Zoeken

2024 nieuw verkooprecord, Kawasaki marktleider

3 januari 2025
Met een groei van 14% heeft de motorbranche een ontzettend goed jaar achter de rug. In totaal zijn in 2024 maar liefst 19.900 nieuwe motorfietsen verkocht, het hoogste aantal sinds 2000, toen er 19.626 motoren aan de man werden gebracht. Voor het eerst in de geschiedenis is Kawasaki marktleider, Team Green noteerde een groei van 39,7%.

Het afgelopen jaar heeft de motorbranche het beste verkoopresultaat van deze eeuw gerealiseerd, waarbij op een haar na de magische grens van 20.000 nieuwe motorfietsen is gebroken. De 19.900 verkochte motoren is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2013 op het dieptepunt van de kredietcrisis, toen er slechts 9.244 nieuwe motoren werden verkocht.

Het verkoopresultaat van afgelopen jaar komt aardig in de buurt van de hoogtijdagen van de motorbranche begin jaren '90 van de vorige eeuw, toen er ineens een enorme run op motorrijden was ontstaan en door dealers vanuit Amerika containers vol motoren werden geïmporteerd. In de VS lag op in die tijd de verkoop behoorlijk op z'n gat.

In 1992 werden 22.171 nieuwe motoren verkocht, een jaar later werden er zelfs 22.669 aan de man (of vrouw) gebracht, tot op de dag van vandaag het absolute record. En dat zijn de aantallen die via de officiële kanalen (lees: de Nederlandse importeurs) zijn verkocht, hoeveel er via de grijze import over de toonbank zijn gegaan is niet bekend. 

Het totale verkoopcijfer is niet het enige record dat het afgelopen jaar is gezet. Na jaren op de tweede of derde plaats te hebben gebivakkeerd is Kawasaki in 2024 voor het eerst marktleider geworden, met een plus van maar liefst 894 units ten opzichte van 2023 naar nu 3.147 units. 

Met het kleinste verschil van 13 motoren heeft Kawasaki daarmee Yamaha verdrongen van de eerste plaats, hoewel daar wel een kleine kanttekening bij moet worden geplaatst. Yamaha heeft de laatste dagen van het jaar bij man en macht geprobeerd om die eerste plaats vast te houden. Zo werden op 31 december door Yamaha 116 motoren op kenteken gezet, maar dat was nét niet genoeg om marktleider te blijven. 

Daar staat tegenover dat Kawasaki zijn eindsprint al eerder had ingezet, met 233 gekentekende motoren in december tegenover 189 gekentekende Yamaha's en 154 gekentekende BMW's. Ook Harley-Davidson maakte in december een eindsprint met 106 units, meer dan 10% van het totaalcijfer van 941 stuks. 

Verkoopcijfers 2024

Merk 2024 aandeel 2023 aandeel verschil
KAWASAKI 3147 15,81% 2253 12,90% 39,7%
YAMAHA 3134 15,75% 2728 15,62% 14,9%
BMW 2691 13,52% 2267 12,98% 18,7%
HONDA 2456 12,34% 2509 14,37% -2,1%
SUZUKI 1316 6,61% 1164 6,67% 13,1%
KTM 1102 5,54% 1248 7,15% -11,7%
HARLEY DAVIDSON 941 4,73% 774 4,43% 21,6%
TRIUMPH 896 4,50% 740 4,24% 21,1%
DUCATI 533 2,68% 620 3,55% -14,0%
ROYAL ENFIELD 455 2,29% 356 2,04% 27,8%
VESPA 369 1,85% 421 2,41% -12,4%
APRILIA 354 1,78% 283 1,62% 25,1%
BENELLI 342 1,72% 229 1,31% 49,3%
CFMOTO 338 1,70% 93 0,53% 263,4%
MOTO GUZZI 289 1,45% 264 1,51% 9,5%
PIAGGIO 193 0,97% 186 1,07% 3,8%
HUSQVARNA 166 0,83% 229 1,31% -27,5%
INDIAN MOTORCYCLE 142 0,71% 152 0,87% -6,6%
ZERO MOTORCYCLES 120 0,60% 82 0,47% 46,3%
MOTO MORINI 85 0,43% 95 0,54% -10,5%
OVERIGE MERKEN 831 4,18% 770 4,41% 7,9%
TOTAAL 19.900 100,00% 17.463 100,00% 14,0%

 

Voor wat betreft de markt voor motorfietsen boven de 125cc (dus ook exclusief scooters) is er geen verschil in de top 10, maar zien we wel behoorlijk grote verschillen in aantallen. Kawasaki is nu marktleider met 3.121 units, 443 meer dan Yamaha (2.678 units), dat op zijn beurt nu 168 motoren meer heeft verkocht dan BMW (2.514 units). 

