Zoeken

MV Agusta viert 80-jarig bestaan

20 januari 2025
MV Agusta bestaat sinds gisteren 80 jaar, een opmerkelijke mijlpaal die een uniek verhaal vertelt van innovatie, passie en succes in de wereld van motorrijden. Sinds 1945 staat MV Agusta synoniem voor uitmuntendheid in ontwerp, techniek en motorraces.

Gedurende acht decennia heeft het merk uit Varese nieuwe normen gesteld voor kwaliteit en prestaties, zowel op het circuit, met zijn ongeëvenaarde record van 75 wereldtitels (38 rijders en 37 fabrikanten), als op de weg, waar het een icoon van Italiaanse stijl en vakmanschap is geworden. 

Sinds haar oprichting zegt MV Agusta de waarden van innovatie, precisie en toewijding te hebben belichaamd en modellen te hebben gemaakt die de mythologie van het motorrijden zijn binnengegaan. Elke ontworpen motorfiets is het resultaat van een blijvende passie voor prestaties, technische perfectie en esthetische verkenning - basisprincipes van een filosofie die generaties motorrijders en liefhebbers over de hele wereld blijft inspireren.

De familie Agusta, een belangrijke speler in de luchtvaartindustrie, die na de Tweede Wereldoorlog niet onmiddellijk vliegtuigen kon produceren, besloot haar passie voor snelheid en technologie te richten op het bouwen van motorfietsen. Op 19 januari 1945 werd de Società Anonima Meccanica Verghera officieel opgericht in Cascina Costa di Samarate, vlakbij de huidige Malpensa International Airport, in Noord-Italië.



De eerste motorfiets van het merk MV Agusta werd officieel gelanceerd in de herfst van 1945 en ging de geschiedenis in als de MV 98. De liefde van de Agusta familie voor de luchtvaart werd duidelijk weerspiegeld in hun motorfietsen, waardoor ze een echte raceziel kregen. Met de MV 98 begon een buitengewone reeks overwinningen en successen, waarmee ze decennialang de circuits wereldwijd domineerden. 

De erfenis van de luchtvaart is duidelijk zichtbaar in de 80-jarige geschiedenis van MV Agusta. Een goed voorbeeld is de iconische rode en zilveren kleurstelling: terwijl het rood het Italiaanse motorsport erfgoed symboliseert, is het zilver een eerbetoon aan de luchtvaart, waar vliegtuigen in oorlogstijd vaak hun aluminium romp ongeverfd lieten om gewicht te besparen.

Door de massaproductie van auto's in de jaren 1950 en 1960 daalde de vraag naar motorfietsen als eenvoudig vervoermiddel aanzienlijk. MV Agusta's antwoord was de ontwikkeling van steeds meer innovatieve, high-performance modellen die zich onderscheidden door constant esthetisch onderzoek. Deze motorfietsen wekten verlangen op als inspirerende objecten, die de afnemende noodzaak van vervoer op twee wielen overwonnen. Deze strategie bleek succesvol, mede dankzij de voortdurende sportieve triomfen van het merk.


 
Graaf Domenico Agusta had een talent voor het selecteren van de beste rijders, van wie er velen motorlegendes werden: Franco Bertoni, MV Agusta's eerste rijder, gevolgd door Arcisio Artesiani, Carlo Ubbiali (“The Flying Chinaman”), Leslie Graham, Cecil Sandford, Fortunato Libanori, John Surtees, Mike Hailwood, Gianfranco Bonera, Giacomo Agostini en Phil Read. 

Gedurende de 30 jaar van het Agusta-tijdperk werden hun overwinningen verweven met de nalatenschap van legendarische productiemodellen van MV Agusta. De samenwerking tussen MV Agusta en Giacomo Agostini blijft de beroemdste in de motorgeschiedenis: tijdens zijn carrière op Cascina Costa's motorfietsen won “Ago” 13 wereldtitels, 18 Italiaanse kampioenschappen en 10 Tourist Trophies, waarmee hij de meest succesvolle rijder in de motorgeschiedenis werd.

