Nieuwe ontslagronde bij KTM moederbedrijf Pierer Mobility
Een paar jaar geleden leek het de Pierer Mobility Group nog voor de wind te gaan. Het ene na het andere verkooprecord werd gebroken, evenals de omzet en winst. Maar dat was twee jaar geleden. En het is nu de tweede helft van dit jaar, een duidelijk mindere periode voor Pierer.
Eind vorig jaar gaf Pierer al een winstwaarschuwing voor 2024 en kondigde aan ongeveer 300 banen te schrappen en meer productie te verplaatsen naar India en China via zijn partnerschappen met Bajaj Auto en CFMOTO. Als gevolg van de opgelopen rente zou volgens Pierer de verkoop zijn teruggelopen en die rente drukte ook nog eens zwaar op de dealervoorraden.
En nu, na alle strubbelingen rond de overname van een meerderheidsbelang in het legendarische Italiaanse merk MV Agusta, heeft de Pierer Mobility Group plannen aangekondigd om nog meer werknemers te ontslaan voordat 2024 voorbij is.
Om een duidelijk beeld te schetsen van waar we nu staan: Pierer merkte op dat het op 30 juni 2023 6.314 werknemers had. Maar op 1 juni 2024 telde het bedrijf nog maar 6.024 werknemers. Dat is een verschil van 290 werknemers, maar de cijfers liggen iets gecompliceerder.
De afgelopen periode zijn namelijk ook 213 werknemers van MV Agusta aan de Pierer Groep toegevoegd. Pierer merkt op dat het bedrijf in de eerste helft van 2024 in totaal al 373 werknemers heeft ontslagen, maar daarmee is het verschil van 290 medewerkers nog niet verklaard.
2024 blijft echter een slecht jaar voor Pierer, vooral door de terugval in het segment fietsen. De zaken gaan ook niet rooskleurig in motorland, maar ze zijn vooral slecht in fietsen, waar de inkomsten daalden met 36 procent jaar-op-jaar in de eerste helft van 2024, in vergelijking met dezelfde periode in 2023.
Pierer's halfjaarlijks rapport verwijst naar de huidige omgeving als “aanhoudend uitdagend” en voorspelt een omzetdaling van tussen de 10 en 15 procent voor heel 2024.
Om deze daling te compenseren, zegt de Groep dat het in het derde kwartaal van 2024 “een verdere aanzienlijke kostenverlaging” zal doorvoeren, namelijk het ontslaan van nog eens 200 werknemers “in de overhead”. Dat zijn er bijna precies evenveel als er zijn bijgekomen met de overname van MV Agusta.