Zoeken

KTM probeert insolventie af te wenden, bijna failliet?

27 november 2024
In Oostenrijk is een Europese herstructureringsprocedure ingeleid met betrekking tot de activa van de Pierer Mobility Group, het moederbedrijf van KTM AG. Het doel is insolventie af te wenden, dat tot faillissement zou kunnen leiden.

De eerste Europese herstructureringsprocedure in Oostenrijk is geopend voor de activa van de Pierer Mobility Group AG, gevestigd in Wels in Opper-Oostenrijk. Dit werd dinsdag bekendgemaakt door Kreditschutzverband (KSV) von 1870. Europese herstructureringsprocedures zijn speciale procedures. Het doel is om bedrijven die insolvent dreigen te worden maar nog niet insolvent zijn, de kans te geven om economisch te herstellen in een gerechtelijke herstructureringsprocedure voordat ze het faillissement moeten aanvragen.

De procedure in de zin van de Herstructureringsverordening (ReO) is op 17 juli 2021 in werking getreden. De verdere procedure ziet er als volgt uit: Schuldeisers van obligaties en promesses worden verzocht hun vorderingen uiterlijk op 31 januari 2025 bij de arrondissementsrechtbank in Wels te laten registreren en de schuldenaar een kopie van de registratie van hun vordering te sturen.

De Pierer Group moet uiterlijk op 27 december 2024 een herstructureringsplan voor KTM AG indienen. Als herstructureringsmedewerker is de uit Linz afkomstige advocaat Dr. Thomas Zeitler aangesteld, met zijn collega Dr. Norbert Mooseder, eveneens uit Linz, als plaatsvervanger.

De procedure kan alleen worden ingeleid als insolventie dreigt of in de nabije toekomst waarschijnlijk is. Ter voorbereiding op de procedure moet de ondernemer een herstructureringsconcept opstellen. Daarin moet hij op geloofwaardige wijze beschrijven hoe hij het voortbestaan van het bedrijf veilig wil stellen en welke maatregelen hij daarvoor wil nemen.

Het plan behoeft de instemming van de schuldeisers die door de schuldenaar zijn betrokken. De ondernemer bepaalt om welke schuldeisers het gaat. In de regel zal hij degenen benaderen die bepalend zijn voor het voortbestaan of de uitvoering van het herstructureringsplan. De vorderingen van niet-betrokken schuldeisers blijven onaangetast door de procedure en moeten volledig worden betaald. Hieronder vallen ook vorderingen van werknemers. Er is niet bepaald dat de rechtbank de organisaties ter bescherming van bevoorrechte schuldeisers op de hoogte moet brengen. De schuldenaar of een schuldeiser kan echter actief een vereniging in de procedure brengen.

De Europese herstructureringsprocedures worden gepubliceerd door de rechtbanken. Op verzoek van het debiteurbedrijf moeten schuldeisers ook in deze procedure hun uitstaande vorderingen bij de rechtbank laten registreren, net als in een insolventieprocedure. De Europese herstructureringsprocedure voldoet aan de eisen van de Insolventieverordening van de EU en wordt met name aanbevolen voor bedrijven met activa in andere EU-landen, omdat deze procedure ook daar wordt erkend.

Volgens KSV wordt KTM AG, een dochteronderneming van Pierer Mobility, ook geconfronteerd met insolventie. Er zal een aanvraag worden ingediend voor een saneringsprocedure met zelfbestuur. Volgens Pierer Mobility bedraagt de financieringsbehoefte van KTM AG een hoog driecijferig miljoenenbedrag. Tegelijkertijd worden ook de dochterondernemingen KTM Components GmbH en KTM F&E GmbH getroffen. Het doel is om het voortbestaan van de KTM Group op de lange termijn veilig te stellen.

Er wordt al maanden onderhandeld met grote aandeelhouders, banken en potentiële investeerders om het financiële gat te dichten. Terwijl de nettoschuld in 2022 nog 300 miljoen euro bedroeg, is deze dit jaar omhooggeschoten tot 1,5 miljard euro. Op 26 november daalde de koers van het aandeel Pierer Mobility tijdelijk tot onder de 8 euro, in vergelijking met meer dan 60 euro een jaar geleden.