Zoeken

Test: Ducati Multistrada 1100

Pagina 3

21 november 2006
Inhoudsopgave
Test: Ducati Multistrada 1100
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Anders... maar toch niet

 

Licht uit... spot aan
Nog een verandering die niet gelijk opvalt is dat de koplamp na een tijdje vanzelf uitgaat als de motor wel op contact is gezet maar nog niet is gestart. Ook als de motor wordt uitgezet met de dodemansknop en het contact "aan" blijft, gaat de koplamp na verloop van tijd vanzelf uit om de accu te sparen. Wordt de motor gestart dan gaat de lamp vanzelf weer aan. Voor het starten zelf heeft Ducati waarschijnlijk ook gedacht aan de woorden 'gemak dient de mens'. De startknop hoeft maar één keer ingedrukt te worden, daarna blijft de startmotor vanzelf draaien totdat de motor loopt. Wil de motor dus niet gelijk aanslaan dan hoef je dus niet zelf telkens de startmotor in te drukken. En ook hierop zit een timer, die overigens tijdens onze test niet hoefde te worden aangesproken, want of de motor sloeg meteen aan of na een aantal seconden.

Als de motor loopt valt meteen op dat de droge koppeling is vervangen door een natte. Het oh zo bekende en kenmerkende geluid is verdwenen waardoor ook gelijk de 1100 stiller klinkt dan de 1000DS. Persoonlijk ben ik nogal gecharmeerd van het droge geluid en ik vind het dus eigenlijk wel jammer dat het is verdwenen. Voor de rest blijft het toch wel het bekende tweecilinder geluid zoals die ook bij de 1000DS aanwezig was.

Overzicht
Ook totaal niet veranderd is het bestijgen van de 1100. Zeker de iets kleinere mensen moeten redelijk het been omhoog zwaaien om op de Multistrada plaats te nemen. Doordat de "taille" wel weer redelijk smal is, is het wel weer gemakkelijker om voor dezelfde kleine mensen de voetjes aan de grond te krijgen. Met een zithoogte van 850mm blijft het natuurlijk een aardige afstand, maar was de motor in het midden breder geweest dan was het een stuk lastiger geworden. Met mijn 1,80m was de motor dan ook zeker niet te hoog. De combinatie van de hoge zit en de rechte houding hebben daarbij ook gelijk het voordeel dat je een goed overzicht hebt. Zeker als er in de file gereden wordt, kan je nog goed om je heen kijken... zolang je natuurlijk niet ingesloten wordt door allerlei busjes.

http://www.motorfreaks.nl/old_images/24820.jpg

Droog
In eerste instantie lijkt het dashboard niet veranderd, en waarom zou dat ook veranderen. De analoge toerenteller en het digitale display zijn beide goed afleesbaar, er is veel informatie op af te lezen en de verlichting is nog steeds blauw met een automatische lichtintensiteit regeling. Wat juist wel veranderd is, is de tekortkoming van dit dashboard dat we al bij eerdere testen van de Multistrada - maar ook de ST modellen - hadden aangegeven... de informatievoorziening als de reserve gaat branden. Het reservelampje blijft redelijk snel aanspringen - wat wil je ook met een reserve van 6,5 liter - maar niet alleen is meter nauwkeurig, de grote verbetering is vooral dat bij het bereiken van de reserve de informatievoorziening beschikbaar blijft. En er komt nog een extra tripmeter bij die aangeeft hoeveel kilometer er al op reserve wordt gereden.