Verkoopcijfers motoren boven 125cc (excl. scooters):

Merk 2024 aandeel 2023 aandeel verschil
KAWASAKI 3121 15,68% 2240 12,83% 39,3%
YAMAHA 2678 13,46% 2298 13,16% 16,5%
BMW 2514 12,63% 2127 12,18% 18,2%
HONDA 1761 8,85% 1813 10,38% -2,9%
SUZUKI 1258 6,32% 1143 6,55% 10,1%
KTM 1078 5,42% 1223 7,00% -11,9%
HARLEY DAVIDSON 941 4,73% 774 4,43% 21,6%
TRIUMPH 896 4,50% 740 4,24% 21,1%
DUCATI 533 2,68% 620 3,55% -14,0%
ROYAL ENFIELD 455 2,29% 356 2,04% 27,8%
CFMOTO 338 1,70% 93 0,53% 263,4%
BENELLI 324 1,63% 210 1,20% 54,3%
MOTO GUZZI 289 1,45% 264 1,51% 9,5%
APRILIA 241 1,21% 185 1,06% 30,3%
HUSQVARNA 166 0,83% 229 1,31% -27,5%
INDIAN MOTORCYCLE 142 0,71% 152 0,87% -6,6%
ZERO MOTORCYCLES 120 0,60% 82 0,47% 46,3%
MOTO MORINI 85 0,43% 95 0,54% -10,5%
OVERIGE MERKEN 831 4,18% 770 4,41% 7,9%
TOTAAL 17.771 100,00% 15.414 100,00% 15,3%


 
 
 
 
 
 
 



Het best verkochte model was het afgelopen jaar de BMW R 1300 GS/Adventure, waarvan er 774 zijn verkocht en waarvan het overgrote deel de GS zal zijn, de GS Adventure is nog maar net op de markt. Daar de 446 units van de R 1250 GS/Adventure (waarvan het grootste deel GS Adventure zal zijn) bij opgeteld heeft BMW bijna tweemaal zoveel Boxer-GS'n verkocht (1.220 units) dan de nummer 2 en 3, de Yamaha MT-07 (650 units) en Kawasaki Z900 (631 units).

Maar d'r zijn meer opmerkelijke zaken te ontdekken. Zo heeft Honda maar liefst 302 X-ADV's verkocht, slechts een fractie minder dan de NC750X dat altijd de verkooptopper bij Honda is geweest en waarvan er afgelopen jaar 337 zijn verkocht. Minstens zo opmerkelijk zijn de Kawasaki Vulcan S en Ninja 650, beide modellen zagen een enorme groei (+40% resp. +103%), terwijl CFMOTO een enorme groei van 263% noteerde (van 93 naar 338 units, met de 450MT als best verkochte model).

Niet alle merken hebben van de populariteit van motorrijden geprofiteerd. KTM, dat financieel op de rand van de afgrond staat, zag de verkoop afnemen met 11,7%, maar de grootste klap viel bij Husqvarna, dat 27,5% minder motoren verkocht. Ook bij Ducati (-14%), Moto Morini (-10,5%) en Indian (-6,6%) liepen de verkoopcijfers terug. 

Best verkochte modellen:

Merk/model 2024 2023 Verschil
1 BMW R 1300 GS/ADVENTURE 774 113 584,96%
2 YAMAHA MT-07 650 498 30,52%
3 KAWASAKI Z 900 631 575 9,74%
4 YAMAHA TRACER 900 560 457 22,54%
5 YAMAHA MT-09 526 421 24,94%
6 KAWASAKI Z 650 473 442 7,01%
7 BMW R 1250 GS/ADVENTURE 446 788 -43,40%
8 YAMAHA TENERE 700 382 408 -6,37%
9 KAWASAKI VERSYS 650 343 272 26,10%
10 HONDA NC 750 X 337 336 0,30%
11 VESPA GTS 300 305 362 -15,75%
12 HONDA X-ADV 750 302 174 73,56%
13 SUZUKI V-STROM 800 289 186 100,00%
14 SUZUKI GSX-8S 278 144 93,06%
15 KAWASAKI VERSYS 1000 273 254 7,48%
16 KAWASAKI NINJA 650 240 118 103,39%
17 HONDA CB 750 236 238 -0,84%
18 YAMAHA TRACER 700 225 209 7,66%
19 BMW F 900 R 214 177 20,90%
20 HONDA XL 750 TRANSALP 205 167 100,00%
21 YAMAHA X-MAX 300 198 127 55,91%
22 KAWASAKI VULCAN S 181 129 40,31%
23 TRIUMPH TIGER 900 170 121 40,50%
24 SUZUKI V-STROM 650 157 237 -33,76%
25 ROYAL ENFIELD HIMALAYAN 450 152 0 100,00%