Zoeken

Test: MV Agusta Brutale 910

6: Per discutere

29 november 2005
Inhoudsopgave
Test: MV Agusta Brutale 910
2: Ingrandire di famiglia
3: Tecnica eccezionale
4: Selvaggio animale
5: Conclusione
6: Per discutere
7 Dati tecnici

Per discutere

MV Agusta Brutale 910

Dopo la prova per comunicarli che cosa con Jan Ykema, direttore di MV Agusta Benelux.

JY: En, heb je het een beetje naar je zin gehad met de Brutale?
MF: Nou, dat kun je wel zeggen. Wat een geweldige fiets is dit. Fun met een hoofdletter F. Bijna niets op aan te merken, maar we doen ons best. Laten we eerst de mindere punten belichten: Meer dan eens hadden we een flinke tankslapper met deze motor. Welliswaar telkens op iets minder dan biljartlakenstrak asfalt, maar toch. Waarom geen stuurdemper?
JY: De vering van een Brutale is standaard hard. Indien je hard wil rijden op minder strak asfalt doe je er goed aan de vering wat soepeler af te stellen. Op het moment dat de vering goed staat ingesteld heb je op de Brutale geen stuurdemper nodig. Jullie zijn trouwens de eerste, voor zover ik weet, die het voor elkaar hebben gekregen een tankslapper te krijgen. Gelukkig zonder verdere gevolgen maar gefeliciteerd...

MF: De fiets is zo bruut dat het voor mindere rijders zeker intimiderend kan zijn. Is er geen wheelie-bar leverbaar?
JY: De Brutale 910 is inderdaad bruut echter vindt de grootste groep rijders dat fantastisch. Indien iemand de Brutale 910 te bruut kunnen wij een Brutale 750 leveren die dezelfde uistraling heeft, hetzelfde rijkarakter heeft maar veel minder bruut is van onderuit. Op toeren leveren zowel de Brutale 750 als de 910 meer dan voldoende vermogen om bruut mee te rijden.

MF: En dan de spiegels, ze vormen een prachtig geheel met de motor maar je ziet er geen donder in. Naast het feit dat ze trillen als een jecko zijn ze ook nog eens niet verstelbaar. Kan daar niets anders op verzonnen worden?
JY: De spiegels zijn op iedere MV een punt van kritiek. De spiegels zijn alleen te verstellen door op het spiegelglas te duwen maar dan nog zeer beperkt. Met de Brutale hoef je ook niet zo zeer te letten op datgene wat achter je gebeurt maar meer met wat er voor je gebeurt.  

MF: Wat zeker ten opzichte van de zevenenhalf is verbeterd, is het verbruik. Met die fiets waren scores van 1 op 9 meer regel dan uitzondering, terwijl deze 910 gewoon 1 op 12 liep. Op zich een aanzienlijke verbetering, maar eigenlijk zou je bij rustig gebruik gewoon 1 op 17 moeten kunnen rijden.
JY: Op het moment dat de motor zuiniger zou worden levert hij veel van zijn funfactor in. MV Agusta verkiest de fun factor boven een lager benzineverbruik. Het fun hebben op een motorfiets is het belangrijkste wat er is.

MF: Daar heb je helemaal gelijk in. De 910 heeft trouwens precies datgene wat bij de Brutale S ontbreekt, en dat is vette power en megakoppel onderin. Waarom is eigenlijk voor 909cc in plaats van 998cc (van de F4-1000, red.) gekozen?
JY: Door de slag van het F4-1000 motorblok te beperken is het blok van de Brutale 910 net zo hoog als dat van de Brutale 750. Hierdoor is het aantal wijzigingen beperkt gebleven en is daarmee de stijging in prijs beperkt.

MF: En dan de prijs, maar tweehonderd Euro duurder dan de zevenenhalf. Nooit gedacht een MV Agusta een koopje te vinden, want dat is ie met deze prijsstelling zeer zeker. Jullie zullen vanaf nu geen enkele zevenenhalf meer verkopen dan.
JY: Dan heb je het toch mis. Het is inderdaad wel zo dat veel klanten kiezen voor de Brutale 910 maar voor diegene die de Brutale 910 te bruut vinden is de Brutale 750 de ideale motor.

MF: Hmmm... Zo hadden we het nog niet bekeken.