De 80 jaar van MV Agusta worden niet alleen gekenmerkt door ontelbare sportieve successen, maar ook door de creatie van echte collector's items, die zeer gewild zijn bij liefhebbers over de hele wereld. Voorbeelden hiervan zijn de 175 CSS uit 1954, bijgenaamd “Disco Volante”, de 750 S “America” uit 1973, de legendarische F4 gelanceerd in 1997, waarvan de varianten generaties motorrijders hebben gefascineerd, en de iconische Brutale, die nog steeds wordt beschouwd als de belichaming van naked bikes. In 2010 koos MV Agusta met de F3 - 's werelds eerste motorfiets met een contraroterende krukas - voor een technische oplossing die een revolutie teweegbracht in het rijgedrag en de stabiliteit van middelgrote sportmotoren.



De recente geschiedenis wordt gekenmerkt door modellen als de Rush, Dragster, Turismo Veloce en Superveloce, die elk het DNA van het merk op het gebied van innovatie, prestaties en schoonheid belichamen. In 2024 zette MV Agusta een nieuwe gedurfde stap voorwaarts met de Enduro Veloce, waarmee het segment van de adventure bikes opnieuw werd gedefinieerd met een project dat prestaties, geavanceerde technologie en verfijnd design combineert.

De creaties van MV Agusta zijn niet alleen mijlpalen in het motorrijden, maar worden ook erkend als ware kunstwerken. Sommige hebben een plaats verworven in 's werelds meest gerenommeerde design- en kunstmusea.
 
“Motorcycle Art”, de slogan die MV Agusta begeleidt, belichaamt de artistieke en ambachtelijke dimensie van het merk, waardoor het verder gaat dan alleen de productie van motorfietsen en een ware fabriek van dromen op twee wielen wordt, met Authentic Made in Italy als kernwaarde.

Vandaag de dag kijkt MV Agusta naar de toekomst met dezelfde pioniersgeest die zijn nalatenschap heeft bepaald. Met een focus op technologische innovatie, connectiviteit en het versterken van de relaties met dealers en klanten, blijft het merk unieke motorfietsen creëren die traditie en moderniteit naadloos in elkaar laten overvloeien.



Als eerbetoon aan deze roemrijke geschiedenis heeft MV Agusta de 2025 Collezione Ottantesimo ontworpen, die afgelopen november werd onthuld op de EICMA. Het Centro Stile MV Agusta heeft voor deze gelegenheid het historische logo opnieuw ontworpen, ter vervanging van het traditionele embleem op alle motorfietsen in de collectie.

De zes feestelijke modellen (800 Series 3-cilinder serie: Brutale RR Ottantesimo, Dragster RR Ottantesimo, F3 RR Ottantesimo en Superveloce S Ottantesimo - 1000 Series 4-cilinders: Brutale 1000 Ottantesimo en Brutale 1000 RR Ottantesimo), allemaal geproduceerd in een gelimiteerde serie van slechts 500 stuks, zijn herkenbaar aan een lasergravure “1 van 500” op de stuurplaat of op de tankbeschermplaat, afhankelijk van het model. Elke motorfiets die gewijd is aan de 80e verjaardag wordt geleverd met het bijbehorende echtheidscertificaat.

De 80th Anniversary Collection viert een glorieuze geschiedenis van passie, succes en prestaties die, gedurende 80 jaar, het echte Made in Italy meer dan wie dan ook naar de top van de wereld heeft gebracht. Het heeft kunstwerken geschonken in de vorm van motorfietsen en generaties enthousiastelingen en liefhebbers van design, mechanica en schoonheid laten dromen en verliefd laten worden, waarbij het altijd trouw is gebleven aan zijn visie.

Luca Martin, CEO van MV Agusta Motor S.p.A.: 
“Deel uitmaken van MV Agusta tijdens zo'n belangrijk jaar in zijn geschiedenis is een unieke emotie en een grote verantwoordelijkheid. Deze mijlpaal is niet alleen een eerbetoon aan onze nalatenschap, maar ook een toewijding aan de toekomst: blijven innoveren met behoud van de waarden die MV Agusta tot een wereldwijd icoon hebben gemaakt.

We zijn er trots op dat we de Italiaanse uitmuntendheid vertegenwoordigen, die afgelopen december in Montecitorio werd erkend met de '100 Italian Excellences' award, een bewijs van ons vakmanschap, exclusiviteit en passie. Elke MV Agusta motorfiets ter wereld komt volledig en uitsluitend uit onze prachtige fabriek aan de oevers van het meer van Varese. De wetenschap dat we werken op de enige plek waar deze dromen vorm krijgen, is een bron van immense trots voor ons allemaal.”