Aprilia geeft Tuono V4 en V4 Factory flinke boost voor 2025
Sinds z'n lancering al weer heel wat jaartjes geleden, 2011 om precies te zijn, hebben we altijd wel een zwak gehad voor de Tuono V4. Tijdens een vergelijk bij onze Oosterburen wat jaartjes later met de tot 1.078 cc vergrootte Tuono V4 1100 tegenover de KTM 1290 Super Duke R en de BMW S 1000 R ontpopte de Tuono zich als de sportiefste van het trio - de enige échte 'supersport-met-breed-stuur'.
Daar stond tegenover dat de Tuono ook met verve de meest dorstige van het trio was. Zo dorstig dat ons op enig moment het angstzweet begon uit te breken toen bij een tripmeterstand van amper 130 kilometer bleek dat het tankstation op route gesloten was, om uiteindelijk met dichtgeknepen billen op de laatste druppels benzine het volgende station nét te halen. Enkele jaren later kondigde Aprilia hier een enorme update aan: niet door het verbruik van 1 op 9 aan te pakken, maar door de brandstoftank te vergroten.
Dat de Tuono V4 1100 echt de allerbeste Hypernaked was voor de straat werd nog eens door de Australiër Rennie Scaysbrook bevestigd, die met een Tuono V4 1100 Factory de 2019 Pikes Peak International Hill Climb wist te winnen. De 2019 editie van de roemruchte bergklim werd echter overschaduwd door de dood van meervoudig winnaar Carlin Dunne, waarop de organisatie besloot om het onderdeel motoren te schrappen en de eerste meteen laatste overwinning voor Aprilia werd.
Goed, dat gezegd hebbende, voor 2025 heeft Aprilia de Tuono V4 (sinds 2021 is het cijfer 1100 weer komen te vervallen) dus grondig aangepakt. Te beginnen met het blok, waarvan de cilinderinhoud tot 1.099 cc is vergroot door de slag met enkele tienden van een millimeter te vergroten. Een aanpassing die de Italianen in 2021 al bij de RSV4 hadden doorgevoerd, destijds met het oog op het aangepaste reglement van het Italiaans Superbike kampioenschap, dat viercilinders tot 1.100 cc toeliet.
De laatste generatie 65° V-twin is voorzien van grotere 52 mm ride-by-wire gasklephuizen en wordt nu opgegeven voor een topvermogen van 180 pk bij 11.800 tpm en een maximumkoppel van 121 Nm bij 9.600 tpm. Dat mag dan klein bier zijn vergeleken met de 200+ pk prestaties van de Streetfighter V4 en M 1000 R, maar neem van ons aan: daar kom je helemaal niets aan te kort. Aprilia onderstreept daarbij nog eens dat het nieuwe blok bovendien aan de nieuwe (en strengere) Euro 5+ norm voldoet.
Meest in het oog springend is echter de nieuwe neus die nu is voorzien van twee overlappende winglets, geïnspireerd op Aprilia's ervaring in de MotoGP en ontwikkeld in de windtunnel. Volgens Aprilia moeten de nieuwe winglets voor een betere wegligging hebben gezorgd en daarmee nauwkeuriger bochtenwerk.
Daarnaast helpt het nieuwe ontwerp bij het verbeteren van de warmteafvoer dankzij de aanwezigheid van krachtigere radiatorventilatoren en het verhogen van het comfort voor de rijder door de warme luchtstromen weg te leiden van de benen.
Het ontwerp van de zijpanelen is ook nieuw; ze zijn nu beter geïntegreerd met de stijl van de nieuwe achterzijde. Het ontwerp van het achterlicht is lichter en eenvoudiger en is geïntegreerd in de kentekenplaathouder; alle verlichtingsfuncties worden uitgevoerd door de richtingaanwijzers. De set-up van de nieuwe Aprilia Tuono V4 modellen omvat de lichtgewicht lithium accu, het TFT 5” kleuren instrumentenpaneel met nieuwe graphics en verlichte elektrische bedieningspanelen op het stuur.
Voor wat het rijwielgedeelte betreft kunnen we kort zijn: het enige dat Aprilia meldt is dat het aluminium dual-beam frame nu voor de allereerste keer in matzwart is uitgevoerd, waaruit kan worden geconcludeerd dat er behoudens die kleur dus geen aanpassingen zijn gedaan. Niet aan het frame en niet aan de vering.
Dat geldt echter niet voor de elektronica. Sterker nog, Aprilia spreekt zelfs van een nieuw hoofdstuk dat is aangebroken als het om de elektronica aan boord van de Tuono gaat. Een nieuwe generatie systemen, die ook als “in-app aankopen” gekocht kunnen worden en waardoor een bezoek aan de dealer niet nodig is.
Voor het eerst heeft Aprilia een serie elektronicapakketten geïntroduceerd die de optimale combinatie van prestaties en veiligheid vertegenwoordigen, door diverse nieuwe functies en aanpassingen toe te voegen aan de Tuono V4 uitrusting. Het systeem helpt de rijder om in alle veiligheid zijn/haar grenzen te bereiken, waardoor geleidelijke verbeteringen mogelijk zijn. Dit is mogelijk gemaakt door de introductie van nieuwe adaptieve/voorspellende componenten voor de Wheely-, Traction- en Slide control.
De voorspellende component van het algoritme verwerkt de voertuigparameters in realtime (snelheid, hellingshoek, versnellingen, gasklepopening etc.) om de systeeminterventie vooraf voor te bereiden, op een geleidelijke, gerichte manier. Daarnaast analyseert de geavanceerde software continu de dynamische reacties van het voertuig en de individuele rijstijl, waardoor een nog verfijndere en effectievere besturing mogelijk is.
De 6-assige IMU, de Ride-by-Wire en 3 rijmodi die de 3 niveaus van het bochten-ABS aansturen, zijn standaard op zowel de standaard Tuono V4 alsmede de V4 Factory, net als de bedieningselementen die worden aangeboden door het APRC (Aprilia Performance Ride Control), het pakket regelsystemen dat rechtstreeks is afgeleid uit de racerij.
De Aprilia Tuono V4 is uitgerust met volledig instelbare Sachs vering, zodat iedereen zijn eigen perfecte set-up kan vinden, of die nu meer gericht is op sportief circuitrijden of avonturen op de openbare weg. De V4-motor met zijn unieke karakter en geluid is dezelfde als die op de Tuono V4 Factory. Er zijn twee kleurvarianten beschikbaar: Shark Gray en Scorpion Yellow, welke beide mat zijn.
De Aprilia Tuono V4 Factory is standaard uitgerust met het geavanceerde elektronische veersysteem van Öhlins, dat in nauwe samenwerking met de technici van Aprilia is ontwikkeld. De speciale technologie van het Semi-Active Smart EC 2.0 veersysteem maakt het mogelijk om de vork, schokdemper en stuurdemper eenvoudig op maat te kalibreren. Het Track Pack en het Comfort Pack zijn standaard. Hij is verkrijgbaar in de unieke kleur Dark Kraken, die de Factory onmiddellijk herkenbaar maakt.