Zoeken

Test: Yamaha NMAX 155

Lekker vlot

13 maart 2019

Als we het in procenten uitdrukken lijkt het verschil enorm: maar liefst 23% meer koppel heb je tot je beschikking als je de gasgreep van de 155cc blue-core krachtbron opendraait. In pure cijfers is het wat minder spannend: de 155 levert 2,7 Nm meer. Merk je dat? Je zou ze naast elkaar moeten zetten en zien hoeveel het scheelt in acceleratie. Maar in het dagelijks verkeer heb je gewoon een motor en doe je geen wedstrijd. Dan merk je gewoon dat de NMAX 155 in het Urban Traffic lekker vlot is. Als het stoplicht op groen springt en je het gas tegen de stuit trekt, zit je in een seconde of vijf aan 70 km/uur, waarbij de volautomatische CVT-transmissie het leven natuurlijk uiterst gemakkelijk maakt. Tijdens zo’n acceleratie Maart roert z'n staart. Dat kun je wel zeggen jakomt er nog best een leuke brul uit de dikke uitlaatdemper aan de rechterzijde. Of het nu veel vlotter gaat dan bij de 125, dat is zonder direct vergelijk moeilijk te zeggen. Feit is dat het vloeistofgekoelde vierkleps NMAX 155 blok - dat trouwens net als de 125 is uitgerust met variabele kleptiming - dankzij een 6mm grotere boring en dito zuiger meer koppel kan ontwikkelen: met een boring x slag van 58 x 58,7 mm haalt hij 14,4 Nm @ 6000 tpm, terwijl de 125 11,7 Nm @ 7250 tpm levert. Het topvermogen ligt op 11,1 kW @ 8000 tpm, waar de 125 9 kW @ 7500 tpm biedt. 

Stom rijbewijs

Belangrijker dan het topvermogen is dat het blok lekker smeuïg loopt en lekker dociel aanvoelt. Hij loopt lekker regelmatig stationair en geeft bij constante snelheid een zachte brom. Het kost weinig moeite om er vlot mee te rijden: bij het uitkomen van bochten pakt hij het gas heel soepel weer op. Kom je onder de 20 km/uur terecht, dan is er een lichte aan-uit reactie als je constant met de files mee hobbelt. Maar dat doe je natuurlijk, zelden, want je kunt tussen de rijen door naar het stoplicht. Ideaal in de stad. Zelfs op de buitenwegen. Niet op de snelweg, maar dat claimt Yamaha ook niet. Boven de 80 km/uur is de acceleratie er wel uit. 90 km/h heb je nog redelijk vlot bereikt, daarna hangt het van de weersomstandigheden af of en hoeveel je nog harder kunt. Met windkracht 6 in de rug kun je de 120 halen. De andere kant op 90. Als het niet stormt – en dat doet het toch meestal niet – dan haal je 110. Genoeg om vrachtwagens in te halen, te weinig om je tussen het snelle verkeer op de linkerbaan te begeven. En dat met het maximum vermogen dat geldt voor het A1-rijbewijs. Daarmee mag je namelijk rijden op een motorfiets of motorscooter met een cilinderinhoud tot 125 cc en een maximum vermogen van 11 kW. De NMAX 155 levert 11,1 kW, Het mag er dan droog uitzien op de foto's, maar geloof me: het was takkeweer. En wat een wind zeg...maar haalt dit uit 155 cc. Dus, hoewel deze scooter het vermogen voor deze leeftijdscategorie levert, mogen de A1-piloten er niet mee rijden. En feitelijk zou dat hele A1-rijbewijs afgeschaft moeten worden, want iedereen zou moeten mogen rijden met vermogens waarmee je veilig op de snelweg mee kunt komen.

Betaalbare forens

Geen A1-fiets dus, maar wel een motor met een scherpe prijs en net dat extra beetje koppel. Dat maakt de NMAX voor A2 en vol vermogen rijders extra aantrekkelijk als woon-werkmotor, zeker als je daarvoor van je slaapdorp naar je werkplek in de metropool moet forenzen. Maar het is ook een heel leuk boodschappenfietsje, terwijl de slechts 127 kg wegende scooter ook nog heel interessant is voor camper- eigenaren, die een vlot vervoermiddel achter op hun woonmobiel willen meenemen. Dan heb je aan de NMAX wel een echte, volwassen motorscooter met een modern uiterlijk. Dat ontleent hij onder meer aan de contrasterende kleuren van de diverse panelen en aan zijn brede, boemerangachtige vormgeving, waarbij de zijkanten van het beenscherm breed uitlopen en eindigen in mooie, om de hoek lopende witte knipperlichten. De afwerking van de scooter is bovendien bijzonder fraai en enigszins sportief, dankzij de carbonfiberachtige
Mocht je denken: "Hey, dat lijkt verdomd veel op de NMAX 125, dan snappen we dat

Aan opbergruimte geen gebrek, en da's wel zo handig als je voor een scooter wilt gaan

Dat Blue Core, dat schijnt iets met 't milieu te maken hebben. Is zeker hip tegenwoordig

Gecombineerd remsysteem, met dat hendeltje rechts bedien je dus ook de klauw links...
luchtfilterbehuizing en dito motorkappen aan de linkerkant. Aan de voorzijde heeft hij een enorm grote koplamp, die voor een goede zichtbaarheid en een goed zicht zorgt dankzij twee stadslichten bovenin en twee LED-dimlichten, die allebei branden. Boven de koplampen zit een groot, zwart windscherm, dat op pilaarties is gemonteerd zodat er lucht onderdoor kan. Dat voorkomt turbulentie. Niet dat dat heel veel effect heeft, want het windscherm torent niet zo hoog boven het dashboard uit, dat je in de turbulentiezone zit. Het is dus redelijk stil rond de helm. 

Slim contactslot

Het dashboard zelf is ook leuk vormgegeven: het is een rond, digitaal LCD- scherm metaan de linkerkant een brandstofmeter heeft en aan de rechterkant een zuinigheidsindicator. Bovenin het dashboard zit een klokje, onderin een variabele meter met twee tripmeters, een tweede trip meter, een olie-indicatierange en een aandrijf riem kilometerrange. Ook heeft hij een indicator voor het actuele en gemiddeld brandstofverbruik.Daaronder vind je het contactslot, dat tegen ongepermitteerde toegang wordt beschermd met een slim afdekplaatje, dat met een druk op de knop voor het sleutelgat draait. Je krijgt het alleen weg door de achterkant van de sleutel in een speciale zeskant te zetten en te draaien. Dan kan de sleutel er met de goede kant in en kun je daarmee ook het zadel openen. Daaronder vind je een bagageruimte van 23,5 l, genoeg om een integraalhelm en wat andere prullaria kunt opslaan. Zoals een telefoon, die je dan weer kunt opladen via het twaalfvolt aansluitpunt. Dan zit er ook nog een opbergvak voor een flesje naast het contactslot.