 X ex3ma, zal in een oplage van 30 stuks door de Aprilia Racing afdeling worden geproduceerd. 

De RSV4 X ex3ma is voorzien van veel technologie die door Aprilia Racing in de MotoGP is ontwikkeld en op de machines van Maverick Vinales en Aleix Espargaro is terug te vinden. Zo is de kuip van enorme winglets voorzien die de nodige downforce moeten generen voor meer druk op de voorkant en meer stabiliteit bij het remmen. 

Volgens Aprilia maken de twee winglets aan de zijkant van de kuip het mogelijk om de luchtdruk tussen de grond en de kuip te benutten om in de bocht de grip te vergroten. Een door Aprilia gepatenteerde innovatie waarmee nu ook de RSV4 X ex3ma is uitgerust, de eerste en enige motorfiets ter wereld die voor het publiek beschikbaar is met deze technische oplossing.



Het gehele aerodynamische pakket omvat de nieuw ontworpen voorvleugel, de ondervleugel onder de swingarm en de bochtenvleugels in het onderste deel van de voorvleugel. De gehele kuip is gemaakt van carbon, met hetzelfde gietproces als de RSV4 MotoGP motoren, en maakt volgens Aprilia in vergelijking met de RSV4 X Thirty een vijfvoudige toename van de verticale luchtdrukbelasting in een rechte lijn mogelijk, waardoor de stabiliteit en rijprecisie toenemen en de neiging tot wheelies afneemt. De voordelen gelden zelfs onder hellingshoek, waarbij een driemaal zo hoge belasting wordt geclaimd, met voordelen op het gebied van grip in bochten.

De speciale Perla Nera kleurstelling is geïnspireerd op de geschiedenis van het merk, met de glanzend zwarte en grafische afwerkingen die een duidelijk eerbetoon zijn aan de RS 250 van Max Biaggi, de 250cc tweetakt racer waarmee de rijder uit Rome drie opeenvolgende wereldkampioenschappen won, van 1994 tot 1996, in de 250 klasse.

Dit is dezelfde kleurstelling die Aprilia Racing koos tijdens de Silverstone-race, toen de 75e verjaardag van de MotoGP werd gevierd en alle fabrikanten met een opvallende kleurstelling het circuit opgingen.

Max Biaggi was zelf betrokken bij de ontwikkeling op het circuit en de uiteindelijke afstelling van de RSV4 X ex3ma: 
“Deelnemen aan de ontwikkeling van een motorfiets als de RSV4 X ex3ma was alsof je bij de testsessies van een echt raceprototype was. Het is een beetje als testen voor het seizoen, waar de technische basis voor een heel seizoen wordt gelegd.

Op dezelfde manier is de toewijding op het circuit onophoudelijk geweest, met als doel een motorfiets te prepareren die zijn fortuinlijke rijders dezelfde sensaties biedt als een raceprototype. En in veel opzichten is deze motorfiets dat ook echt, want het is de eerste keer dat zo'n uitgebreide afstelling, inclusief de diverse parameters die door de MotoGP-aerodynamica worden geïntroduceerd, is ontwikkeld voor gepassioneerde klanten.

Ik ben echt blij met het werk dat we hebben gedaan. De motor is opwindend om naar te kijken en de Perla Nera-kleuren brengen een glorieuze geschiedenis tot leven. Op het circuit was het een explosie van emoties - je voelde de downforce van de kuip met grondeffect in snelle bochten, een geweldige sensatie. Er zullen 30 exclusieve, volledig handgemaakte exemplaren worden geproduceerd door Aprilia Racing, wat deze motorfiets nog specialer maakt.”

