Zoeken

2025 Speed Twin 900: frisser, verbeterd en nieuwe technologi

21 oktober 2024
Geïntroduceerd in 2015 - destijds nog onder de naam Street Twin - heeft Triumph twee jaar geleden tot Speed Twin 900 omgedoopte retro-klassieker flink vernieuwd. De Britten spreken van een vernieuwde stijl die het ontwerp-DNA van de Speed Twin opnieuw combineert voor een slankere, sportievere en dynamischere look.

Een nieuwe frisse look, een verbeterd rijwielgedeelte en toepassing van nieuwe technologie voor meer vertrouwen en meer gemak, dat is volgens Triumph de 2025 Speed Twin 900 in een notendop. 

De nieuwe Speed Twin 900 biedt [quote] een veel eigentijdser gevoel en moeiteloze wendbaarheid dankzij een upside-down voorvork met bijpassende sportieve spatborden en vorkbeschermers aan de voorkant [einde quote]. Aan de achterkant zijn een nieuwe aluminium swingarm en achtershocks met piggy-back reservoir gecombineerd met een smaller achterframe met een slanker spatbord en compact achterlicht.

Dit samen moet volgens de Britten hebben gezorgd voor een dynamisch rijgedrag en een sportievere stijl, terwijl het klassieke uiterlijk en de aantrekkingskracht van de Speed Twin behouden moeten zijn gebleven. Het tijdloze zadel is nu slanker en vormgegeven om de rijder beter te ondersteunen in bochten, terwijl het ook meer beenruimte biedt voor een ruimtelijker gevoel.  

Triumphs Chief Product Officer Steve Sargent: 
"De styling van deze nieuwe Speed Twin 900 is geëvolueerd naar een slanker en dynamischer ontwerp met behoud van de klassieke ontwerpkenmerken die zorgen voor die tijdloze stijl. De motorfiets is ook wendbaarder en gemakkelijker te sturen, omdat we wijzigingen hebben aangebracht aan het chassis en de uitrusting die samen een groot verschil maken.”

"Uit gesprekken met onze klanten weten we dat de blijvende aantrekkingskracht van de Speed Twin 900 ook te danken is aan een premium uitrusting, afwerking van topkwaliteit en grote betrouwbaarheid, en een badge op de tank waar eigenaren trots op zijn. Onze ambitie is, zoals altijd, om meer te leveren van wat motorrijders waarderen."



De nieuwe, sportievere brandstoftank is diep vormgegeven, met gebeitelde zijpanelen en gestileerde deksels voor het gasklephuis, die meer doelgerichte, dynamische lijnen introduceren. De motorbehuizingen (wat daar ook mee moge worden bedoeld) zijn slanker, de demper korter en de koplamp compacter. 

Wat detaillering betreft heeft Triumph de 2025 versie met dezelfde authentieke retro-saus overgoten als z'n voorganger, met fraai machinaal bewerkte koelribben, koplampbeugels met vinnen en zwartomvlochten rvs uitlaatbochten, kortere, opstaande einddempers en gepolijste eindkappen. Deze look is doorgevoerd in alle details, waaronder een nieuwe aluminium flip-up tankdop en een eenvoudiger ontwerp voor de hielbeschermers en voetsteunen.



Triumph heeft de 2025 Speed Twin 900 voorzien van Marzocchi vering, waarvan de 43 mm upside down niet instelbaar is en de dubbele achtershocks met Piggy-back reservoir instelbare veervoorspanning hebben. De voorvork heeft 120 mm veerweg, aan de achterkant is deze met 10 mm van 120 mm naar nu 110 mm teruggebracht. Een nieuwe stijvere en lichtere aluminium achterbrug moet voor een betere controle over de motor hebben gezorgd.

De nieuwe wielen zijn uitgerust met Michelin Road Classic-banden en gekoppeld aan een krachtige en progressieve radiale remklauw met vier zuigers van het merk Triumph, gemonteerd op een grotere voorschijf van 320 mm, waardoor de Speed Twin 900 nog scherper moet remmen en van richting veranderen. De zithouding is aangepast om zo natuurlijk mogelijk te zijn en biedt nu meer beenruimte. Het zadel heeft een nieuwe vorm als aanvulling op het smallere achterframe.

De Speed Twin 900 wordt aangedreven door de 900cc versie van de paralleltwin, goed voor een topvermogen van 65 pk bij 7.500 tpm en een maximumkoppel van 80 Nm bij 3.800 tpm. Wat volgens Triumph vergezeld gaat met een 'bedwelmend' geluid. 



Uiteraard heeft het blok ride-by-wire gasklepbediening, wat als voordeel heeft dat rijmodi kunnen worden geïmplementeerd: Road en Rain, waarbij die laatste een zachtere gasrespons heeft. Dat alles hellingshoek afhankelijk, het Optimised Cornering ABS en Traction Control zijn standaard, voor cruise controle moet nog extra in de buidel worden getast. 

Het nieuwe instrumentenpaneel biedt meer functionaliteit en is voorzien van een groot, helder LCD-scherm voor toerental, snelheid en versnelling, met een geïntegreerd TFT-scherm voor extra informatie, zoals de rijmodus. 

Het TFT is compatibel met de als accessoire verkrijgbare handvatverwarming en de Bluetooth connectiviteitsmodule, die turn-by-turn navigatie biedt en de mogelijkheid om telefoongesprekken en muziek van je telefoon te bekijken en te bedienen. Aan de zijkant van de unit is ook een USB-C-aansluiting gemonteerd, waarmee mobiele apparaten gemakkelijk kunnen worden opgeladen. 

De nieuwe Speed Twin 900 heeft drie opvallende kleuropties. Motorrijders kunnen kiezen uit een sportieve Pure White kleurstelling met helderblauwe en oranje strepen op de tank, een stemmige Phantom Black tank met donkergrijze strepen en gouden accenten of een stijlvolle Aluminium Silver uitvoering met een vleugje rood om het Triumph-logo. De motor kan -uiteraard- op 35 kW voor het A2-rijbewijs worden teruggezet.

Prijzen vanaf € 11.495 in Nederland en € 9.995 in België, leverbaar vanaf februari 2025 bij de Triumph dealer.