Test: CFMoto 700 CL-X
Rijden maar
De volgende dag is het dan tijd om de nieuwe CL-X’en de sporen te geven, tijdens een route van zo’n 150 kilometer. De zitpositie is met 800mm van de grond lekker laag, waardoor ik met gemak met mijn 1.75m beide schoenen plat aan de grond kan zetten. Het zadel oogt misschien compact, maar kent genoeg bewegingsruimte en is prettig gevormd. Dat zeg ik ook van het stuur, dat prettig naar de
Modern, maar dan toch duidelijk met retro-accenten
Of dat 'ie de X-factor heeft? Dat is aan jou, maar aan X'en anders geen gebrek
bestuurder toe staat gebogen. Een druk op de knop volstaat om de nieuwe 75pk (55kW) sterke tweecilinder tot leven te wekken. Het gaat gepaard met een sportieve brul uit de einddemper, iets wat de sportieve ambities van deze motorfiets extra kracht bijzet. Met de eerste versnelling ingeschakeld maken we ons op voor de eerste kilometers met deze CFMoto…
De koppelingshendel is net als de remhendel meervoudig instelbaar, iets wat handig is als je net even een wat kleinere of juist een grotere hand hebt, maar laat zich vooral prettig bedienen. Het aangrijpingspunt van de slipperclutch is snel gevonden en goed te doseren. Gemakshalve staat de motorfiets nu nog in de ECO-stand en laten we die andere stand (de SPORT) nog even voor wat het is. Dit gaat eigenlijk prima en een draai aan de gashendel (ride-by-wire), zorgt voor een behoorlijke acceleratie, zeker als je hem iets hoger in toeren laat bivakkeren. Toch bekruipt me het gevoel dat de collega’s voor me over iets meer vermogen beschikken, want zelfs op het rechte eind moet ik alle zeilen bijzetten om ze Zei ik je toch, bochtig genoeg en de Ardennen zijn echt wel gaafbij te houden. Gelukkig kwam de aap snel uit de mouw, want dat ik niet altijd in het spoor kon blijven had niet alleen met mijn eigen capaciteiten te maken, maar vooral ook met de gekozen rijmodus. Zet de 700CL-X namelijk in SPORT en je zal ervaren dat deze CFMoto een totaal ander karakter krijgt, behoorlijk anders zelfs…
Want waar bij andere motorfietsen en motorscooters die SPORT-modus er geregeld opzit, maar het motorkarakter nauwelijks of in ieder geval minimaal verandert, krijg je er op deze CFMoto een fors aantal pk’s en Newtonmeters bij. Ik lijk het zelfs terug te horen in het geluid dat de motorfiets produceert, al kan dat ook komen omdat de motorfiets je in deze modus simpelweg meer uitdaagt om die gashendel verder open te draaien. Doe je dat, dan zijn de 75pk’s erg adequaat en verlang je eigenlijk nooit naar meer. Trek je de motorfiets door naar boven de zevenduizend toeren, dan lijkt hij nog een kleine extra eindsprint in te zetten. Leuk! Maar bovenal is het een prettige motorfiets om mee op pad te zijn, die bovendien erg volwassen aanvoelt. CFMoto heeft dan ook niet bezuinigd op de componenten, want het shopte voor de vering bij KYB en de remmen komen uit de schappen van het dit jaar door Brembo overgenomen J.Juan. De banden komen weer van Pirelli en die bieden ondanks het grovere (en daarmee ook geschikt voor off-roadgebruik) profiel, meer dan voldoende grip. Over het stuurkarakter van deze naked met retro invloeden dan ook geen klagen. Stuurcommando’s voert hij met speels gemak uit, op lagere snelheid profiteerden
Dat blok is best wel lekker, je zou kunnen zeggen dat 't de X-... gaan we weer
Zadel is met 800 mm lekker laag, maar geen spatbord betekent dat je d'r in de regen niet vrolijk van wordt. Enkele schijf in het voorwiel is meer dan genoeg
we tijdens de fotoshoots van de korte draaicirkel, maar ondanks het sportievere karakter wist het rijwielgedeelte ook grotere oneffenheden in het (niet altijd compleet egale) wegdek goed op te vangen. Voor wie het nog wil finetunen is het goed om te weten dat de upside-down voorvork instelbaar is (veervoorspanning, compressie & rebound) en dat ook de schokdemper aan de achterzijde te verstellen is, zowel de veervoorspanning als de rebound.
Opvallend is het gebruik van een enkele remschijf op het 17” voorwiel. Een bewuste keuze op deze Heritage, want uit testen van de fabrikant bleek dat de enkele 320mm remschijf met radiale remklauw in combinatie met het erg prettig te doseren 260mm exemplaar aan de achterzijde, meer dan voldoende remkracht opleverde. Het bleken geen loze kreten te zijn, want inderdaad: de remprestaties scoren dikke voldoendes. Overigens is de volgend jaar te introduceren 700CL-X Sport, wél uitgerust met twee remschijven en weet de importeur ons te melden dat er wellicht een mogelijkheid komt om de Heritage ‘achteraf’ met die extra schijf uit te rusten. Wij zouden eerder investeren in andere accessoires. Denk dan aan een bijpassende tassenset, of een paar accessoires om de CL-X naar je eigen smaak verder aan te kleden en te stylen.