 

De technische gegevens beschrijven een echte racemotor zonder compromissen. De legendarische 65° V4-motor, met een cilinderinhoud van 1.099 cc, is verfijnd door de motorspecialisten van Aprilia Racing en levert 230 pk bij 13.500 tpm (met een maximum toerental van 13.900 tpm) en 131 Nm koppel bij 11.000 tpm. Deze prestaties worden bereikt door specifieke tuning van de V4, waaronder een hogere compressieverhouding, een Sprint Filter luchtfilter met hoge doorlaatbaarheid en een SC Project uitlaatsysteem met titanium headers en dubbele uitlaatpijpen.

De evolutie van de Aprilia RSV4 X ex3ma gaat verder dan aerodynamische en motorinnovaties - ook de elektronische systemen tillen deze superbike naar een nieuw niveau van technologie en prestaties. De ECU die alle actieve elektronische controles regelt is Aprilia Racing's befaamde APX, een exclusief onderdeel en de laatste evolutie van het systeem dat gebruikt werd in de WSBK wereldkampioenschappen die gewonnen werden door Biaggi en de RSV4. 

Deze ECU beschikt over dezelfde bedieningsstrategieën als de RSV4 racemodellen en bevat een geïntegreerd data-acquisitiesysteem, dat gebruik maakt van specifieke sensoren die essentieel zijn voor de fijnafstelling van de voertuigdynamiek. Het APX-systeem maakt met name nauwkeurige kalibratie mogelijk van wheeliecontrole, vermogen, tractiecontrole en motorrem voor elke versnelling. 



De rijder kan deze parameters tijdens het rijden aanpassen met het speciale drukknoppenpaneel of tijdens het afstellen van de motorfiets via een bewerkbare interface-software op de meegeleverde laptop. Een geïntegreerde GPS breidt het APX-systeem verder uit. Bij de motor wordt een Yashi-laptop geleverd om de ECU-software effectief te beheren.

Het aluminium twin-spar frame met meerdere titels, al lang een symbool van Aprilia's meesterschap in het maken van wendbare en nauwkeurige frames en veringen, wordt versterkt door de mechanische vering van Öhlins met een custom setup, inclusief een geavanceerde voorvork met drukvork. Het Brembo remsysteem omvat een 19x16 radiale pomp aan de voorzijde, GP4 MS billet remklauwen met Z04 raceblokken en 330 mm T Drive remschijven, terwijl de remschijf aan de achterzijde is voorzien van een remklauw met oppervlakte vernikkeling.

De Aprilia RSV4 X ex3ma heeft carbon velgen, die het gewicht en de onafgeveerde massa verminderen en de handling, acceleratie en remprestaties verbeteren. Deze velgen zijn voorzien van dezelfde slicks die Pirelli gebruikt in het WK Superbike: SC1 (voor, 125/70) en SCX (achter, 200/65).



Elk detail toont het nauwgezette vakmanschap dat Aprilia Racing in dit model heeft geïnvesteerd, inclusief de carbon spatborden. De rechter stuurschakelaar is een raceonderdeel van Jetprime, terwijl de verstelbare voetsteunen, de koppelingshendel, de stuurplaat (gegraveerd met het serienummer van het model), de tankdop, de motorbehuizing en de beschermplaat van de voorremhendel allemaal gemaakt zijn van billet aluminium. 

De oversized water- en oliekoelers, gemaakt volgens racespecificaties door Taleo Tecnoracing, zorgen voor nog betere prestaties. De eindaandrijving heeft een titanium kroon, een lichter tandwiel van PBR en een RK raceketting.

Elk van de 30 Aprilia RSV4 X ex3ma motoren, in Europa geprijsd voor 80.000 euro (exclusief BTW), zal vanaf september exclusief online te reserveren zijn op FACTORYWORKS.APRILIA.COM. Gelukkige kopers krijgen de unieke kans om hun motor op te halen bij Aprilia Racing in Noale, met een exclusief bezoek aan de racedivisie. Naast hun gelimiteerde en genummerde RSV4 ontvangen ze een Yashi laptop, een gepersonaliseerde motorhoes, een speciaal tapijt en een paddock stand.