Zoeken

Dubbeltest: KTM 690 Enduro R en SMCR

All the single ladies...

14 februari 2019
If you like it then you better put a ring on it… soms hebben die popartiesten meer gelijk dan ze zelf ooit kunnen inschatten. Met een beetje goede wil van een fabrikant.

Want het is bijna pure liefdadigheid dat KTM nog steeds genoeg reden ziet om de 690 ééncilinders in het programma te houden. Het is een nichemarkt, maar wel een heel populaire. Bovendien weet KTM ook waar haar succes vandaan komt. Precies deze machine en voorgangers daarvan hebben de weg vrijgemaakt voor bijna alles wat er nu in de catalogus staat. Of het nou de dikke Adventure is, de Duke reeks of juist de lichte 450cc Dakarmachines, alles heeft z’n oorsprong bij de oermotor, de LC4. En het nieuwste hoofdstuk staat hier voor ons. Met meer vermogen, meer koppel en meer hi tech dan ooit tevoren. Over een evolutie gesproken. En daar hoeven we het niet eens echt over te hebben, want het resultaat spreekt voor zich. En daar mogen we vandaag opnieuw mee rijden. Met afstand is het de beste versie ooit, maar ja; dat hoort ook zo.

“Dus wat kies je, straat of zand”? De vraag wordt aan alle aanwezigen gesteld, vlak voordat de presentatie begint. Mijn eigen beperking kennende antwoord ik vanzelfsprekend ‘Straat’, ook al is zand echt heel leuk en heb ik er intussen toch wat van bijgeleerd. Het is gewoon minder bekend, je moet ’t bijhouden (ook nog zo’n dingetje) en ik voel me op straat gewoon meer thuis. Voor nu sta ik in kamp supermoto. 

Tekst: Vincent Burger
Fotografie: KTM