Zoeken

Test: Bridgestone S22

Geen compromissen

24 april 2019
Drie jaar na de lancering van de S21 heeft Bridgestone zijn opvolger, de Battlax Hypersport S22 gepresenteerd. Op een in de ochtend nog nat circuit van Jerez konden we kennismaken met Bridgestones nieuwe vlaggenschip van de Hypersport familie, die op alle vlakken moet zijn verbeterd. En niet alleen volgens de Japanners zelf…

“Drie jaar geleden lanceerden we de S21 en zetten daarmee de benchmark op Hypersport gebied. Normaal gesproken zouden we daar nu een doorontwikkeling van op de markt hebben gezet, als in S21 Evo, net als we in het verleden bij de S20 hebben gedaan, maar met de doelen die we ons hadden gezet zou dat niet toereikend zijn geweest,” begint Nico Thuy, hoofd van Bridgestone Motorcycle Europa de presentatie van de nieuwe Battlax Hypersport S22. “En dus zijn we voor een compleet nieuwe band gegaan, Wat ruist er door het struikgewas...die van de grond af aan nieuw is opgebouwd. We wilden een band ontwikkelen die op alle vlakken beter is dan de S21, zonder dat dit ten koste van de levensduur zou gaan, en daarin zijn we geslaagd.”

Voor de ontwikkeling van de S22 had Bridgestone zich ten doel gesteld om goede performance in de regen toe te voegen aan de uitmuntende droge grip waar de S21 al bekend om stond. Daarnaast moest het lichte stuurgedrag worden verhoogd voor een sportiever gevoel en de bochtensnelheid worden verhoogd. Ofwel, een band die op alle vlakken beter is, getuige ook het spinnenwebdiagram. Bridgestone benadrukt tijdens de presentatie nog eens extra dat de S22 niet als circuitband moet worden gezien – daarvoor zijn er de Racing Battlax R11 (profiel) en Racing Battlax V02/W01 (slicks), dat de band op het circuit van Jerez wordt voorgesteld heeft een heel andere – en logische – reden. “Wij willen jullie in de gelegenheid stellen om onder veilige condities het uiterste van de band te kunnen testen,” aldus de woordvoerder van Bridgestone Europe. En eerlijk is eerlijk, extremer dan het circuit met 200+ pk fietsen wordt het niet, zeker niet als je de dag op een natte baan begint. 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Bridgestone